Wirtualna rzeczywistość wchodzi w fazę bardzo dynamicznego rozwoju. Prognozuje się, że wartość wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w samych tylko Stanach Zjednoczonych wyniesie ponad 209 mld dolarów. Jeśli tak się stanie, oznaczałoby to wzrost z 26 mld dolarów w 2018 roku. To z kolei oznacza ogromne możliwości dla pracodawców, którzy są zdecydowani, by wprowadzać technologiczne innowacje do swoich działów HR. Jaki zatem wpływ na procesy rekrutacyjne może mieć wirtualna rzeczywistość i jak możesz osiągnąć dzięki niej przewagę nad konkurencją w wyścigu o talenty?
stawiaj wyzwania
Wirtualna rzeczywistość i powiązane z nią rozwiązania mogą zapewnić całkowicie nowy i ekscytujący sposób weryfikacji umiejętności i kreatywności kandydatów.
Takie podejście wykorzystał niedawno Jaguar Land Rover, który połączył siły z wirtualnym zespołem Gorillaz, by “szukać nowych talentów inżynieryjnych w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości”.
Brytyjski producent samochodów skorzystał z aplikacji mieszanej rzeczywistości, by metody stosowane przez firmę metody rekrutacyjne były jeszcze bardziej innowacyjne. Firma stawiała użytkownikom wyzwania polegające na łamaniu kodów, by sprawdzać ich umiejętności z zakresu elektroniki oraz inżynierii oprogramowania. Wybrani gracze-kandydaci zostali zatrudnieni w Jaguarze Land Rover, a sam proces, dzięki wykorzystaniu nowinek technologicznych, odbył się w ekspresowym tempie.
Takie podejście nie tylko pomaga w ocenie kandydatów, ale zapewnia także niezwykłe doświadczenia z podróży z marką pracodawcy, które zostaną zapamiętane na długo.
wirtualne wycieczki
Jeśli pewne kluczowe role w organizacji wymagają, aby ludzie znajdowali się w różnych lokalizacjach i środowiskach, wirtualna rzeczywistość może być bardzo skutecznym sposobem pokazania kandydatom miejsc, w których mogą pracować, bez konieczności wychodzenia przez nich z domu.
Ta wciągająca technologia pozwala spojrzeć z perspektywy pierwszej osoby na potencjalne miejsce w pracy, bez względu na to czy mówimy o biurze, czy o czymś jeszcze bardziej niezwykłym. Świetnym przykładem jest tu brytyjska armia, która wykorzystując wirtualną rzeczywistość dała możliwość odbycia przejażdżki czołgiem, a także poznać smak spadochroniarstwa w RAF Brize Norton.
Pokazując kandydatom ich przyszłe środowisko pracy dzięki wirtualnej rzeczywistości, pozwalasz im lepiej zrozumieć ich rolę w organizacji. Pomaga to upewnić się, że osoby, z którymi rozmawiasz są przekonane, że chcą u Ciebie pracować.
onboarding i rozwój pracowników
Także w Polsce firmy wykorzystują pełen wachlarz możliwości wirtualnej rzeczywistości w rekrutacji. Wiele organizacji tworzy m.in. pakiety szkoleń rozwojowych, wprowadzających, a nawet testów osobowości opierających się na wirtualnej rzeczywistości.
Warto zwrócić uwagę na działania PGNiG, które dzięki szkoleniom stworzonym na bazie tej technologii przenosi nowo przyjętych pracowników do rafinerii czy na platformy wiertnicze. Takie interaktywne modele umożliwiły dostęp do łatwo zrozumiałych i realistycznych szkoleń.
Pracownicy mogą w bezpiecznych warunkach zapoznać się z nie zawsze łatwą specyfiką pracy, np. na wspomnianych platformach wiertniczych. Zalety można mnożyć, ale z pewnością takie szkolenia są zdecydowanie bardziej bezpieczne, zwłaszcza dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w branży energetycznej, łatwiej dostępne, a w dłuższej perspektywie czasowej przynoszą firmie duże oszczędności i podnoszą prestiż marki.
przyciąganie młodych talentów zaawansowaniem technologicznym
Różnorodność wiekowa pracowników jest bardzo istotna i może przynieść wiele korzyści. W poszukiwaniu idealnej kombinacji młodości i doświadczenia w organizacji, odwołanie się do ambitnych, młodych kandydatów jest tak samo istotne, jak satysfakcja doświadczonych pracowników.
Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w procesie rekrutacyjnym może być skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi młodych, zaangażowanych talentów, dla których nowe technologie stanowią nieodzowną część życia i pracy.
Jedną z organizacji, która dostrzegła potencjał wirtualnej rzeczywistości w kontakcie z młodymi osobami jest niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe - Deutsche Bahn.
Gdy liczba pracowników zbliżających zaczęła osiągać niepokojący poziom, firma zabrała na targi pracy sprzęt, pozwalający uczestnikom przyjrzeć się niektórym rolom w organizacji. Deutsche Bahn natychmiast odnotowało wzrost zainteresowania pracą przez młodych pracowników. Szefowa działu pozyskiwania talentów Kerstin Wagner powiedziała, że firma odnotowała większą liczbę aplikacji od osób, mających większe pojęcie o pracy na konkretnych stanowiskach.
sprawdzanie umiejętności praktycznych
Powielanie praktycznych, codziennych wyzwań w procesie rekrutacji, które czekają na kandydatów już podczas pracy w organizacji może być sporym wyzwaniem.
Niektóre firmy jako rozwiązanie tego problemu wykorzystują właśnie wirtualną rzeczywistość, skutecznie umieszczając kandydatów w sytuacjach, w których mogą znaleźć się po dołączeniu do przedsiębiorstwa.
Przykładem takiej organizacji jest największy bank Australii - Commonwealth Bank, który stworzył aplikację umożliwiającą wgląd w kulturę pracy instytucji i przetestowanie predyspozycji kandydatów do pracy w organizacji.
Wraz z rozwojem metod rekrutacji w kolejnych latach, tego typu podejście do technologii wydaje się być ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wirtualna rzeczywistość może być jedną z wielu obiecujących dla pracodawców dziedzin.
Autor: Aneta Łyszkowicz
jak widać, odpowiednie wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w rekrutacji może przynieść firmie wiele korzyści. Jeśli jednak poszukujesz wskazówek dotyczących prowadzenia samego procesu rekrutacji, zapoznaj się z naszym poradnikiem:
pobieram