Mówiąc o celach zawodowych bądź celach strategicznych organizacji nasuwają się stwierdzenia, że celem jest chociażby osiągnięcie odpowiedniego wyniku finansowego, kreowanie pozytywnego wizerunku na rynku, bycie pożądanym dostawcą.
Firmy inwestują środki, aby realizować misję, wizję, cele strategiczne. Aby produkt spełniał wymagania rynku zatrudniają wysoko wyspecjalizowanych ekspertów, np. inżynierów czy konstruktorów. W końcu, inwestują w technologię, usprawniają procesy, a nad tym wszystkim czuwa doświadczona kadra zarządzająca.
To, że zmotywowany pracownik wykonuje swoją pracę wydajniej nie jest żadnym odkryciem. Gdy w Internecie zaczniemy szukać narzędzi do motywowania ludzi, bardzo szybko znajdziemy długie listy pomysłów, sugestii i rozwiązań, z których większość mogła zostać już przetestowana czy wdrożona w Twojej organizacji.
Pozostaje jednak istotna, nie wymieniona przeze mnie grupa pracowników, która ma kluczowy wpływ na realizacje celów strategicznych. Tą grupą są oczywiście pracownicy produkcji. To od nich zależy czy zdążymy wyprodukować odpowiednią ilość wyrobów w odpowiednim czasie, a także czy koszty będą optymalne (czyli wydajność produkcyjna będzie na odpowiednim poziomie).
Każda fabryka boryka się z problemami braku jakości i wydajności, a przyczyny takiego stanu rzeczy są często znane, jednak trudne do wyeliminowania. Brak wystarczającej liczby pracowników, ciągła rotacja, przekładająca się na brak doświadczenia, wysoka absencja - wszystkie te aspekty mogą wpłynąć na słabą jakość produkowanego wyrobu.
dlaczego motywowanie pracowników produkcji jest takie trudne?
Zadbanie o odpowiedni poziom motywacji tej kluczowej grupy pracowników bywa wyzwaniem. Nie zawsze jest to możliwe za pomocą wynagrodzenia, a możliwości premiowania też bywają ograniczone. Do tego wszystkiego dochodzi możliwości zmiany pracy w bardzo krótkim czasie. W dobie rekrutacji online, gdy firmy mocno rywalizują o kandydatów posiadających odpowiednie umiejętności czy doświadczenie, pracownika możemy stracić z dnia na dzień. Jak zatem zadbać o kluczową dla naszej organizacji grupę pracowników?
3 kroki, które możesz podjąć
Z psychologii zarządzania wynika, że aby wzbudzić w pracowniku potrzebę motywacji muszą być spełnione pewne podstawowe założenia.
Pierwszym krokiem jest spełnienie obowiązków w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Są to warunki produkcyjne, określone nie tylko wymogami prawa, ale również pewna prewencja i proaktywność organizacji, dająca pracownikowi poczucie, że dba się o jego bezpieczeństwo w pracy (woda w upalne dni, dodatkowe przerwy, eliminowanie zdarzeń potencjalnie wypadkowych).
Kolejnym szczeblem na drabinie prowadzącej do motywacji jest potrzeba przynależności. Pracownik powinien czuć się członkiem zespołu, mieć świadomość tego, że jego praca przekłada się na sukces całej organizacji, jest wsparciem dla zespołu i sam także ma na kogo liczyć w trudniejszych momentach. Ostatnim krokiem jest spełnienie potrzeby szacunku. W tym wypadku istotne jest indywidualne podejście do pracownika.
Gdy te trzy aspekty zostaną spełnione możemy myśleć o spełnieniu potrzeby samorealizacji, czyli planowaniu strategii motywowania pracowników produkcyjnych. To nie tylko motywowanie płacowe, lecz przede wszystkim pozapłacowe. Co się pod nim kryje? Poza benefitami jest to m.in. uznanie, wspólne podejmowanie decyzji czy ustanawianie celów, realizacja pomysłów, a także możliwość rozwoju i awansu.