Duże postępy w tradycyjnych i generatywnych narzędziach sztucznej inteligencji w ostatnich latach miały poważny wpływ na branżę rekrutacyjną. Współpraca człowieka ze sztuczną inteligencją już teraz pomaga firmom i kandydatom zatrudniać albo być zatrudnianym, a niektóre przedsiębiorstwa wykorzystują jej możliwości do automatyzacji i usprawniania typowych zadań rekrutacyjnych.

Dzisiejsze narzędzia sztucznej inteligencji są w stanie zrozumieć duże ilości informacji i generować nowe treści w zaskakująco ludzki sposób i z każdym dniem stają się coraz lepsze. Rodzi to ważne pytanie dla wielu firm i rekruterów – jaką rolę będą odgrywać ludzie w procesie rekrutacji opartym na sztucznej inteligencji w nadchodzących miesiącach albo latach?

W tym artykule pokażemy, że rekruterzy nie przestaną być potrzebni. Wpływ sztucznej inteligencji na rekrutację jest ogromny, a sztuczna inteligencja może zwiększyć skuteczność rekruterów, ale nie zastąpi ich całkowicie.

pobierz: nasz raport na temat AI i rynku pracy

pobierz: nasz raport na temat AI i rynku pracy

pobierz

tylko ludzie mogą zbudować silną relację kandydat-rekruter

Rekrutacja jest skoncentrowana na ludziach. W wielu przypadkach rekruter musi naprawdę zrozumieć oczekiwania, perspektywy i szersze motywacje firm, dla których pracuje i kandydatów, których rekrutuje. Silna relacja zbudowana na jasnej komunikacji jest tutaj niezbędna – i często zdarza się, że te bliskie relacje między osobami prowadzą do najbardziej udanych rekrutacji.

Nawet w przypadkach, gdy relacja kandydat – rekruter jest ściśle profesjonalna, większość ludzi zgodzi się, że przyjazna twarz i ludzka więź prowadzą do lepszych wyników. Potwierdza to nawet nauka – w badaniu opublikowanym w czasopiśmie HR Personnel Review naukowcy udowodnili w warunkach laboratoryjnych, że utalentowani pracownicy lepiej reagują na przyjaznego rekrutera.

Wyniki wykazały, że uczestnicy testu, którzy stanęli twarzą w twarz z przyjaznym rekruterem podczas symulowanej rozmowy kwalifikacyjnej, „byli bardziej zainteresowani rekruterem, postrzegali możliwość zatrudnienia jako bardziej pożądaną i byli bardziej skłonni do skorzystania z możliwości zatrudnienia.”

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą zmniejszyć obciążenie pracą wykonywaną przez rekrutera, ale nie są w stanie stworzyć więzi międzyludzkiej, która poprawia wyniki rekrutacji – co prowadzi nas do następnego punktu.

kandydaci ufają rekruterom bardziej niż narzędziom sztucznej inteligencji

Główny powód, dla którego ludzie nie chcą korzystać z możliwości rekrutacji poprzez narzędzia AI jest prosty – nie ufają sztucznej inteligencji. Zostało to wykazane w wielu ankietach, w szczególności w globalnym badaniu z 2023 r. „Zaufanie do sztucznej inteligencji” przeprowadzonym przez KPMG i University of Queensland.

Według tego badania trzy na pięć osób obawia się ufać systemom sztucznej inteligencji, a 67% respondentów zgłosiło „niską” albo „umiarkowaną” akceptację sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość badanych przyznała, że technologia sztucznej inteligencji niesie ze sobą szereg korzyści, ale tylko połowa uważała, że korzyści przeważają nad ryzykiem.

pobierz: nasz raport na temat AI i rynku pracy

pobierz: nasz raport na temat AI i rynku pracy

pobierz

W badaniu przeanalizowano również poziomy zaufania publicznego do różnych zastosowań sztucznej inteligencji. Większość badanych nie miała problemu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do poprawy diagnoz medycznych – ale budzącym najmniej zaufania obszarem wykorzystania sztucznej inteligencji był HR. 

W raporcie z badania nie analizowano przyczyn tego sceptycyzmu wobec zatrudniania za pomocą sztucznej inteligencji, ale dane liczbowe pokazują, że kandydaci i firmy raczej nie chcą współpracować z rekruterem, który zbyt mocno polega na sztucznej inteligencji – nagłówki o zaawansowanych narzędziach opartych na sztucznej inteligencji, które dyskryminują niektórych kandydatów raczej nie naprawią tego braku zaufania w najbliższej przyszłości.

male and female looking at phone while sitting on a bench on a train platform.
male and female looking at phone while sitting on a bench on a train platform.

AI będzie miała trudności z budowaniem wiedzy potrzebnej do specjalistycznej rekrutacji

Powodem, dla którego dzisiejsze popularne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą zrobić tak wiele, jest to, że są „trenowane” na naprawdę ogromnych zbiorach danych zbudowanych z treści pobranych z Internetu, książek i czasopism naukowych. Zapytane, mogą natychmiast czerpać z tego ogromnego banku szczegółowej wiedzy i udzielić użytecznej odpowiedzi na niemal każde zapytanie.

Jednak wiedza wymagana do skutecznej rekrutacji na stanowiska specjalistyczne albo niszowe zwykle nie jest dostępna w żadnym zbiorze danych. Informacje o unikalnych potrzebach firmy, celach i pragnieniach zaangażowanych kandydatów i pracodawców oraz głębiej ukryte informacje dotyczące konkretnych produktów, usług i strategii biznesowej firmy nie mogą być gromadzone i strukturyzowane przez duży model językowy (LLM). 

Przyszłość sztucznej inteligencji w rekrutacji to usprawnienie przepływu pracy, obsługa powtarzalnych zadań i zapewnienie źródła natychmiastowych informacji zwrotnych i inspiracji. Interakcja człowieka ze sztuczną inteligencją to świetny sposób dla specjalistów ds. rekrutacji na uzyskanie wsparcia w wymagającym środowisku. Jednak praca polegająca na budowaniu relacji i tworzeniu najlepszych możliwych dopasowań nadal będzie wymagała udziału specjalistów rekrutacji.

W miarę rozwoju sztucznej inteligencji w dłuższej perspektywie zawód rekrutera może opierać się w mniejszym stopniu na pracy administracyjnej, a w większym na wykorzystywaniu głębokiej wiedzy do kierowania firm i kandydatów na właściwe tory rozwoju. Widzimy już tego oznaki – według danych firmy Aptitude Research zajmującej się analizą HR 42% rekruterów uważa, że sztuczna inteligencja pomoże im skupić się bardziej na strategicznej rekrutacji i planowaniu pracy niż na codziennych operacjach.

dowiedz się więcej o podejściu do sztucznej inteligencji na rynku pracy

Sztuczna inteligencja ma znaczący wpływ na rekrutację, podobnie jak i na inne branże. Ale firmy, które podchodzą do niej odpowiedzialnie nie muszą obawiać się jej wpływu na pracowników. Pobierz nasz raport dotyczący AI i rynku pracy, aby poznać fakty na temat nastawienia pracowników do sztucznej inteligencji, potencjalne przypadki wykorzystania sztucznej inteligencji w rekrutacji oraz nasze zalecenia dla pracodawców, którzy chcą zacząć w pełni wykorzystywać potencjał AI.

 Randstad_Masterbrand_Touch_Illustration_ArrowsGrow_RGB_UseBackgroundBlue

pobierz: nasz raport na temat AI i rynku pracy

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się