Wiele firm przywykło do tworzenia krótkoterminowych relacji z kandydatami. Zazwyczaj kontakt z marką pracodawcy kończył się wraz z zakończeniem procesu rekrutacji. Zmiany na rynku pracy sprawiły jednak, że rywalizacja o pracowników jest dziś wyjątkowo intensywna, a firmy, które chcą się liczyć w wyścigu o największe talenty nie powinny podchodzić do rekrutacji w ten sposób. Tak jak pracodawcom zależy na stworzeniu środowiska złożonego z wyjątkowych specjalistów, tak kandydatom zależy, by pozytywne przeżycia doznane podczas rekrutacji znalazły odzwierciedlenie także w dalszej podróży z organizacją. Aby było to możliwe pracodawcy i rekruterzy powinni prowadzić dialog z kandydatami - także tymi biernymi - budując ich zaangażowanie i informując ich o możliwościach kariery w firmie, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Zadbanie o dobre wrażenia z rekrutacji jest istotne nie tylko, gdy mówimy o osobach zatrudnionych do firmy, ale również tych, które nie otrzymały od Ciebie propozycji pracy.
candidate experience
Podróż z marką pracodawcy nie powinna kończyć się wraz z zakończeniem rekrutacji. Przedłużenie pozytywnych wrażeń odniesionych podczas rekrutacji staje się podstawą do budowy zaangażowania pracowników, co przekłada się na ich produktywność, a to z kolei napędza rozwój Twojej firmy. To jednak tylko jedna z korzyści. Gdy taki pracownik odejdzie z firmy może dalej dzielić się pozytywnymi wrażeniami doświadczonymi w Twojej organizacji.
»Randstad Employer Brand Research to najbardziej kompleksowa analiza obszaru marki pracodawcy. Pobierz raport i dowiedz się, jakie aspekty wpływają na atrakcyjność pracodawcy w oczach kandydatów«
pobieramzadowolony kandydat to ambasador marki
Globalne badanie Randstad Talent Trends Report, przeprowadzone pośród 1700 specjalistów w 17 krajach pokazuje, że 58% pracowników, którzy mieli pozytywne doświadczenia w rekrutacji zarekomenduje pracodawcę innym, 39% podzieli się wrażeniami w mediach społecznościowych, a 35% zacznie śledzić firmę na social mediach. To jednak nie wszystko, bo 41% specjalistów przyznaje, że w przyszłości może ponownie zaaplikować do takiej organizacji. Zadbanie o candidate experience może także sprawić, że kandydat przerodzi się w klienta i kupi Twój produkt czy skorzysta z usług świadczonych przez Twoją firmę - taką możliwość bierze pod uwagę co piąty badany.
zmiana podejścia do rozwoju pracowników
Jak informuje Deloitte w badaniu Global Human Capital Trends niektóre firmy zmieniają swoje podejście do rozwoju karier pracowników. Zamiast konwencjonalnych metod nauki, stawiają na doświadczenia, w których pracownicy mają możliwość zdobycia nowych umiejętności, niekoniecznie związanych z ich stanowiskiem, lecz również w innych obszarach. Specjaliści rozwijający się w różnych dziedzinach i angażowani w różne role nie czują stagnacji.
Przedsiębiorstwa, które w kreatywny sposób budują relacje marki z talentami mają większe szanse na stworzenie z nimi pozytywnej więzi. Jeden z największych audytorów na świecie, PwC uruchomiło aplikację “Digital Fitness”, która pozwala kandydatom i pracownikom rozwijać swoje cyfrowe kompetencje na podstawie indywidualnie dostosowanego planu. Rob Adams talent acquisition leader w PwC podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat tego rozwiązania: aplikacja została stworzona po to, by kandydaci przyszłości byli zafascynowani możliwościami, które oferujemy swoim pracownikom. Rozwiązanie PwC to tylko jeden z przykładów wykorzystania technologii do angażowania kandydatów i pracowników.
Pracodawcy powinni także utrzymywać relacje z byłymi pracownikami, czyli potencjalnymi ambasadorami marki. Jak pokazuje badanie Society for Human Resource Management każdego roku ponad 20% pracowników zmienia swoje role. Utrzymując dobre relacje z osobami niegdyś zatrudnionymi w Twojej firmie pozostawiasz otwarte drzwi na powrót najlepszych specjalistów.