EVP, czyli Employee Value Proposition to unikalne cechy każdego pracodawcy, które wyróżniają go z rynku. Odpowiednio wypracowane EVP ułatwia przyciąganie i utrzymanie talentów w organizacji. Między innymi z tego powodu powinno zostać określone przez pracowników. To, co jeszcze niedawno ułatwiało skuteczną rekrutację, dziś niekoniecznie przełoży się sukces. Działania, które podejmujesz w ramach employer brandingu, a które są pochodną EVP mogą w czasach kryzysu wyglądać inaczej.
potrzeby pracowników zmieniają się
Jeszcze do niedawna mogliśmy mówić o rynku kandydata. Firmy, chcąc pozyskać i utrzymać pracowników, kładły nacisk na możliwości rozwoju, atrakcyjne wynagrodzenie czy benefity. Przez wiele lat widzieliśmy to w wynikach badania Randstad Employer Brand Research. Dziś te potrzeby się zmieniają - rośnie znaczenie stabilności, bezpieczeństwa zatrudnienia. Rozwój, udział w atrakcyjnych projektach w dalszym ciągu są istotne, ale stają się dodatkiem, który ma znaczenie, gdy najpierw zadbasz o poczucie stabilności i bezpieczeństwa.
Ten fakt wynika z piramidy Maslowa. U jej podstaw znajdują się potrzeby fizjologiczne (np. zaspokojenie głodu i pragnienia) i bezpieczeństwa (posiadanie pracy). Są one absolutnym, niezbędnym do życia minimum. Dopiero ich zaspokojenie pozwala realizować potrzeby wyższego rzędu, w tym poczucie przynależności, samorealizację czy uznanie.
zadbaj o bezpieczeństwo
W czasach kryzysu niektórzy pracodawcy nie są w stanie obronić wszystkich miejsc pracy, inni z kolei, aby było to możliwe muszą obniżyć wynagrodzenie. Jeśli zatem w EVP skupiałeś się na uznaniu czy samorealizacji, to dziś ważniejsze jest, by zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa. Rozwój na nic się zda, jeśli pracownicy każdego dnia będą martwić się o to, czy nie stracą pracy. Warto zatem zmienić sposób komunikacji.
W potrzebie bezpieczeństwa zawiera się przecież to, że zespół jest na bieżąco informowany o sytuacji organizacji, planach na kolejne tygodnie i miesiące. Jeśli nie przewidujesz zwolnień, ale konieczna jest redukcja premii, by zabezpieczyć miejsca pracy, powiedz o tym pracownikom. Cykliczne spotkania z zarządem mogą być dobrym sposobem, by zadbać o poczucie bezpieczeństwa dzięki częstej i szczerej komunikacji z pracownikami.
To, na którym etapie znajdują się Twoi pracownicy, czy zadbałeś o zaspokojenie podstawowych potrzeb z piramidy Maslowa możesz sprawdzić przeprowadzając cyklicznie badanie opinii pracowników.
budowa wizerunku to działanie długofalowe
Pamiętaj, że to jak zachowujesz się w czasach kryzysu definiuje Twoją firmę w oczach pracowników. Budowanie wizerunku pracodawcy to działanie długofalowe, nie powinieneś robić sobie wakacji od employer brandingu. Odpowiednie działania, które podejmiesz dziś, mogą przynieść wiele korzyści firmie w przyszłości. To bardzo istotne, bo nie wiemy, w którym kierunku potoczy się sytuacja - czy wkrótce będzie ponownie korzystniejsza dla kandydatów, a może recesja się pogłębi.
a co jeśli firma się rozwija?
Oczywiście nie wszystkie branże borykają się dziś z problemami. Są firmy, które poszukują na rynku nowych pracowników, ponieważ dynamicznie się rozwijają. Nie mają one problemu z zadbaniem o bezpieczeństwo zatrudnienia swoich pracowników. Nawet jeżeli niedawno ich EVP skupiało się na innych aspektach pracy, to warto do niego teraz dodać elementy związane ze stabilnością zatrudnienia. Te dodatkowe aspekty będą wyróżniać naszą firmę spośród innych, więc warto podkreślać to w komunikacji z kandydatami.
Badanie Randstad Employer Brand Research odzwierciedla atrakcyjność 150 największych pracodawców w Polsce. W tym roku, odpowiadamy także na pytanie, jak COVID-19 może wpłynąć na układ najbardziej pożądanych aspektów zatrudnienia.
Autor: Marta Lisowska