Stabilność zatrudnienia i marka pracodawcy to przydatne narzędzia pomagające firmom przyciągać, zatrzymywać i motywować najlepsze talenty. W rzeczywistości najnowsze badanie Randstad Employer Brand Research 2024 wykazało, że stabilność zatrudnienia jest trzecim najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że ​​pracodawca jest atrakcyjny.

Ciekawe jest zbadanie zawiłego związku między stabilnością zatrudnienia a marką pracodawcy, w tym zalet oferowania stabilnego miejsca pracy i podstawowych elementów, które się do tego przyczyniają.

person

najnowszy raport Randstad Employer Brand Research 2024.

pobierz raport

czym jest stabilność zatrudnienia?

Z perspektywy pracownika stabilność zatrudnienia oznacza, że ​​jest mało prawdopodobne, aby stracił pracę w najbliższej przyszłości. Może to oznaczać, że uważa, że ​​firma, dla której pracuje, raczej nie zostanie zamknięta w nadchodzącym okresie lub że jest on wystarczająco ceniony w swojej roli i jest mało prawdopodobne, aby został zwolniony.

Z drugiej strony, dla pracodawcy stabilność zatrudnienia może oznaczać bezpieczeństwo ekonomiczne, dobrą organizację lub zdolność do dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów. Promowanie stabilnego miejsca pracy jest wspólną odpowiedzialnością pracodawców i pracowników.

Organizacje powinny wdrażać uczciwe i przejrzyste zasady dotyczące miejsca pracy, stosować otwartą komunikację i zapewniać możliwości rozwoju zawodowego, aby zadbać bezpieczeństwo pracy. Ponadto pracownicy mogą zadbać o bezpieczeństwo swojej pozycji, stale rozwijając swoje umiejętności, zachowując zdolność adaptacji w zmieniającym się środowisku pracy i wykazując swoją wartość dla organizacji.

relacja między stabilnością zatrudnienia a marką pracodawcy

Istnieje bezpośrednia korelacja między stabilnym miejscem pracy a reputacją marki pracodawcy. W rzeczywistości te dwa czynniki są nierozerwalnie ze sobą powiązane. Na przykład, jeśli firma stale zatrudnia, zwalnia i ponownie zatrudnia pracowników w krótkim terminie, na pewno wpłynie to negatywnie na jej reputację.

Zła lub niekorzystna reputacja może prowadzić do rotacji pracowników i spadku zainteresowania aplikacjami o pracę. Ponadto stabilność zatrudnienia kształtuje lojalność, zaangażowanie i produktywność wśród pracowników, co przyczynia się do poprawy wyników finansowych.

Jednak ważne jest, aby wziąć pod uwagę również finansowy wpływ negatywnej reputacji pracodawcy i zmniejszonego bezpieczeństwa w miejscu pracy. Na przykład, zła reputacja może skutkować zwiększoną rotacją pracowników. Forbes szacuje, że koszty wdrożenia, zatrudnienia i szkolenia mogą stanowić 33% rocznej pensji pracownika. Koszt ten jest liczony przed uwzględnieniem wpływu rotacji pracowników na morale i produktywność zespołu.

Group of people having a meeting
Group of people having a meeting

korzystanie z mocy stabilności zatrudnienia

Oprócz korzyści finansowych wynikających z silnego employer brandingu i oferowania stabilności zatrudnienia, firmy z pozytywnym wizerunkiem marki mogą również liczyć na następujące korzyści:

  • zwiększona atrakcyjność marki. Organizacje z pozytywną reputacją w zakresie stabilności zatrudnienia mają większe szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Ci pracownicy będą postrzegać organizację i jej markę jako niezawodne i wspierające.
  • zwiększone zaufanie i lojalność. Pracownicy mają większe szanse na pozostanie lojalnymi, oddanymi i zaangażowanymi w swoją pracę, jeśli pracodawca dba o pozytywny employer branding. 
  • lepsze postrzeganie przez interesariuszy. Pozytywne postrzeganie przez interesariuszy wzmacnia reputację marki, ponieważ pokazuje zdolność organizacji do konsekwentnego dostarczania wartości i utrzymywania zaufanych partnerstw.
  • zmniejsza rotację pracowników. Silna marka pracodawcy zmniejszy rotację pracowników poprzez zminimalizowanie zwolnień, redukcję etatów lub rezygnację. Zwiększy to bezpieczeństwo pracy, skróci czas szkolenia i zminimalizuje koszty rekrutacji.

budowanie silnych fundamentów: podstawy stabilności zatrudnienia

Istnieje kilka podstawowych elementów, które przyczyniają się do stworzenia stabilnego i bezpiecznego środowiska pracy. Są one nazywane podstawami stabilności zatrudnienia i obejmują następujące elementy:

  • stabilność ekonomiczna. Stabilna gospodarka zapewnia zdrowe i sprzyjające środowisko, aby zapewnić bezpieczeństwo w miejscu pracy. Jednak jest to kumulacja kilku zewnętrznych czynników, z których wiele nie jest związanych ze specyficznymi operacjami firmy. 
  • przemysł i sektor. Różne branże oferują różne poziomy stabilności zatrudnienia. Sektory takie jak opieka zdrowotna czy edukacja mają tendencję do oferowania bardziej stabilnego zatrudnienia ze względu na istotny charakter świadczonych przez nie usług. Ponadto ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że stabilność różnych branż może się znacznie różnić w zależności od lokalizacji danej firmy. 
  • wielkość firmy. Rozbudowane firmy często dysponują większymi zasobami i stabilnością ze względu na wielkość swojej działalności. Pozwala im to oferować wyższy poziom stabilności zatrudnienia.. Z kolei startupy lub mniejsze firmy mogą napotkać więcej niepewności i wyzwań, zwłaszcza na początkowych etapach, co osłabia ich zdolność do zapewnienia bezpieczeństwa pracy.
  • kultura korporacyjna. Firmy, które stawiają na pierwszym miejscu dobrostan pracowników, długoterminowy rozwój i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, częściej uważają stabilność zatrudnienia za integralną część swojej ogólnej propozycji wartości. 
  • umiejętności i wydajność pracowników. Umiejętności, wiedza specjalistyczna i wydajność pracowników również wpływają na bezpieczeństwo pracy. Ci, którzy stale wnoszą wartość, wykazują się zdolnością adaptacji i posiadają pożądane umiejętności, częściej cieszą się stabilną pozycją, ponieważ są postrzegani jako cenne aktywa dla organizacji.
  • skuteczne planowanie. Stabilność zatrudnienia jest zwiększane poprzez skuteczne planowanie,dzięki któremu można dostosować potrzeby organizacji do umiejętności i możliwości pracowników Poprzez przewidywanie przyszłych wymagań, identyfikowanie luk w umiejętnościach i wdrażanie programów rozwojowych, pracodawcy mogą utrzymać stabilność w zatrudnieniu.

stabilność zatrudnienia - podsumowanie

Relacja między stabilnością zatrudnienia a pozytywnym wizerunkiem pracodawcy jest niezaprzeczalna.

Pozytywny wizerunek pracodawcy przyciągnie najlepsze talenty, zwiększy retencję pracowników, zbuduje zaufanie i lojalność oraz poprawi postrzeganie firmy wśród interesariuszy. Poprzez priorytetowe traktowanie stabilności zatrudnienia i budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, organizacje tworzą proces, który przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej o wzmacnianiu wizerunku pracodawcy i promowaniu stabilności zatrudnienia? Zapoznaj się z raportem Randstad Employer Brand Research 2024, który przedstawia wyniki badania marki pracodawców w Polsce.

person

najnowszy raport Randstad Employer Brand Research 2024.

pobierz raport
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się