Czekoladki, wino, personalizowane pierniczki czy zapachowe świeczki, to tylko kilka przykładów standardowych upominków, które zasypują nas w okresie świątecznym. Niektórzy dostawcy czy klienci idą o krok dalej i do świątecznej skarpety wkładają nam prezenty, które naprawdę mogą robić wrażenie. Statywy, mini blendery, ładowarki solarne, głośniki. Tak naprawdę możliwości są nieograniczone, jak to mówią, sky is the limit, no może za wyjątkiem ograniczeń budżetowych.
Każdego roku na prezenty świąteczne dla swoich klientów i dostawców firmy wydają dziesiątki tysięcy złotych. Wszystko po to, aby budować relacje oraz pozytywny wizerunek marki. W przygotowanie upominków świątecznych wkładamy nie tylko środki finansowe, ale również zasoby ludzkie, ponieważ pracownicy niekiedy spędzają długie godziny, zastanawiając się nad tym, jaki podarunek sprawi największą radość oraz najbardziej zapadnie w pamięć obdarowanej osobie. Co więcej, w dobie kryzysu klimatycznego, podczas wybierania upominków świątecznych nie należy myśleć tylko o wartości dodanej dla naszego klienta, ale również o wpływie naszych działań na otoczenie. Nie chcemy przecież popełnić ekologicznego faux pas przekazując prezent zapakowany w plastik bądź wątpliwej jakości sprzęt elektroniczny, który za kilka tygodni wyląduje na stercie elektroodpadów.
Co zatem zrobić, aby w gąszczu innych prezentów przysłanych przez niezliczonych klientów i dostawców nasz upominek się wyróżniał, powodował przyjemne skojarzenie z marką oraz na długo zapadał w pamięć?
upominki świąteczne inaczej - postaw na społeczną odpowiedzialność
W dobie technologii fizyczne upominki powoli chowają się w cieniu. Coraz więcej organizacji decyduje się na akcje online, które będą angażowały ich klientów oraz konsumentów. A możliwości są nieograniczone. Chyba każdemu z nas znana jest akcja “Nakarm psa z OLX”, w której to dzięki jednemu kliknięciu, raz dziennie możemy z ramienia OLX przekazać darowiznę dla wybranego przez nas psa (lub kota) ze schroniska. W podobnym stylu w ubiegłym roku zadziałał jeden z dostawców, z którym na co dzień współpracujemy w Randstad. Nasi pracownicy bowiem otrzymali specjalny link, poprzez który mogli przekazać darowiznę na wybraną z dostępnej listy organizację. Można również, tak jak Randstad, wybrać jedną fundację, której, w imieniu naszym oraz naszych klientów, udzielimy wsparcia (ale o tym w dalszej części artykułu). A skala potrzeb organizacji pozarządowych oraz fundacji jest ogromna.
korzyści nie tylko biznesowe
Takie nieszablonowe podejście do upominków świątecznych nie tylko wpłynie pozytywnie na nasz wizerunek w oczach klienta, ale również pomoże budować relacje z naszymi pracownikami. Zaangażowanie społeczne firmy przekłada się na siłę zaangażowania pracowników organizacji i poczucie satysfakcji z codziennie wykonywanych zadań. Działając społecznie budujemy lepsze relacje na linii pracodawca - pracownik, szczególnie jeśli angażujemy się w działania, które bezpośrednio łączą się z misją oraz wartościami naszej firmy. Dzięki temu pracownicy mogą bardziej identyfikować się z pracodawcą - czują, że reprezentują takie same wartości. Jeśli tak faktycznie jest, to ma to bezpośrednie przełożenie na zadowolenie z pracy. A to z kolei ma ogromny wpływ na zaangażowanie oraz ograniczenie rotacji i zatrzymanie utalentowanych pracowników w organizacji.
Działania CSR mogą również pozytywnie wpływać na postrzeganie firmy pośród kandydatów oraz nowych pracowników. Coraz częściej bowiem wybierając pracodawcę, zwracamy uwagę na to, czy jego wartości spójne są z naszymi, oraz czy angażuje się on w działania pozabiznesowe.
jak robimy to w randstad?
W Randstad już trzy lata temu zrezygnowaliśmy z fizycznych upominków świątecznych dla naszych klientów, a pieniądze, które zwykle na nie przeznaczaliśmy, postanowiliśmy wykorzystać w bardziej odpowiedzialny sposób.
Tak oto narodziła się nasza współpraca i przyjaźń z Fundacją One Day, która na co dzień wspiera młodzież opuszczającą ośrodki opiekuńczo-wychowawcze i pomaga im wejść w dorosłość oraz na rynek pracy.
Projekt Fundacji, który jest szczególnie bliski naszym sercom nosi nazwę “Usamodzielnieni”. W ramach niego podopieczni Fundacji mogą wziąć udział w kursach zawodowych, warsztatach czy dodatkowych szkoleniach. Przekłada się to bezpośrednio na możliwość znalezienia stałego zatrudnienia. “Usamodzielnieni” to również wyjazdowe warsztaty odbywające się w całej Polsce, podczas których młodzież może lepiej poznać siebie oraz swoje predyspozycje zawodowe. Co więcej, Fundacja rozwinęła również aplikację usamodzielnieni.pl, która pomaga wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych przejść przez proces usamodzielnienia. Znajdą tam oni między innymi: kroki prawne, które muszą podjąć, aby się usamodzielnić, bazę ponad 600 zawodów, z którą mogą się zapoznać, kreator CV czy testy osobowościowe. Aplikacja umożliwia również skorzystanie z czatu, na którym eksperci z różnych dziedzin udzielą odpowiedzi na nurtujące pytania oraz kompleksowe przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej, również pod opieką eksperta.
Wybór Fundacji, z którą chcemy współpracować, nie był przypadkowy. Jej misja idealnie współgra z wartościami Randstad, naszym podejściem human forward oraz profilem działalności naszej firmy. Dzięki temu czujemy spójność z działaniami fundacji.
jak to działa?
W ramach upominku świątecznego nasi klienci dostają od nas wiadomość - w Waszym imieniu przekazujemy darowiznę na rzecz fundacji. Prezentujemy im również, jak przeznaczona darowizna została wykorzystana w poprzednim roku. Innymi słowy, przedstawiamy efekt, jaki dają przekazane pośrednio przez nich środki.
Dzięki temu działaniu wszyscy nasi klienci mogą zapoznać się z działalnością organizacji, a my dodatkowo zachęcamy ich, aby oprócz podarunku z ramienia Randstad, sami zaangażowali się w pomoc Fundacji.
pozytywne emocje zamiast fizycznych podarunków
Za kilka tygodni możemy nie pamiętać, od kogo dostaliśmy pierniczki, a od kogo wino. Pendrive, selfie stick albo kubek termiczny może kurzyć się w biurowej szufladzie. Dobranie uniwersalnego prezentu jest nie lada wyzwaniem i trudno jest trafić w gusta wszystkich.
Natomiast pomaganie ma ogromną wartość dla większości z nas. Nastraja pozytywnie i wpływa na przeżywanie świąt oraz buduje relacje. Nie tylko z klientami, czy dostawcami, ale także pomiędzy współpracownikami, w szczególności, jeśli profil działania wspieranej akcji czy organizacji jest spójny z tym, co reprezentuje nasza firma.
Mamy ogromną nadzieję, że coraz więcej firm będzie obierało taki kierunek, zwłaszcza w czasach, kiedy pomaganie jest szczególnie ważne.