Zapotrzebowanie na specjalistów IT stale rośnie. Tymczasem dostęp do nich na rynku pracy jest bardzo ograniczony. Wykorzystywane zazwyczaj sposoby dotarcia do kandydatów w tym przypadku się nie sprawdzają. Jakich kanałów rekrutacyjnych warto zatem używać, poszukując specjalistów IT?

Randstad_Masterbrand_Touch_Illustration_PersonCircle_RGB_UseBackgroundBlue

7 strategii przyciągania pasywnych kandydatów.

pobierz

portale specjalistyczne 

Z roku na rok sukcesywnie spada odsetek osób, które aplikują na ogłoszenia o pracę, wykorzystując największe portale rekrutacyjne. Intensywnie rozwijają się za to specjalistyczne i niszowe portale z ogłoszeniami o pracę dla specjalistów IT, takie jak no fluff jobs czy też buldog jobs. To między innymi dlatego, że dają możliwość:

  • bardzo szczegółowego rozpisania oferty,
  • wpisania widełek płacowych i formy zatrudnienia, co w przypadku niektórych portali jest warunkiem koniecznym, by dodać ogłoszenie,
  • określenia pracy w trybie zdalnym, wykorzystywanych technologii, przedstawienia harmonogramu, z którego potencjalny pracownik może dowiedzieć się, jaką część czasu stanowią konkretne działania wykonywane na stanowisku.

W największych portalach rekrutacyjnych, które gromadzą oferty z różnych branż, próżno szukać tak szczegółowych informacji. Specjalistyczne portale pracy dla specjalistów IT mają są z kolei bardzo przejrzyste i konkretne. Firmy zamieszczające na nich swe ogłoszenia wiedzą, że ta grupa pracowników ceni sobie czas i chce otrzymywać oferty zawierające jak najwięcej konkretów.

Wykorzystując specjalistyczne i niszowe portale, skuteczniej dotrzesz do kandydatów IT. Są to bowiem miejsca gromadzące fachowców z tej branży.

w social mediach rządzi Facebook

Social media to powszechnie wykorzystywane kanały w kontakcie z kandydatami – niezależnie od tego, w jakiej branży poszukuje się specjalisty. Najczęściej wykorzystywany do tego jest LinkedIn i GoldenLine. Jednak w przypadku pracowników IT portale te nie są tak skuteczne, a to dlatego, że specjaliści z tej branży otrzymują za ich pośrednictwem setki podobnych do siebie wiadomości. Trudno zatem, by wykazywali nimi zainteresowanie.

Inaczej jest w przypadku Facebooka, który w odniesieniu do specjalistów IT bardzo często sprawdza się lepiej niż przytoczone wyżej portale. Dlaczego?

  1. Na Facebooku znajdują się różne fora dedykowane konkretnym specjalistom, np. programistom Java, programistom Python czy też web developerom. Są to nie tylko miejsca wymiany wiedzy między fachowcami. Możesz tam znaleźć świetnych ekspertów, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą pracy.
  2. Regulaminy niektórych grup na Facebooku nie zabraniają publikacji ogłoszeń o pracę, co pozwala na szybkie dotarcie do specjalistów z branży IT.

Najlepszą porą na publikacje ogłoszeń o pracę na Facebooku lub inicjowanie kontaktu z kandydatami jest czas tuż po wyjściu z pracy, czyli mniej więcej od godz. 16 lub w piątek, gdy zaczyna się weekend. Ludzie mają wówczas więcej czasu, by przeglądać Facebooka, a tym samym zapoznać się z Twoją ofertą, odezwać się i wymienić kilka zdań.

Jako działanie wspierające proces rekrutacyjny można wykorzystać także Instagram. Wystarczy zamieścić na profilu firmowym ogłoszenie o pracę.

networking – nie tania siła poleceń

System poleceń to kolejne rozwiązanie, które świetnie się sprawdza w poszukiwaniu specjalistów IT. W tej grupie bowiem wielu ekspertów się ze sobą zna. Uczestniczą oni w tych samym eventach branżowych, są członkami tych samych grup na wspomnianych portalach społecznościowych. Mogą więc wzajemnie polecać swoje usługi.

Networking jest wykorzystywany także w innych branżach, jednak to właśnie w rekrutacjach pracowników z sektora IT odgrywa największą rolę, z czego zdają sobie sprawę sami specjaliści IT. Niejednokrotnie oczekują oni więc sowitego wynagrodzenia za polecenie eksperta, nawet jeśli kontakt nie zakończy zatrudnieniem rekomendowanego kandydata.

Co ważne, polecenia nie muszą być wewnętrzne. Zdarza się, że specjalista zatrudniony w firmie A zarekomenduje eksperta firmie B.

Elementem networkingu jest także uczestnictwo w różnego rodzaju eventach branżowych. Mogą to być seminaria, konferencje, szkolenia czy też targi pracy. Takie spotkania to szansa, by poznać specjalistów z branży IT, porozmawiać z nimi oraz wymienić się kontaktami. To skuteczniejsze działanie niż wysyłanie wiadomości na LinkedInie.

Warto więc śledzić wydarzenia w tym obszarze, zwłaszcza, że nie wszystkie są płatne i nie zawsze są one przeznaczone zamkniętemu gronu odbiorców. Trafiając na wydarzenie, na którym aż roi się od specjalistów IT, można pozyskać uwagę eksperta bez zainwestowania w rekrutację jakichkolwiek pieniędzy.

» przygotowaliśmy porównanie poziomu wynagrodzeń wybranych stanowisk z obszaru IT z rozróżnieniem na formę prawną - zatrudnienie w ramach umowy o pracę oraz kontrakt, B2B. Możesz dowiedzieć się więcej, pobierając nasz raport:

1025
1025

zewnętrzni eksperci

Skorzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów, którzy specjalizują się w rekrutacjach IT, to kolejne rozwiązanie pozwalające na pozyskanie wartościowych pracowników. Mają oni świetne rozeznanie w rynku, każdego dnia rozmawiają ze specjalistami IT i prowadzą wyłącznie takie projekty rekrutacyjne.

Co istotne, rekruterzy IT korzystają także z wewnętrznych baz kandydatów, składających się ze specjalistów IT, którzy wyrazili zgodę na kontakt w sprawie zatrudnienia, co zwiększa prawdopodobieństwo, że rekrutacja zakończy się sukcesem. Dzięki własnej bazie czas poszukiwania potencjalnego pracownika jest krótszy. Zewnętrzni eksperci mogą bowiem filtrować kandydatów według regionu czy też posiadanych kompetencji.

Rekruterzy IT najczęściej prowadzą kilka projektów jednocześnie, w związku z czym mogą rekomendować kandydatów między firmami, co również przyspiesza rekrutację. Jeśli dany specjalista z jakichś powodów nie pasuje do jednej organizacji, nie oznacza to, że nie odnajdzie się w innej.

Zewnętrzni rekruterzy IT zajmują się pozyskiwaniem pracowników z tej branży na co dzień. Dobrze więc znają specyfikę rynku i wiedzą, jak poruszać się w tym środowisku. W kontaktach z kandydatami operują konkretami, gdyż tego właśnie oczekują od nich specjaliści IT.

Chociaż zatrudnienie w sektorze IT nieustannie rośnie, specjaliści z tej branży to wciąż kandydaci bardzo pożądani na rynku pracy. Żeby skutecznie do nich dotrzeć, warto wykorzystać niestandardowe kanały komunikacji, takie jak specjalistyczne portale branżowe, media społecznościowe, gdzie prym wiedzie Facebook, networking oraz zewnętrzni rekruterzy IT. Pozwala to szybciej pozyskać wymarzonego pracownika.

» skontaktuj się ze mną i dowiedz się, jak mogę pomóc Ci w jakich obszarach mogę wesprzeć Twoją firmę:

Randstad_Masterbrand_Touch_Illustration_PersonCircle_RGB_UseBackgroundBlue

7 strategii przyciągania pasywnych kandydatów.

pobierz

Autor: Katarzyna Zalewska-Warchoł

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się