Quiet quitting to najnowsze zjawisko w miejscu pracy. Subtelny i niewidoczny, działa jak cicha burza wisząca pod powierzchnią zwykle ciężko pracującego zespołu. Nagle stają się zniechęceni, niezainteresowani i znudzeni. Są wypaleni czy po prostu po cichu rezygnują?

W tym artykule przyjrzymy się definicji zjawiska, jakim jest quiet quitting, przedstawimy oznaki i symptomy występujące w Twoim zespole oraz wyjaśnimy, jak pokonać te wyzwania. Od razu zdradzimy, że brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym to w dużej mierze przyczyna cichego odchodzenia pracowników z pracy. W corocznym raporcie globalnym Randstad Employer Brand Research 2024 podkreślono to jako kluczowy czynnik wpływający na wzrost liczby pracowników, którzy szukają nowych możliwości zawodowych. Zapraszamy do dalszej lektury, aby dowiedzieć się, jak wyprzedzić konkurencję i sprostać temu problemowi.

czym jest quiet quitting?

Quiet quitting, znane również jako cicha rezygnacja lub „działanie za swoje wynagrodzenie”, to zjawisko, w którym pracownicy stopniowo wycofują się ze swojej pracy lub obowiązków, nie rezygnując z nich całkowicie ani nie wyrażając otwarcie swojego niezadowolenia. Zyskał popularność dzięki mediom społecznościowym, zwłaszcza platformie TikTok i od tego czasu został uznany za powszechny problem biznesowy.

Cicha rezygnacja może obniżyć produktywność i morale zespołu, spowodować utratę kreatywności i wpłynąć negatywnie na ogólny sukces organizacji. Ciche odejście od swoich obowiązków może być zapowiedzią odejścia pracownika z firmy. Jednak wiąże się to również z wypaleniem zawodowym i poczuciem przepracowania.

Użytkownicy mediów społecznościowych dzielą się w internecie swoimi doświadczeniami, podając powody, dla których zdecydowali się na quiet quitting, często zachęcając przy tym innych, aby zrobili to samo. Wielu wyjaśniło, że czuli się niedoceniani i niewspierani przez swoich pracodawców, w związku z czym „oddali w zamian tę samą energię”. 

Trend TikTok nie tylko zwrócił uwagę na cichą rezygnację, ale także podkreślił znaczenie otwartej komunikacji, świadomości zdrowia psychicznego oraz strategii utrzymywania motywacji i zaangażowania pracowników. Służył jako przypomnienie, że czasami najważniejsze problemy mogą być z początku niewidoczne dla innych, a przyznanie się do nich jest pierwszym krokiem w kierunku znalezienia znaczących rozwiązań.

różnice pokoleniowe

Cicha rezygnacja z pracy uwypukla wyraźną różnicę między pokoleniem Z i milenialsami w porównaniu z ich współpracownikami z pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia X. Starsi pracownicy mają tendencję do mentalności „wspinaj się i pracuj”, wolą przedzierać się przez drabinę korporacyjną i trzymać się tradycyjnego pojęcia lojalności wobec jednej firmy.

Natomiast młodsze pokolenia, pokolenie Z i milenialsi, często wykazują odmienne podejście do pracy. Cenią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym i przedkładają rozwój osobisty nad ślepe poświęcenie się jednej firmie. Jednak pokolenie Z i milenialsi rzadziej wyrażają swoje potrzeby niż ich starsi współpracownicy. To zaś może prowadzić do quiet quittingu, ponieważ te osoby po cichu wycofują się ze swoich obowiązków i szukają miejsc pracy, które są bardziej zgodne z ich wartościami i oczekiwaniami.

person

Dzięki naszym badaniom dowiesz się więcej o tym, co różne pokolenia cenią w miejscu pracy.

pobierz

sygnały o obecności quiet quittingu w twoim zespole

Wyzwanie polega na tym, że rozpoznanie cichej rezygnacji może być trudne. Z definicji jest to podejście ciche i dopóki pracownicy realizują uzgodnioną minimalną wydajność, zmiana tego zachowania może być trudna.

Jeśli jednak Twoi pracownicy stale wykazują następujące zachowania, być może będziesz musiał sprawdzić ich samopoczucie, aby upewnić się, że nie odejdą z firmy:

● brak entuzjazmu. Jeśli Twój pracownik wydaje się być zdystansowany emocjonalnie i traci pasję do swojej pracy, może po cichu odchodzić. Brak entuzjazmu jest zwykle pierwszą tego oznaką, więc miej oko na ten przypadek.

● opór wobec zmian. Jeśli Twój zespół niechętnie akceptuje zmiany lub ma trudności z przystosowaniem się do nowych sposobów działania, może to być również oznaką cichego odchodzenia od pracy. Nauka wykonywania zadania w nowy sposób wymaga czasu i wysiłku, których ci, którzy myślą o zmianie pracy, mogą nie chcieć inwestować.

● zwiększona absencja. Niewyjaśnione nieobecności, częstsze zwolnienia chorobowe, niepotwierdzone wizyty lub nagły wzrost wykorzystania urlopu na żądanie mogą również wskazywać na brak zaangażowania.

● zmniejszona komunikacja. Członkowie zespołu mogą przestać odpowiadać za pośrednictwem komunikatora internetowego, wolno odpowiadać na e-maile lub unikać rozmów w biurze. Mogą także unikać rozmów na temat swojego rozwoju lub innych tematów związanych z miejscem pracy.

● minimalny udział. Pracownicy mogą stać się coraz bardziej pasywni. Możesz zauważyć, że rzadziej zabierają głos na spotkaniach, zgłaszają mniej pomysłów lub nie zgłaszają się na ochotnika do nowych projektów.

jak pokonać te wyzwania?

Dobra wiadomość jest taka, że ​​możesz zapobiec cichemu odchodzeniu i pokonać związane z nim wyzwania dzięki empatii, komunikacji i jasnym oczekiwaniom.

ustal jasne oczekiwania

Zapewnienie pracownikom jasnego zrozumienia Twoich oczekiwań względem ich pracy zapobiega cichemu odchodzeniu z pracy poprzez zwiększenie przejrzystości i uczciwości. Powinieneś regularnie przekazywać informacje zwrotne, spotykać się z zespołem i oceniać wyniki, aby pomóc pracownikom śledzić ich postępy i wprowadzać niezbędne zmiany.

priorytetem jest dobre samopoczucie

Brak priorytetowego traktowania dobrego samopoczucia pracowników jest głównym powodem, dla którego pracownicy popadają w cichą rezygnację z pracy. Czują się niedoceniani i niewidoczni dla pracodawcy, co stanowi jasny sygnał, że ich zdrowie psychiczne i emocjonalne nie jest cenione. Może to prowadzić do wycofania się i zminimalizowania uczestnictwa.

Aby priorytetowo traktować dobre samopoczucie, spróbuj:

● docenić wkład Twojego pracownika;

● mówić otwarcie o zdrowiu psychicznym;

● regularnie kontaktować się ze swoimi pracownikami;

● wprowadzić elastyczne harmonogramy pracy;

● dawać przykład;

● zachęcać do regularnych przerw i korzystania z urlopu.

Priorytetowe traktowanie dobrego samopoczucia w miejscu pracy przyczynia się do większej produktywności pracowników, silniejszych relacji w pracy i lepszej ogólnej atmosfery. Według naszego globalnego raportu atmosfera pracy jest czwartym najważniejszym czynnikiem wpływającym na miejsce pracy na świecie. Kiedy się nad tym zastanowisz, zaczniesz dostrzegać korzyści płynące z priorytetowego traktowania dobrego samopoczucia.

pamiętaj o zarządzaniu obciążeniem pracą

W kulturze, która gloryfikuje przepracowanie i długie godziny pracy, pracownicy często wpadają w pułapkę nieustającego cyklu dążeń do sprostania nierealistycznym wymaganiom. Ten negatywny cykl wyczerpie pracowników, co ostatecznie doprowadzi do wycofania się i wypalenia zawodowego. Pracownicy mogą wykorzystać quiet quitting jako sposób na zabezpieczenie się przed wypaleniem.

Aby rozwiązać ten problem, powinieneś otwarcie komunikować się ze swoimi pracownikami na temat ich obciążenia pracą, ustalać realistyczne oczekiwania i zachęcać do zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Pamiętaj, że ciche odejście zwiększy również obciążenie pracą reszty zespołu. Kiedy jedna osoba nie daje sobie rady, reszta zespołu musi nadrobić zaległości. Może to mieć wpływ na morale i wydajność zespołu, zwiększając brak zaangażowania i zmniejszając ogólną efektywność.

Jako menedżer powinieneś pamiętać, że Twoje zachowanie wyznacza oczekiwania i priorytety; Jeśli pracujesz przez całą dobę, Twoi pracownicy mogą czuć, że tego od nich również oczekujesz. Zachęcaj swoich pracowników, aby zwracali uwagę na swoje zdrowie, a jeśli zauważysz, że ktoś codziennie pracuje do późna – sprawdź i zapytaj dlaczego.

Czy wiesz, że według naszego globalnego badania pracownicy uważają, że zdrowa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na poszukiwanie nowej pracy?

komunikacja jest kluczowa

Komunikacja z pracownikami działa w obie strony. Na przykład:

Twoja komunikacja z zespołem

Powinieneś starać się codziennie komunikować ze swoim zespołem. Zaplanuj czas na spotkanie się z pracownikami, aby omówić ich samopoczucie, obciążenie pracą i życie osobiste, jeśli masz tego rodzaju relacje. 

Te codzienne interakcje nie muszą być długie; nawet krótka rozmowa może bardzo pomóc w budowaniu więzi i okazaniu prawdziwego zainteresowania ich dobrem. 

Szczególnie ważne jest utrzymywanie stałego kontaktu z pracownikami, którzy pracują w trybie hybrydowym lub zdalnym. Z tego względu, że nie będziesz widywać tych pracowników na co dzień, regularny kontakt wypełni lukę i wzmocni poczucie przynależności.

jak Twój zespół się z Tobą komunikuje

Bądź widoczny i dostępny dla swojego zespołu, aby mógł zgłaszać wszelkie napotkane problemy. Bądź otwarty, uczciwy i aktywnie zajmuj się wszelkimi problemami zgłaszanymi przez Twój zespół. Na przykład, jeśli poruszą jakiekolwiek czynniki przyczyniające się do przepracowania i wypalenia zawodowego, powinieneś natychmiast spróbować rozwiązać tę kwestię.

skorzystaj z exit interviews

Rozmowy końcowe, tzw. exit interviews, pomogą Ci zrozumieć powody, dla których Twoi pracownicy odchodzą. Stanowią cenny mechanizm informacji zwrotnej, zapewniający wgląd w doświadczenia pracowników, kulturę firmy i potencjalne obszary wymagające poprawy w Twojej organizacji.

Podczas takiej rozmowy odchodzący pracownicy mają okazję szczerze podzielić się swoimi przemyśleniami, obawami i opiniami na temat czasu spędzonego w firmie. Jeśli Twój zespół wyraża poczucie braku zaangażowania w firmie, być może jego wyniki są słabsze, ponieważ szukają nowej pracy. 

weź pod uwagę wynagrodzenie

Nie jest tajemnicą, że wynagrodzenie jest głównym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy. W rzeczywistości jest to niezmiennie najważniejszy powód, dla którego talenty decydują się dołączyć do firmy lub ją opuścić. Dlatego istotne jest rozpoznanie związku między wynagrodzeniem a rosnącą tendencją do cichego odchodzenia od pracy.

Jeśli Twoi pracownicy nie otrzymują odpowiedniego wynagrodzenia za swój czas, istnieje większe prawdopodobieństwo, że po cichu odejdą. Można temu zapobiec, zapewniając pracownikom sprawiedliwe wynagrodzenie za poświęcony czas i zachęcając do zachowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

person

Dzięki naszym badaniom dowiesz się więcej o tym, co różne pokolenia cenią w miejscu pracy.

pobierz

kilka słów na koniec

Quiet quitting stał się gorącym tematem rozmów w ciągu ostatnich kilku lat. To subtelne zjawisko jest często niedoceniane, a mimo to stało się centralnym punktem dyskusji na temat zaangażowania pracowników, zdrowia psychicznego i miejsca pracy.

Pracownicy często wykorzystują quiet quitting, aby uchronić się przed wypaleniem i złymi praktykami w pracy. Aby temu zapobiec, należy przede wszystkim zachęcać do utrzymywania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, wspierać inicjatywy dotyczące zdrowia psychicznego, wdrażać elastyczne strategie pracy i aktywnie komunikować się ze swoim zespołem.

Aby zapobiec cichemu odchodzeniu, musisz aktywnie komunikować się ze swoimi pracownikami, zwracać uwagę na ich miejsce pracy, stawiać na pierwszym miejscu dobrostan i ustalać jasne oczekiwania. Zapobieganie cichemu odchodzeniu z pracy działa w obie strony i pracownicy powinni także komunikować swoje potrzeby swoim menedżerom, aby mieć pewność, że otrzymają wszystko, czego potrzebują, aby się rozwijać.

Jeśli chcesz lepiej zrozumieć potrzeby swoich pracowników, zapoznaj się z naszym raportem na temat budowania marki pracodawcy, Randstad Employer Brand Research 2024, który podpowie Ci, jak zatrzymać talenty w miejscu pracy, zapobiec wypaleniu zawodowemu i stworzyć atrakcyjną markę pracodawcy. 

pobierz raport
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się