Outsourcing polega na korzystaniu z zasobów zewnętrznych, w tym także pracowników. Obecnie jest bardzo popularny na rynku polskim i w ten sposób funkcjonuje wiele korporacji. Zjawisko to polega na przekazaniu pewnych funkcji i zadań innym firmom lub osobom. Właśnie dlatego często działy HR lub księgowości pracują z innego miejsca.
Outsourcing może polegać zarówno na czasowym powierzeniu obowiązków innej firmie lub osobom, jak i stałym. Chodzi więc zarówno o sytuację, w której firma gastronomiczna wynajmuje grupę informatyków do stworzenia strony internetowej, jak i o przypadek dużej korporacji współpracującej na stałe z inną organizacją i korzystającej z jej zasobów, na przykład z pracowników działu HR. Najważniejszą zaletą outsourcingu jest oszczędność czasu i finansów firmy.
czym jest dokładnie outsourcing i jakie niesie korzyści?
Outsourcing to oczywiście słowo z języka angielskiego, pochodzące od terminu „outside-resource-using”, czyli korzystanie z zasobów zewnętrznych. W praktyce outsourcing jest najczęściej wykorzystywany przez przedsiębiorstwa, które chcą przenieść część zleceń poza firmę. Dobrym przykładem jest delegowanie zadań z zakresu HR, IT, księgowości oraz audytu i szkoleń. Bardzo często duże korporacje mają poza swoją organizacją działy zajmujące się finansami firmy, szkoleniem pracowników lub rekrutacją.
Dowiedz się więcej na temat usługi outsourcingu kadrowo-płacowego.
Do najważniejszych korzyści outsourcingu można zakwalifikować:
- zmniejszenie kosztów – współpraca odbywa się na zasadzie B2B, nie trzeba szukać pracowników do poszczególnych działów ani ich szkolić – wszystkim tym zajmuje się firma zewnętrzna;
- zmniejszenie ilości czasu potrzebnego na przykład do rekrutacji nowych pracowników czy też stworzenia podstron internetowych albo wyszkolenia kierownictwa;
- możliwość skoncentrowania się na swoim głównym obszarze działalności, a nie na innych aspektach pobocznych;
- możliwość korzystania z usług wyspecjalizowanych profesjonalistów, dzięki czemu można skoncentrować się na swojej działalności;
- zwiększenie kontroli nad wydatkami przedsiębiorstwa.
Dotychczasowe raporty jasno wykazały, że najważniejszym celem outsourcingu dla współczesnych przedsiębiorstw jest oszczędność.
Jeśli szukasz zewnętrznego wsparcia w prowadzeniu kadr i płac swojej firmy, zachęcam do pobrania naszego e-booka, który przybliża szczegółowo wszelkie zagadnienia dotyczące outsourcingu kadrowo - płacowego.
pobierz ebookjakie są rodzaje outsourcingu?
Można mówić o trzech najważniejszych obszarach outsourcingu:
- Outsourcing procesów biznesowych, czyli BPO, polega na zlecaniu innym firmom pewnych procesów biznesowych, takich jak przekazywanie łańcuchów dostaw do innych przedsiębiorstw lub też delegacja call center do innej firmy. W Polsce funkcjonuje wiele centrów BPO ze względu na znacznie niższe wynagrodzenia niż w innych krajach. Właśnie dlatego firmy z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy też Stanów Zjednoczonych migrują procesy i przenoszą je do Polski, Indii, Czech i na Węgry, czyli do państw gdzie wykonywana praca bardziej się im opłaca. W każdym dziale BPO funkcjonuje tzw. back-office, czyli część administracyjna, oraz front-office, gdzie najważniejszy jest kontakt z klientem.
- Outsourcing procesów wiedzy (KPO) polega na korzystaniu z usług specjalistów, osób zaawansowanych w danej dziedzinie, które rzeczywiście dobrze znają się na danej branży lub sprawie. Zwykle tacy specjaliści są dosyć dobrze wynagradzani. Spółki mogą zlecać różne zadania ośrodkom badawczym lub uniwersytetom.
- Centra usług wspólnych, czyli SSC, to również popularna forma outsourcingu, zwłaszcza w Polsce. Działają w nich różne działy, zwłaszcza HR, IT oraz payroll. W Polsce, Indiach i Czechach funkcjonuje wiele centrów usług wspólnych, z dosyć dużą liczbą zatrudnionych pracowników, a często także dużą rotacją.
Dodatkowo wyróżnia się czasami outsourcing procesów IT oraz procesów prawnych, ponieważ są to dziedziny, w których potrzebni są specjaliści.
czy outsourcing ma jakieś wady?
Z pewnością jak każda usługa outsourcing posiada zalety, jak również wady. Wybór dostawcy najtańszego zapewne nie gwarantuje dobrej jakości obsługi. Co w późniejszym czasie może zaowocować niechęcią do tego rodzaju usług.