W ostatnich latach kultura organizacyjna przeszła ewolucję, wynikającą z różnorodnych czynników, takich jak zmiany pokoleniowe, praca zdalna oraz wzrost znaczenia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Jednym z nowych trendów kształtujących miejsce pracy jest kultura generatywna - podejście, które promuje współpracę i budowanie zespołu poprzez maksymalizację wartości, jakie niesie za sobą komunikacja w firmie. Taka kultura nie tylko tworzy pozytywne środowisko pracy, ale również prowadzi do lepszych wyników biznesowych.

dobrostan i zaangażowanie.

Według Caroline Fanning, szefowej HR w Avanade, dobrostan, regularna komunikacja i elastyczność w pracy są kluczowymi elementami, które pracodawcy powinni wdrożyć w kulturze swoich organizacji w niepewnych czasach. Autentyczne zaufanie i relacje, które są fundamentem kultury generatywnej, pozwalają pracownikom czuć się zaangażowanymi w pracę i osiągane wyniki.

Kultura organizacyjna odgrywa kluczową rolę w motywowaniu i angażowaniu pracowników, a także w osiąganiu lepszych wyników biznesowych. Badania pokazują, że kultura generatywna, oparta na zaufaniu i otwartej komunikacji, jest skutecznym narzędziem wspierającym innowacyjność i wydajność organizacji. Dlatego warto inwestować w budowanie takiej kultury, która będzie sprzyjać rozwojowi zarówno pracowników, jak i samej firmy.

kluczowe elementy kultury generatywnej.

Kultura generatywna to termin wprowadzony przez prof. Rona Westruma w 2004 roku. Ta koncepcja opiera się na promowaniu współpracy pomiędzy zespołami i członkami organizacji, a także jak najbardziej efektywnej komunikacji. Wyróżnia ją poczucie zaufania pracowników, co do tego, że organizacja dzielić się będzie z nimi otwarcie istotnymi informacjami. Takie podejście skłania do współpracy, kreatywności i nieustannego kształcenia, bo buduje poczucie współodpowiedzialności za rozwój firmy. W przeciwieństwie do tradycyjnego modelu, koncepcja zachęca pracowników na wszystkich szczeblach do zgłaszania pomysłów, dzielenia się wiedzą i aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji. Oznacza to przejście z bezpośredniego, sformalizowanego stylu do modelu opartego na współpracy, wzmacniającego poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie kadry, budującego zaufanie w czasach, gdy liderzy obawiają się utraty płaszczyzny porozumienia.

priorytety HR w zakresie kultury organizacyjnej.

Badanie Talent Trends 2024 pokazuje, że wzmacnianie kultury pozostaje w czołówce priorytetów liderów HR. Co czwarty z nich chce zwiększyć inwestycje w komunikowanie podstawowych wartości organizacji oraz EVP firmy, co wpływa bezpośrednio na retencję pracowników, ale też skuteczność przyciągania nowych talentów. 22% badanych zamierza pracować nad kulturą, w której priorytetem jest dobre samopoczucie pracowników. Liderzy HR doskonale dziś rozumieją, że kluczem do uwolnienia potencjału ludzkiego i lepszych wyników jest po prostu kultura zorientowana na wydajność.

wyzwania i strategie.

W obliczu wyzwań związanych z rozluźnieniem się więzi pracowników z miejscem pracy, zmiany w kulturze organizacji mogą pomóc w przeciwdziałaniu trendowi mniejszego zaangażowania. Firmy powinny przemyśleć swoje podejście, szczególnie w kontekście restrukturyzacji organizacji i zmian w potrzebach kompetencyjnych. Wsparcie dla pracowników w niepewnych czasach, oparte na zaufaniu i elastyczności, może pomóc im utrzymać motywację i zaangażowanie.

o autorze
Małgorzata Kościuch
Małgorzata Kościuch

Małgorzata Lakowska

delivery center manager

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się