Odpowiednie zastosowanie grywalizacji może przynieść wiele korzyści różnym typom organizacji. Wprowadzając elementy mechaniki gry, projektowania i ocen w takich obszarach jak HR czy rekrutacja będziesz w stanie zaobserwować wyniki trudne do zweryfikowania za pomocą innych, tradycyjnych technik. Jak zatem grywalizacja może pomóc Twojemu działowi HR i co możesz zrobić, by ta metoda przynosiła możliwie najlepsze wyniki?
grywalizacja w akcji
Grywalizacja może być stosowana na wiele sposobów w różnych obszarach działalności. W przypadku HR i rekrutacji najczęściej dotyczy weryfikacji kompetencji kandydatów do pracy, a także, np. za pomocą quizów czy działań opartych na grach, wsparcie w rozwoju talentów i integracji zespołu.
Grywalizacja jest stosowana przez coraz większą liczbę firm, którym zależy na skutecznej rekrutacji i usprawnieniu procesu zarządzaniu ludźmi. PwC, lider usług audytorskich, oceniał kandydatów za pomocą składającej się z dwóch rund gry o nazwie Multipoly. Pierwszy etap polegał na wirtualnym wywiadzie i stażu. Osoby, które przeszły go pomyślnie, zostały zakwalifikowane do następnego - stażu, już bezpośrednio w biurze firmy w Budapeszcie. To tylko jeden z przykładów wykorzystania grywalizacji przez firmy. Z tej metody korzystają także inne organizacje - Cisco, KPMG, Google.
W Randstad wspieramy rozwój tej koncepcji za pomocą Randstad Innovation Fund, funduszu korporacyjnego, który ma napędzać innowacje w różnych przestrzeniach. Obecnie w ten sposób pomagamy m.in. Pymetrics - narzędziu, które pozwala efektywniej dopasować kandydatów do stanowisk, poprzez wykorzystanie grywalizacji w ocenach psychometrycznych. Proces składa się z 20 krótkich rozgrywek, które oceniają umiejętności miękkie uczestników dzięki pomiarowi dziesiątek cech poznawczych i emocjonalnych, niezwiązanych bezpośrednio z wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. W ramach Randstad Innovation Fund wspieramy także HackerRank - internetową społeczność programistów, która za pomocą kodowania w różnych językach pozwala wyłonić najzdolniejszych specjalistów w danym obszarze.
korzyści dla Twojej firmy
Jak pokazują przykłady Pymetrics i HackerRank, grywalizacja może być skuteczną strategią dla organizacji poszukujących nowego, ekscytującego sposobu na przyciągnięcie uwagi kandydatów, a także ocenę ich umiejętności.
Kolejną zaletą grywalizacji jest poziom zaangażowania uczestników. To bardzo istotny aspekt, także wtedy, gdy zależy Ci na pozyskaniu i utrzymaniu zainteresowania biernych kandydatów - ludzi, którzy nie poszukują aktywnie zatrudnienia, ale mogą być otwarci na nowy rozdział, jeśli pojawi się atrakcyjna propozycja.
Zastosowanie grywalizacji to jednak nie tylko rekrutacja pracowników i zadbanie o candidate experience. Ta metoda może pomóc zwiększyć wydajność pracowników, przez utrzymanie ich zaangażowania w wykonywane obowiązki na odpowiednio wysokim poziomie.
Aon, w jednym ze swoich badań, poprosił 540 millenialsów o opinię na temat grywalizacji. Większość z nich przyznała, że to element, który może przyciągać ich uwagę. Wśród korzyści wymienili natychmiastową informację zwrotną, interaktywność i złożoność procesu.
skuteczne wdrożenie grywalizacji
Zgodnie z ustaleniami Aon, podczas wprowadzania elementów grywalizacji do rekrutacji czy rozwoju talentów bardzo istotne jest zachowanie odpowiedniego balansu. Wszystko, co zbyt mocno zostanie określone jako ‘gra’ może zostać odebrane jako nieprofesjonalne i nieodpowiednie, zwłaszcza w rekrutacji, gdzie stawka dla kandydatów jest szczególnie wysoka.
Jak twierdzi Aon: 'wyzwanie polega na upewnieniu się, że elementy grywalizacji pasują do celu, który chcesz osiągnąć. Każdy kandydat chce być traktowany poważnie, dlatego musisz upewnić się, że oceny są uzasadnione'.
Jest wiele kroków, które organizacje mogą podjąć, by zwiększyć swoje szanse na stosowanie grywalizacji przynoszącej oczekiwane wyniki, a także otrzymywanie pozytywnego feedbacku od uczestników. Obejmują one m.in.:
- jasny cel, który jest punktem wyjścia do opracowania procesu
- równowaga między grywalizacją, a innymi wykorzystywanymi w firmie narzędziami i metodami
- komunikacja z kandydatami lub pracownikami - upewnienie się, że rozumieją grę i to, co podlega ocenie
- zbieranie informacji zwrotnej od uczestników, identyfikacja elementów, które działają dobrze i tych, które można poprawić
Jeśli podejdziesz do procesu grywalizacji w odpowiedni sposób, Twoja firma może wkrótce skorzystać z bardziej zróżnicowanego procesu rekrutacji, a także większego zaangażowania osób już pracujących w organizacji i skuteczniejszego procesu rozwoju talentów.