Usprawnienie komunikacji z kandydatami - także tymi, z którymi nie rozpocząłeś współpracy - to bardzo ważny czynnik, który wzmacnia wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy. Dziś przedsiębiorcy przykładają coraz większą wagę do tego, w jaki sposób są postrzegani przez kandydatów. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku pracy - niedobór wykwalifikowanych pracowników w wielu sektorach, a także rywalizację o pozyskanie talentów - to, w jaki sposób jesteś postrzegany przez potencjalnych pracowników może zadecydować o sukcesie lub niepowodzeniu rekrutacji.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma cieszyła się uznaniem w oczach kandydatów powinieneś skupić się na kilku aspektach, a jednym z najważniejszych jest komunikacja z kandydatami.
siła płynąca z marki
Przedsiębiorcy już dawno dostrzegli wartość silnej marki w kontekście sprzedaży, marketingu oraz relacji z klientem. W ostatnich latach, coraz większą uwagę zwracają także na korzyści, jakie niesie za sobą bycie silną marką pracodawcy. Takie firmy mają przewagę w wyścigu o pozyskanie najlepszych kandydatów.
Podstawowe czynniki, takie jak wynagrodzenie czy benefity zawsze będą dla pracowników odgrywać bardzo ważną rolę. Jednak coraz częściej przywiązują dużą wagę do marki i reputacji pracodawcy. Zgodnie z raportem Randstad Employer Brand Research do firm, które cieszą się opinią dobrego pracodawcy, aplikuje dwa razy więcej osób. Najważniejszymi składowymi marki pracodawcy są: równowaga między pracą, a życiem prywatnym, kultura organizacyjna, społeczna odpowiedzialność biznesu czy świadomość ekologiczna firmy.
komunikacja jest kluczowa
Czynnikiem, którego nie powinieneś pomijać jest także odpowiednia komunikacja z kandydatem. Zasady, którymi będziesz kierować się w tym procesie w ogromnym stopniu wpłyną na to, jak będziesz postrzegany jako pracodawca. Nie powinieneś ograniczać się zatem tylko do osób, które zaprosiłeś do kolejnego etapu. Nawet jeśli kandydat nie wpisał się w stworzony przez Ciebie profil pracownika, to wartościowa informacja zwrotna może sprawić, że w oczach takiej osoby wzmocnisz wizerunek swojej firmy.
Zwykły e-mail, w którym podziękujesz za aplikację oraz w kilku zdaniach napiszesz, dlaczego nie możecie podjąć współpracy może sprawić, że taka osoba nie poczuje się przez Ciebie zignorowana. Dzięki temu, nawet mimo negatywnej decyzji w tym procesie, kandydat może zaaplikować w przyszłości na inne, bardziej odpowiadające jego kompetencjom stanowisko.
Pamiętaj, że jeśli po procesie rekrutacyjnym kandydaci będą mieli złą opinię o Twojej firmie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że podzielą się oni swoim zdaniem z innymi.
Oczywiście odpowiednia komunikacja jest ważna również dla osób, które zaprosiłeś do kolejnego etapu. Pamiętaj, by poinformować je, na czym polegać będzie dalsza faza rekrutacji. Kandydaci, którzy doświadczyli od firmy odpowiedniej uwagi podczas procesu będą bardziej skłonni przyjąć Twoją ofertę i nie będą czuć pokusy, by zaprezentować swoje umiejętności w innym miejscu.
technologia optymalizuje komunikację
Obecnie technologia oferuje niemal nieograniczone możliwości usprawnienia sposobu działania firmy, łącznie ze sferą komunikacji na linii pracodawca - kandydat. Suzane Lucas z firmy Digital HR Tech przyznaje, że to właśnie ten aspekt - technologiczne rozwiązania, usprawniające przepływ informacji między rekruterami i kandydatami - fascynuje ją najbardziej.
Jednocześnie z dezaprobatą wypowiada się na temat najczęstszej praktyki przyjętej przez wiele firm, czyli braku informacji zwrotnej po otrzymaniu aplikacji lub rozmowie kwalifikacyjnej. Jej zdaniem te zachowania są “niekulturalne, okropne oraz nieprawidłowe pod względem marketingowym”.
“Ludzie zaczęli zauważać tę tendencję, co doprowadziło do rozwoju technologii, które ułatwiają rekruterom kontakt z potencjalnymi pracownikami oraz umożliwiają kandydatom śledzenie ich pozycji w procesie rekrutacyjnym” - dodała Lucas.
“Umożliwiając kandydatowi śledzenie jego postępu w procesie, nie tylko odejmujesz część pracy rekruterom, ale również sprawiasz, że kandydaci dużo lepiej odbierają Twoje przedsiębiorstwo”. Według niej, specjaliści z działów HR, to dziś przede wszystkim osoby odpowiedzialne za public relations, gdyż bardzo często kontaktują się z dużo większą liczbą osób niż inni pracownicy. Od ich postawy zależeć będzie zatem, w jaki sposób postrzegana będzie firma.
wykorzystaj różne kanały komunikacji
Bardzo istotne jest także to, abyś w komunikacji z kandydatami w jak największym stopniu wykorzystywał kanały mobilne. Dziś poszukiwanie pracy coraz częściej odbywa się za pomocą smartfona. Upewnij się, że Twoja firma jest na to przygotowana oraz że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kandydatów, np. dostarczając im mobilną wersję aplikowania.
Postaraj się także wykorzystać media społecznościowe. Mimo iż Linkedin postrzegany jest jako podstawowe narzędzie budowania siatki kontaktów, docierania do potencjalnych kandydatów, to inne portale, takie jak Facebook, Twitter czy Instagram także mogą pomóc Ci w dotarciu do kandydatów oraz do przedstawienia kultury organizacyjnej Twojej firmy.