Pozyskiwanie talentów to jedna z najważniejszych (o ile nie najważniejsza) rola każdego działu HR. Odpowiednio opracowana strategia może ułatwić dotarcie do osób, które posiadają umiejętności potrzebne do tego, by Twoja firma rosła. Niezależnie od tego czy dopiero zaczynasz własną działalność, dążysz do ugruntowania swojej pozycji czy jesteś już graczem, z którym każdy musi się liczyć, jako pracodawca zawsze będziesz starał się zatrudnić jak najlepszych specjalistów. Aby nie zostać w tyle za konkurencją warto być na bieżąco z trendami w pozyskiwaniu talentów.
Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć swoje szanse na skuteczną rekrutację? Pobierz nasz poradnik:
sztuczna inteligencja i automatyzacja
Sztuczna inteligencja i automatyzacja przestają być postrzegane jako coś nowego na rynku pracy. Aspekty te ciągle, bardzo dynamicznie się jednak rozwijają i takie też - dynamiczne i elastyczne - muszą pozostać firmy, jeśli chcą nadążyć za zmianami i uchodzić za konkurencyjne. Technologia odgrywa dziś ogromną rolę w pozyskiwaniu talentów. Daje Ci więcej możliwości do oceny kompetencji kandydatów czy utrzymywania kontaktu z nimi podczas procesu rekrutacji.
Jednym z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które umożliwia Twojej firmie identyfikację odpowiednich kandydatów jest Pymetrics. Rozwiązanie, wspierane przez Randstad Innovation Found, pozwala pozyskać szczegółowe informacje o cechach kandydatów (np. ich kreatywności czy wytrwałości) bazując na ich ocenie psychometrycznej w trakcie gry. W ten sposób jesteś w stanie dowiedzieć się do jakich stanowisk pasują.
analiza i wykorzystanie danych
Skuteczne zarządzanie dużą ilością danych, ich analizy i uzyskiwanie odpowiednich informacji jeszcze nigdy nie było tak istotne. Dzięki rozwojowi technologii jesteś w stanie przetrzymywać wszystkie istotne informacje (np. dotyczące powodów odejść pracowników czy ich satysfakcji z pracy) w jednym miejscu.
Jeśli jesteś w stanie je analizować mogą posłużyć Ci do stworzenia skutecznego modelu przyciągania talentów. Wiesz, ile czasu zajmuje Ci zatrudnienie pracownika, jak wygląda rekrutacja i znasz najczęstsze powody, które sprawiają, że ludzie odchodzą z Twojej organizacji. Korzyści z analityki HR bez wątpienia pomagają nie tylko w pozyskiwaniu talentów, ale także bieżącym zarządzaniu zespołem.
personalizacja
Jeśli chcesz przyciągać największe talenty, powinieneś być gotowym na to, by Twoje oferty odpowiadały ich oczekiwaniom. Ogólne propozycje skierowane do wszystkich kandydatów, utarte frazesy w stylu “atrakcyjne wynagrodzenia” czy “możliwość rozwoju” nie wyróżnią Cię spośród innych aplikacji i raczej nie sprawią, że Twoją skrzynkę zaleje fala wyjątkowych aplikacji. Według firmy konsultingowej Korn Ferry najbardziej innowacyjni pracodawcy, by dowiedzieć się, jakie są oczekiwania ich potencjalnych pracowników przeprowadzają ankiety czy badania grup fokusowych. Dzięki uzyskanym w ten sposób informacjom są w stanie komunikować kandydatom, to co w oczach danej grupy uchodzi za istotne. Oczywiście nie wszystkie firmy stać na to, by podejmować takie działania. Tego, jakie czynniki biorą pod uwagę pracownicy poszczególnych grup wiekowych szukając zatrudnienia, możesz dowiedzieć się także z badania Randstad Employer Brand Research.
elastyczność
Oczekiwania związane z elastycznością w miejscu pracy stają się coraz powszechniejsze. Możliwość pracy zdalnej, brak sztywno określonych godzin pracy - te aspekty uchodzą w oczach kandydatów za coraz atrakcyjniejsze. Jak podkreśla Jason Phillips wiceprezes firmy Cisco, kandydaci przestają postrzegać to jako coś, co “miło mieć”, lecz staje się to normą. Według niego wyzwanie pracodawców związane jest z tym, jak szybko będą w stanie zapewnić tę elastyczność. Ci, którym się to uda znajdą się na uprzywilejowanej pozycji w wyścigu o talenty. Warto wziąć pod uwagę także to, iż wspomniana elastyczność nie tylko pomoże w kolejnych rekrutacjach, lecz także zwiększy zaangażowanie już obecnych pracowników.
employer branding
Employer branding to kolejny aspekt, który w ostatnich latach tylko zyskuje na znaczeniu w procesie pozyskiwania talentów. To, jak jesteś postrzegany jako pracodawca, ma kluczowe znaczenie, na co zwracają uwagę sami rekruterzy. Zgodnie z badaniem PwC 80% z nich przyznaje, że silna marka pracodawcy ułatwia pozyskiwanie najlepszych specjalistów. To oczywiste, że pracownicy chcą dołączyć do miejsca, w którym będą czuli się dobrze, w którym wyznaje się wartości zgodne z ich własnymi.