Idealna oferta benefitowa pozwala na wybór benefitu na wielu płaszczyznach. Każdy współpracownik ceni sobie inne aspekty, np. dostawcę, lokalizację, liczbę placówek, koszt, zakres usługi czy współuczestnictwo bliskiej osoby.

Benefity stają się nieodzownym elementem zatrudnienia. W tym roku po raz pierwszy szczegółowo przyjrzeliśmy się im w badaniu Randstad Employer Brand Research. W swoim ostatnim artykule poruszyłam temat stworzenia idealnej oferty benefitowej. Dla każdego może to jednak znaczyć coś innego, a atrakcyjność benefitów jest subiektywna i wynika z wielu czynników, zarówno zawodowych, jak i prywatnych. Jeżeli jako pracodawca nie do końca wiesz, na czym zależy pracownikom to nasz raport może Ci w tym pomóc.

benefity w teorii i praktyce
benefity w teorii i praktyce

Badania Randstad Employer Brand Research odzwierciedla atrakcyjność 150 największych pracodawców w Polsce. Znajdziesz w nim nie tylko więcej informacji o benefitach. W tym roku, odpowiadamy także na pytanie, jak COVID-19 może wpłynąć na układ najbardziej pożądanych aspektów zatrudnienia:

MagnifyingGlassData

raport: randstad employer brand research

pobierz

czego oczekują Twoi pracownicy

Szczegółowe analizy uwzględniające różne zmienne demograficzne pozwoliły na lepsze zidentyfikowanie oczekiwań respondentów. W badaniu zweryfikowaliśmy m.in. najbardziej atrakcyjne benefity i atrakcyjność benefitu z uwzględnieniem aktualnej oferty benefitowej pracodawcy (sprawdziliśmy ile procent ankietowanych wskazało, że benefit jest dla nich atrakcyjny, w tym oferowany przez aktualnego pracodawcę oraz dla ilu jest atrakcyjny). Spośród odpowiedzi respondentów szczegółowo zobrazowaliśmy pięć najbardziej atrakcyjnych benefitów. Wyniki dla wielu mogą okazać się zaskakujące. Zauważmy, że największe dysproporcje występują między:

  1. refundacją kosztów dojazdu do pracy
  2. możliwością uzyskania dodatkowego urlopu
  3. oferowaniem przez pracodawcę opieki medycznej
rebr benefity
rebr benefity

źródło: Randstad Employer Brand Research

Warto zwrócić uwagę na dalsze rezultaty badania - to co często utożsamiamy z benefitami, tak naprawdę jest niezbędnym narzędziem pracy. Role benefitów determinuje charakter wykonywanego zawodu, np. dla wielu handlowców możliwość wykorzystania samochodu służbowego w celach prywatnych nie jest czymś nowym, ale dla pracowników back-office, którzy do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych nie potrzebują auta będzie to bardzo atrakcyjny dodatek.

Decydując się na finalną ofertę rozważmy kwestię niestandardowych benefitów. Warto łączyć przyjemne z pożytecznym. Jeżeli oferujesz pracownikom kartę sportową, to w ramach integracji możesz angażować ich w różne aktywności fizyczne. Wyjście na paintball albo kręgle to z jednej strony budowanie dobrej atmosfery, a z drugiej pożyteczna dawka ruchu.

Zwróćmy też uwagę na benefity, które mogą wynikać z różnych wydarzeń na przestrzeni roku, np. Dnia Dziecka lub Mikołajek - one także mogą być świetną okazją, by zatroszczyć się o pracowników i ich bliskich.

Bez względu na to, na jakie benefity możesz sobie dziś pozwolić warto zastosować się do poniższych wskazówek. Dane z naszego raportu pokazują, że w zależności od regionu, charakteru pracy czy też wieku oczekiwania pracowników różnią się. Jeżeli zależy Ci na szczegółowych informacjach z Twojego regionu lub branży, to skontaktuj się z naszym ekspertem.

dobre praktyki

  1. nie spoczywaj na laurach. Monitoruj zadowolenie pracowników nie tylko z benefitów, ale i dostawców usług.
  2. cyklicznie badaj potrzeby personelu – wraz z upływem czasu i zmianami w życiu pracowników zmianie ulegają też ich potrzeby. Dotychczasowe benefity mogą przestać spełniać ich oczekiwania. Może lepszym rozwiązaniem będzie opieka zdrowotna dla zwierząt zamiast karty Multisport? Zazwyczaj jako pracodawca możesz zaoferować dostęp do różnych usług na preferencyjnych warunkach cenowych. Dotyczy to nie tylko ubezpieczenia zdrowotnego, ale także abonamentu telefonicznego, a nawet opieki weterynaryjnej dla zwierząt pracowników. 
  3. zadbaj o jakość benefitów – zawsze weryfikuj zakres pakietów, dostępność placówek współpracujących oraz ostateczne koszty dla pracownika.
  4. komunikuj benefity – ten aspekt w wielu firmach powinien być absolutną podstawą. Bardzo często pracownicy nie mają świadomości, jakie benefity oferuje organizacja.
  5. wszystko w jednym miejscu - uprość procedurę przystąpienia, zarządzania i rezygnacji z benefitów. Jeżeli masz taką możliwość zadbaj o odpowiednią platformę.

O tym, o czym warto pamiętać, kształtując i wdrażając benefit, wspomniał Igor Życki w swoich artykułach. To garść niezwykle przydatnych informacji:

Autor: Aneta Łyszkowicz

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się