Młode pokolenia pracowników przykładają coraz większą wagę do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz atmosfery w miejscu zatrudnienia. Polska edycja badania Randstad Employer Brand Research pokazuje, że oba te czynniki znajdują się wśród pięciu najbardziej pożądanych aspektów zatrudnienia, na podstawie których pracownicy podejmują decyzję o wyborze pracodawcy. Taki rezultat to pochodna zmian, które zaszły w społeczeństwie. Zwracamy coraz większą uwagę na dbałość o zdrowie oraz dobre samopoczucie, szczególnie, że mam świadomość ogromnego wpływu zawodowych obowiązków na te aspekty. Nic więc dziwnego, że praca przestaje być postrzegana wyłącznie jako źródło zarobku. Szukamy w niej czegoś więcej - satysfakcji i spełnienia zawodowego, do czego przyczynia się miła atmosfera oraz work-life balance. Narzędziem, które pozwoli Ci sprawdzić, jak te elementy są odbierane przez Twój zespół, jest badanie opinii pracowników.
Chcesz dowiedzieć się, co jeszcze możesz zrobić, by zadbać o atmosferę oraz work-life balance w swojej organizacji? Dowiesz się tego z naszego raportu:
zamiast e-maili, spotkaj się z pracownikami
Badanie opinii i nastrojów pracowników umożliwia zgłębienie tematu, jak Twoi pracownicy postrzegają atmosferę oraz work-life balance w organizacji. Taka ankieta daje też szansę zweryfikowania również wielu innych aspektów. Przygotowując badanie, powinieneś skupić się na obszarach, które są kluczowe do realizacji ogólnej strategii organizacji. To punkt wyjścia do skonstruowania pytań w kwestionariuszu, które pozwolą poznać zdanie pracowników, np. na temat trzyzmianowego trybu pracy czy benefitów. Anonimowość badania będzie dawała przestrzeń do szczerych odpowiedzi. Pierwszą czynnością - już na etapie planowania - powinno być jednak poinformowanie pracowników z odpowiednim wyprzedzeniem o tym, że badanie będzie mieć miejsce, kiedy jest zaplanowane, a także jaki jest jego cel. Zamiast wysyłania e-maili, rozważ zorganizowanie spotkania z pracownikami, na którym poinformujesz ich jaki jest jego cel oraz kiedy się odbędzie. Takie bezpośrednie podejście pozwoli Ci zachęcić zespół do wzięcia udziału w badaniu. To podstawa, która warunkuje efektywność późniejszych działań.
wsłuchaj się w to, co mówią Twoi pracownicy
Skoro już wspomniałam o benefitach, to nawet jeśli oferujesz je pracownikom, mogą nie być w pełni satysfakcjonujące, a Twój zespół może wskazać konkretne elementy pakietu (np. opieka medyczna), które warto zmienić. Wyjście naprzeciw jasno sprecyzowanym potrzebom przyczynia się natomiast do poprawy atmosfery w przedsiębiorstwie. Są rzeczy, które nie muszą być widoczne od razu gołym okiem, szczególnie na kierowniczych stanowiskach. Stąd zmiana perspektywy i wsłuchanie się w to, co mówią pracownicy, pozwoli Ci dowiedzieć się, co funkcjonuje poprawnie, a co należy usprawnić. Realizując badanie opinii, angażujesz również swój zespół w proces decyzyjny. Poznajesz zdanie jego członków i bierzesz je pod uwagę. W ten sposób pokazujesz każdemu pracownikowi, że jego praca ma realny wpływ na funkcjonowanie organizacji. Nikt przecież nie lubi czuć się, jak trybik w maszynie.
podziel się wynikami z pracownikami
Samo przeprowadzenie badania może okazać się niewystarczające, jeśli chcesz, by pracownicy czuli się w Twojej firmie dobrze. Niestety wielokrotnie realizowałam badanie w przedsiębiorstwach, które następnie chowały kwestionariusze do szafy. Podzielenie się wynikami z pracownikami podczas bezpośredniego spotkania z nimi jest niezwykle ważne, z czego przedsiębiorstwa nie zawsze zdają sobie sprawę. Jest to świetny sposób do zainicjowania dialogu z osobami zatrudnionymi w firmie. To oczywiste, że część zgłoszonych przez pracowników potrzeb może być trudna do realizacji. Rozmawiając z nimi, wspólnie poszukacie jednak kompromisu, dzięki czemu obie strony mogą odnieść korzyści. Postaraj się także nie powielać niewłaściwych zwyczajów wielu firm, czyli wybiórczego traktowania wyników. Nawet jeśli 80% ocen jest pozytywna, to wciąż pozostają obszary, nad którymi warto pracować.
potraktuj badanie jako szansę
Firmy często obawiają się tego badania, wychodząc z założenia, że pracownicy, wskażą wynagrodzenie jako najsłabszy element. Z doświadczenia wiem jednak, że to właśnie atmosfera oraz work-life balance wypadają w badaniu najsłabiej, a jeśli one szwankują pracownikom trudno będzie osiągnąć spełnienie zawodowe. Bardzo wiele przedsiębiorstw postrzega badanie jako narzędzie, które pokazuje tylko elementy wymagające poprawy, nie dostrzegając profitów - a tych jest naprawdę wiele. Badanie wskazuje przecież obszary, z których pracownicy są zadowoleni. Możesz więc otrzymać potwierdzenie, że obrana przez Ciebie ścieżka jest właściwa, a poprawa wizerunku pracodawcy ma też przełożenie na aspekty finansowe Twojego przedsiębiorstwa.
Badanie możesz przeprowadzić we własnym zakresie, ale niesie to za sobą pewne ryzyko. Pracownicy mogą nie być przekonani, co do zachowania anonimowości, przez co niekoniecznie będą mówić wprost o trudnych obszarach. Dlatego też warto zrealizować taką ankietę we współpracy z zewnętrznym partnerem. To istotne z jeszcze jednego powodu - niewłaściwe sformułowanie pytań może doprowadzić do ich nadinterpretacji ze strony pracowników, a co za tym idzie wyniki nie będą odzwierciedlać prawdziwej sytuacji w firmie.
Jeśli zainteresowała Cię tematyka spełnienia zawodowego polecamy zapoznanie się z innymi materiałami: