Rzeczywistość biznesowa przeobraża się na naszych oczach. Kryzys pandemiczny i inflacyjny przyspieszył urzeczywistnienie się wielu zmian. W ciągu ostatnich lat byliśmy m.in. świadkami upowszechnienia się i normalizacji zdalnych i hybrydowych modeli pracy oraz przyspieszonej transformacji cyfrowej. Rewolucja nie ominęła także rynku pracy. Konkurencja o najlepsze talenty w wielu branżach jest dziś większa niż kiedykolwiek wcześniej. A wraz ze wzrostem niepewności i niepokoju wynikającego z toczących się zmian spada zaangażowanie pracowników. Coraz częściej – zwłaszcza wśród młodszych pracowników – mamy także do czynienia z tzw. quiet quittingiem, czyli porzucaniem ambicji zawodowych na rzecz balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
To wszystko sprawia, że pracownicy w nowej, naznaczonej zmianami rzeczywistości biznesowej mają coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania dotyczące dobrego samopoczucia w miejscu pracy. W jaki sposób pracodawcy mogą na nie odpowiedzieć? Jak w rozproszonym środowisku pracy zadbać o wysoki poziom motywacji, zaangażowania i lojalności zatrudnionych? Warto posiłkować się w tej kwestii umiejętnie dobraną do potrzeb pracowników ofertą benefitów pozapłacowych.
jakie korzyści dają pracodawcy benefity pozapłacowe?
Według najnowszej edycji raportu Randstad Employer Brand Research atrakcyjne świadczenia pozapłacowe i wynagrodzenie to najbardziej pożądane przez polskich pracowników aspekty zatrudnienia. Wskazuje je dziś niemal 3 na 4 zatrudnionych, zapytanych o to, co powinien oferować pracodawca, by jego oferta pracy była atrakcyjna.
Wniosek? Wprowadzenie do firmy benefitów pozapłacowych to jedna z potwierdzonych metod, dzięki którym pracodawcy mogą odpowiedzieć na potrzeby zgłaszane przez pracowników – i w ten sposób zwiększyć szanse organizacji na podniesienie zaangażowania i motywacji zatrudnionych. Jakich jeszcze korzyści z wprowadzenia tego rodzaju świadczeń mogą spodziewać się pracodawcy?
Dla przykładu, benefity pozapłacowe pod postacią pakietów medycznych czy elastycznych godzin pracy mogą przyczynić się do poprawienia samopoczucia i ogólnego dobrostanu pracowników.
Z kolei benefity związane z rozwojem osobistym i zawodowym mogą zaowocować wzrostem efektywności zatrudnionych i ich lojalności wobec firmy.
jak wybrać odpowiednie benefity pozapłacowe?
Jak mogliśmy przekonać się chociażby w czasie pandemii, oferta benefitów pozapłacowych powinna być regularnie i starannie aktualizowana oraz dopasowywana do aktualnych wyzwań i potrzeb pracowników. Nikt na początku 2020 roku nie spodziewał się, że świadczenia pozapłacowe pod postacią kart sportowych i zniżek do kina z dnia na dzień przestaną spełniać swoją rolę, gdy w marcu 2020 roku siłownie i instytucje kulturalne zostały zamknięte na wiele miesięcy. Pracownicy stracili w tym czasie możliwość korzystania z dużej części benefitów.
Doświadczenia pandemiczne pokazały, że warto zapewnić pracownikom dostęp do różnorodnych świadczeń pozapłacowych. Samo podejście do komponowania oferty benefitów powinno być elastyczne i otwarte na nowe możliwości. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza teraz, gdy środowisko pracy, za sprawą nowych technologii i sposobów współpracy, zmienia się tak dynamicznie.
Z tego względu warto przyjrzeć się bliżej nowej grupie świadczeń pozapłacowych: benefitom online.
benefity online: nowa generacja świadczeń pozapłacowych
Benefity online to świadczenia pozapłacowe, które są dopasowane zarówno do potrzeb współczesnego biznesu (który często opiera dziś na zdalnym i hybrydowym modelu pracy), jak i do aktualnych oczekiwań pracowników, którym coraz częściej towarzyszą na co dzień nowe technologie oraz cyfrowe formy interakcji i rozrywki.
Ten rodzaj benefitów wykorzystuje możliwości internetu i urządzeń mobilnych do dostarczania pracownikom świadczeń pozapłacowych, których ci oczekują od pracodawców. Zatrudnieni mogą korzystać z nich z każdego miejsca na świecie i w niemal każdych warunkach. Zazwyczaj wystarczy jedynie dostęp do internetu oraz smartfon. Właśnie dlatego benefity online to rozwiązanie, które w szczególny sposób doceniają organizacje składające się z zespołów współpracujących na odległość oraz firmy, które wysoko cenią elastyczność.
pomysły na benefity online, które warto wprowadzić w firmie
Chcesz dowiedzieć się więcej o benefitach online? Zastanawiasz się, jakie benefity online wybrać dla swojej organizacji?
Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczny przewodnik po 11 świadczeniach pozapłacowych online, dzięki którym zwiększysz zaangażowanie i motywację pracowników.