Od kilku lat zauważamy bardzo silny trend  na rynku pracy – rynek kandydata. Coraz trudniej znaleźć odpowiedniego pracownika, kandydaci przestali szukać aktywnie pracy, mają coraz wyższe oczekiwania względem pracodawców, a niekiedy mogą przebierać w ofertach pracy. Musimy zrozumieć, że skończyły się czasy, kiedy świetni kandydaci aplikowali na ogłoszenia na portalach oraz zgłaszali się do pracodawcy. Bardzo popularna stała się metoda pozyskiwania biernego kandydata, czyli takiego, który nie szuka nowej pracy. Digitalizacja oraz profesjonalne media społecznościowe ułatwiły kontakt z takimi kandydatami. Musisz jednak pamiętać, że nie tylko Ty masz dostęp do tych narzędzi, a potencjalni pracownicy otrzymują nawet kilka ofert dziennie. Jak zachęcić takiego kandydata do zapoznania się właśnie z Twoją ofertą? Co zrobić, by utrzymać jego zainteresowanie?

mów pozytywnym językiem

Zastanów się co sprawia, że wyróżniasz się na rynku pracy. Wykorzystuj pozytywnie wartościujące przymiotniki, aby osoba z którą się kontaktujesz zwróciła uwagę akurat na Twoją ofertę. Jeśli korzystasz z usług agencji rekrutacyjnej, przygotuj listę atutów osobom, które będą dla Ciebie pracować. Działacie we wspólnym interesie. Każdy z nas chce znaleźć dla swojego zespołu talenty, a do tego nie wystarczy „praca w młodym i dynamicznym zespole”. Tego typu sformułowań używa w swoich ofertach niestety niemal każda firma. Być może Twoja firma ma jakieś ciekawe oraz przydatne benefity pracownicze, np.: praca zdalna, dofinansowanie do kursów językowych, nauka języka w biurze czy świetna lokalizacja. Pamiętaj, by uwydatniać swoje zalety i przyciągać uwagę.

chodzący pracownik
chodzący pracownik

buduj motywację kandydata teraz i w przyszłości

Motywację u kandydata należy budować na każdym etapie procesu rekrutacji. To, że kandydat zwróci uwagę na ofertę nie oznacza, że będzie chciał dla Ciebie pracować. Ciężko jest spotkać kandydatów, którzy są bardzo zmotywowani do zmiany pracy, często Ci z małą motywacją na początku są najlepszymi pracownikami. Wychodź naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych pracowników. Informuj na jakim etapie jest proces rekrutacyjny, jeżeli na przykład decyzje biznesowe są odkładane w czasie. Pamiętaj, żeby zwracać uwagę na dobrych kandydatów, którzy z jakiegoś powodu odpadli teraz, aby móc bez skrępowania wrócić do nich w przyszłości. Bardzo mile widziane są feedbacki telefoniczne z krótką informacja, że np. w tym momencie został wstrzymany proces rekrutacyjny, ale jeżeli w przyszłości będzie wakat to skontaktujemy się w pierwszej kolejności. Dobra komunikacja to podstawa.

nie bójmy się rozmawiać o finansach

Pieniądze – bardzo trudny temat podczas rozmów o pracę. Kandydaci nieposzukujący pracy często mają większe oczekiwania finansowe od osób aktywnych na rynku. Mają poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa finansowego, dlatego wiedzą, że mogą podnieść swoje wymagania. Oczywiście należy zrozumieć, że wynagrodzenie to jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy zmianie pracodawcy. Był, jest i będzie głównym motywatorem do pracy. Mów otwarcie o ofercie finansowej, by zaoszczędzić czasu sobie i kandydatowi. Zasygnalizowanie już wcześniej, że propozycja jest niższa, pozwoli uniknąć rozczarowania oraz odrzucenia oferty. Dodatkowo warto podkreślić pakiet benefitów, który często może zrównoważyć mniejsze wynagrodzenie, bo np. dzięki niemu kandydat będzie mógł zrezygnować z prywatnych lekcji angielskiego na rzecz tych w firmie lub będzie miał dostęp do bezpłatnej opieki medycznej, a to zdecydowanie duża oszczędność w domowym budżecie.

Najlepsi kandydaci nie szukają nowej pracy. To praca szuka ich. Należy pamiętać, że jasna i szczera komunikacja oraz podkreślanie atutów może przyciągnąć do Twojej firmy największe talenty. Bardzo pomocne jest zwrócenie uwagi na niuanse, które pojawiają się podczas wywiadu z kandydatem. Dodatkowym źródłem motywacji może być: lepsza lokalizacja, jasna ścieżka kariery lub brak nadgodzin. Odwołuj się do nich podczas opowiadania o firmie i stanowisku. Pamiętaj również, żeby informacje, które kandydat otrzymuje podczas rekrutacji zgadzały się z tym, co zastanie, gdy przyjdzie pierwszego dnia do pracy. Buduj pozytywną markę pracodawcy wśród kandydatów, a także pracowników. Transparentność i spójność są Twoimi największymi sprzymierzeńcami.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:

Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy. 

Autor
Aleksandra Syta
Aleksandra Syta

Aleksandra Syta

ssc/bpo recruitment specialist w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

Zapisz się