Duże postępy w tradycyjnych i generatywnych narzędziach sztucznej inteligencji w ostatnich latach miały poważny wpływ na branżę rekrutacyjną. Współpraca człowieka ze sztuczną inteligencją już teraz pomaga firmom i kandydatom zatrudniać albo być zatrudnianym, a niektóre przedsiębiorstwa wykorzystują jej możliwości do automatyzacji i usprawniania typowych zadań rekrutacyjnych.
Dzisiejsze narzędzia sztucznej inteligencji są w stanie zrozumieć duże ilości informacji i generować nowe treści w zaskakująco ludzki sposób i z każdym dniem stają się coraz lepsze. Rodzi to ważne pytanie dla wielu firm i rekruterów – jaką rolę będą odgrywać ludzie w procesie rekrutacji opartym na sztucznej inteligencji w nadchodzących miesiącach albo latach?
W tym artykule pokażemy, że rekruterzy nie przestaną być potrzebni. Wpływ sztucznej inteligencji na rekrutację jest ogromny, a sztuczna inteligencja może zwiększyć skuteczność rekruterów, ale nie zastąpi ich całkowicie.
tylko ludzie mogą zbudować silną relację kandydat-rekruter
Rekrutacja jest skoncentrowana na ludziach. W wielu przypadkach rekruter musi naprawdę zrozumieć oczekiwania, perspektywy i szersze motywacje firm, dla których pracuje i kandydatów, których rekrutuje. Silna relacja zbudowana na jasnej komunikacji jest tutaj niezbędna – i często zdarza się, że te bliskie relacje między osobami prowadzą do najbardziej udanych rekrutacji.
Nawet w przypadkach, gdy relacja kandydat – rekruter jest ściśle profesjonalna, większość ludzi zgodzi się, że przyjazna twarz i ludzka więź prowadzą do lepszych wyników. Potwierdza to nawet nauka – w badaniu opublikowanym w czasopiśmie HR Personnel Review naukowcy udowodnili w warunkach laboratoryjnych, że utalentowani pracownicy lepiej reagują na przyjaznego rekrutera.
Wyniki wykazały, że uczestnicy testu, którzy stanęli twarzą w twarz z przyjaznym rekruterem podczas symulowanej rozmowy kwalifikacyjnej, „byli bardziej zainteresowani rekruterem, postrzegali możliwość zatrudnienia jako bardziej pożądaną i byli bardziej skłonni do skorzystania z możliwości zatrudnienia.”
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą zmniejszyć obciążenie pracą wykonywaną przez rekrutera, ale nie są w stanie stworzyć więzi międzyludzkiej, która poprawia wyniki rekrutacji – co prowadzi nas do następnego punktu.
kandydaci ufają rekruterom bardziej niż narzędziom sztucznej inteligencji
Główny powód, dla którego ludzie nie chcą korzystać z możliwości rekrutacji poprzez narzędzia AI jest prosty – nie ufają sztucznej inteligencji. Zostało to wykazane w wielu ankietach, w szczególności w globalnym badaniu z 2023 r. „Zaufanie do sztucznej inteligencji” przeprowadzonym przez KPMG i University of Queensland.
Według tego badania trzy na pięć osób obawia się ufać systemom sztucznej inteligencji, a 67% respondentów zgłosiło „niską” albo „umiarkowaną” akceptację sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość badanych przyznała, że technologia sztucznej inteligencji niesie ze sobą szereg korzyści, ale tylko połowa uważała, że korzyści przeważają nad ryzykiem.
W badaniu przeanalizowano również poziomy zaufania publicznego do różnych zastosowań sztucznej inteligencji. Większość badanych nie miała problemu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do poprawy diagnoz medycznych – ale budzącym najmniej zaufania obszarem wykorzystania sztucznej inteligencji był HR.
W raporcie z badania nie analizowano przyczyn tego sceptycyzmu wobec zatrudniania za pomocą sztucznej inteligencji, ale dane liczbowe pokazują, że kandydaci i firmy raczej nie chcą współpracować z rekruterem, który zbyt mocno polega na sztucznej inteligencji – nagłówki o zaawansowanych narzędziach opartych na sztucznej inteligencji, które dyskryminują niektórych kandydatów raczej nie naprawią tego braku zaufania w najbliższej przyszłości.
AI będzie miała trudności z budowaniem wiedzy potrzebnej do specjalistycznej rekrutacji
Powodem, dla którego dzisiejsze popularne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą zrobić tak wiele, jest to, że są „trenowane” na naprawdę ogromnych zbiorach danych zbudowanych z treści pobranych z Internetu, książek i czasopism naukowych. Zapytane, mogą natychmiast czerpać z tego ogromnego banku szczegółowej wiedzy i udzielić użytecznej odpowiedzi na niemal każde zapytanie.
Jednak wiedza wymagana do skutecznej rekrutacji na stanowiska specjalistyczne albo niszowe zwykle nie jest dostępna w żadnym zbiorze danych. Informacje o unikalnych potrzebach firmy, celach i pragnieniach zaangażowanych kandydatów i pracodawców oraz głębiej ukryte informacje dotyczące konkretnych produktów, usług i strategii biznesowej firmy nie mogą być gromadzone i strukturyzowane przez duży model językowy (LLM).
Przyszłość sztucznej inteligencji w rekrutacji to usprawnienie przepływu pracy, obsługa powtarzalnych zadań i zapewnienie źródła natychmiastowych informacji zwrotnych i inspiracji. Interakcja człowieka ze sztuczną inteligencją to świetny sposób dla specjalistów ds. rekrutacji na uzyskanie wsparcia w wymagającym środowisku. Jednak praca polegająca na budowaniu relacji i tworzeniu najlepszych możliwych dopasowań nadal będzie wymagała udziału specjalistów rekrutacji.
W miarę rozwoju sztucznej inteligencji w dłuższej perspektywie zawód rekrutera może opierać się w mniejszym stopniu na pracy administracyjnej, a w większym na wykorzystywaniu głębokiej wiedzy do kierowania firm i kandydatów na właściwe tory rozwoju. Widzimy już tego oznaki – według danych firmy Aptitude Research zajmującej się analizą HR 42% rekruterów uważa, że sztuczna inteligencja pomoże im skupić się bardziej na strategicznej rekrutacji i planowaniu pracy niż na codziennych operacjach.
dowiedz się więcej o podejściu do sztucznej inteligencji na rynku pracy
Sztuczna inteligencja ma znaczący wpływ na rekrutację, podobnie jak i na inne branże. Ale firmy, które podchodzą do niej odpowiedzialnie nie muszą obawiać się jej wpływu na pracowników. Pobierz nasz raport dotyczący AI i rynku pracy, aby poznać fakty na temat nastawienia pracowników do sztucznej inteligencji, potencjalne przypadki wykorzystania sztucznej inteligencji w rekrutacji oraz nasze zalecenia dla pracodawców, którzy chcą zacząć w pełni wykorzystywać potencjał AI.