To w jaki sposób przekazujesz pracownikowi informację zwrotną na temat jego pracy, może wpłynąć na jego efektywność i zaangażowanie. Odpowiednio przekazany feedback - niezależnie czy pozytywny, czy negatywny - przekłada się także na budowę relacji między pracownikiem a pracodawcą. Jest również elementem, który przybliża pracowników do osiągnięcia spełnienia zawodowego. Pamiętając o odpowiednim feedbacku dla pracowników, możesz odnieść wiele korzyści. Brzmi jak oczywistość? Nie dla wszystkich. Jak wynika z najnowszego badania Randstad Monitor Rynku Pracy aż 36% pracowników nie otrzymuje od przełożonego żadnej informacji zwrotnej na temat swojej pracy.
Chcesz dowiedzieć się, jak swoją sytuację na rynku pracy postrzegają pracownicy? Pobierz 35. edycję badania Monitor Rynku Pracy:
'feedback motywuje mnie do pracy'
Osoby, które nie otrzymują opinii na temat swojej pracy mogą się czuć, jak zawieszone w próżni - nie wiedzą, które elementy wykonały dobrze, a co powinny poprawić. Sami pracownicy także podkreślają rolę feedbacku w ich pracy. Dla 73% jest to aspekt, który motywuje ich do dalszego działania, a 69% uważa, że informacja zwrotna od przełożonego wpływa na jakość wykonywanych przez nich zadań. Jeżeli więc zastanawiasz się, w jaki sposób możesz zwiększyć zaangażowanie swoich pracowników, bez ponoszenia kosztów finansowych, udzielanie informacji zwrotnej może Ci w tym pomóc.
zadbaj o treść i czas
Postaraj się jednak pamiętać, że feedbackiem będzie zarówno komunikat w stylu “dobra robota”, jak i wspólne przeanalizowanie wykonanych przez pracownika zadań w ramach zleconego projektu. Więcej korzyści może przynieść Twojej firmie właśnie dokładne omówienie poszczególnych etapów. W ten sposób pracownik otrzymuje dużą dawkę informacji, które mogą usprawnić jego pracę w przyszłości. Niestety do feedbacku podchodzi w ten sposób tylko 38% pracodawców, a jeszcze mniej, bo 35%, udziela pracownikom rad i wskazówek. Przekazując informację zwrotną, postaraj się uwzględnić nie tylko to, co powiesz, lecz także: kiedy. Praca 62% osób spośród tych, które otrzymują feedback jest oceniana cyklicznie. Jeśli cykliczność ta oznacza niewielkie odstępy czasu między jednym a drugim feedbackiem, to będzie miało to przełożenie na pracę. Jeśli natomiast spotykasz się z pracownikiem raz na pół roku, to przez ten czas z pewnością wydarzy się wiele istotnych rzeczy, których w ogóle nie omówicie. Warto zatem, o tyle, o ile jest to możliwe, udzielać informacji zwrotnej na bieżąco.
feedback istotny nie tylko dla pracownika
Informacja zwrotna jest istotna nie tylko dla pracowników, ale także kandydatów, którzy wzięli udział w procesie rekrutacji do Twojej firmy. Nawet jeśli zdecydowałeś się zatrudnić inną osobę, poinformowanie kandydata o swojej decyzji jest lepszym rozwiązaniem niż brak jakiejkolwiek informacji. Udzielenie kandydatowi feedbacku - nawet tego negatywnego - jest oznaką szacunku i może sprawić, że nawet osoba nieprzyjęta finalnie do pracy zachowa pozytywne wrażenia z procesu rekrutacji. To ważne, gdyż zgodnie z badaniem Randstad Talent Trend Report niemal 60% takich kandydatów zarekomenduje innym osobom pracę w danej firmie. Bez wątpienia feedback jest elementem, który może się do tego przyczynić.