Jak Cię widzą, tak Cię piszą, a właściwie jak Cię widzą, tak Cię oceniają i o Tobie mówią. Wiesz, że budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy nie należy do Twoich najłatwiejszych obowiązków. Właściwie nie każdy właściciel firmy robi to świadomie, jednak żaden nie uniknie oceny swoich pracowników i kandydatów podczas przeprowadzanego procesu rekrutacyjnego. Employer Branding to jedno z większych wyzwań, przed jakimi stają pracodawcy w obliczu pojawienia się pokolenia Y.
podobieństwa ważniejsze niż różnice
Kto pracuje w Twojej firmie? Jakie cechy wspólne mają wszyscy członkowie Twojego zespołu? Czego szukasz w kandydatach? Definicja idealnego pracownika jest ważna, dlatego powinno się ją stworzyć już na początku działalności firmy. Dzięki temu od pierwszych dni budujemy zespół opierający się na tych samych wartościach. Nie oznacza to, że brakuje w nim różnorodności, ponieważ pewne cechy zależą od stanowiska – to ono warunkuje oczekiwania dotyczące konkretnych cech charakteru, nawyków i przyzwyczajeń. Tym trudniej jest zdefiniować te cechy, które będą łączyć wszystkich pracowników.
Zadowoleni pracownicy są najskuteczniejszymi ambasadorami marki. To, co sobą reprezentują i jaka jest ich opinia o swojej pracy, ma kluczowe, jeżeli nie największe znaczenie dla budowania Twojego pozytywnego wizerunku. Są pewnego rodzaju wzorem, z którym mogą utożsamiać się potencjalni kandydaci.
„nie obiecujcie gwiazd, ale odważcie się marzyć”
Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym i trudno jest mówić o osiąganiu spektakularnych widocznych efektów po 2 czy 3 miesiącach. Są firmy, szczególnie mniej doświadczone, które składają obietnice niemożliwe do spełnienia w czasie, który sobie założyły. Atrakcyjna wizja przyszłości przyciąga wielu kandydatów podczas procesu rekrutacyjnego. Co się dzieje potem? Czekają na jej spełnienie, które niestety nie następuje. To jeden z tych najbardziej negatywnych czynników wpływających na wizerunek pracodawcy.
Marzenia są po to, żeby je mieć i spełniać. Powodzenie uzależnione jest od wielu czynników. Wiele znanych marek, jak np. IKEA, ma bardzo silną kulturę wewnętrzną, mocno zdefiniowaną wizję i cechuje się długoterminową polityką, jest konsekwentne i nie wprowadza rewolucyjnych zmian za każdym razem, kiedy pojawia się coś nowego. Na pozytywną opinię pracuje już od 1943 roku, wciąż, nieustannie i z coraz większym zaangażowaniem.
najpierw stanowisko, później firma, która je oferuje
Czy wiesz, że aż 85% osób pod uwagę w pierwszej kolejności bierze stanowisko pracy, a dopiero potem koncentruje się na firmie, która je oferuje? Planując proces rekrutacyjny, uwzględnij budowanie nie tylko własnego wizerunku, ale też wizerunku stanowiska. Opisy na portalach ogłoszeniowych, w mediach społecznościowych, na stronie internetowej Twojej firmy czy też w innych kanałach komunikacji niech będą przejrzyste i szczegółowe. To reklama firmy i stanowiska, im bardziej atrakcyjna i oryginalna, tym większą uwagę zwraca. Nie składaj jednak obietnic nie do spełnienia lub takich, których spełnienia nie jesteś pewien.
praca zespołowa pod silnym kierownictwem
Firma jest jednym organizmem, tworzy ją kilka działów i zespołów, kilkunastu lub więcej pracowników. Niezależnie od tego, jak wygląda jej wewnętrzna struktura, jest całością. Dlatego na pozytywny wizerunek pracodawcy pracuje firma i to przez pryzmat zespołu jest on postrzegany na zewnątrz. Aby jednak praca zespołowa przebiegała sprawnie, potrzebne jest silne kierownictwo, pod którym nie muszą być bezpośrednio wszystkie działy. Ważne jest, aby poszczególne organy się uzupełniały, pracowały razem na jedną markę.
Nowoczesny Employer Branding był tematem wystąpienia jednego z naszych ekspertów, Jana Denysa, który szeroko omówił to zagadnienie. Udzielił również ciekawych wskazówek, jak dzisiaj pracodawcy budują swój wizerunek i w którym kierunku zmierzają ewentualne zmiany i strategie. Jeżeli jesteś zainteresowany tematem, to materiał video z sesji znajdziesz >>>TUTAJ<<<