Specjaliści HR od lat zmagają się z problemem postrzegania pracy w sektorze produkcyjnym jako mniej atrakcyjnej w porównaniu do stanowisk, wymagających wyższego wykształcenia. Wielu młodych pracowników zwyczajnie nie szuka pracy w branży produkcyjnej. Z tego względu pracodawcy powinni pracować nad poprawieniem atrakcyjności miejsc pracy w tej branży, skupiając się na aspektach, na którym zależy pracownikom. Na początku warto zacząć od wprowadzenia zmian w podejściu wewnątrz organizacji i udoskonalenia opisów ofert pracy, by rekrutacja pracowników nie stanowiła większego wyzwania.

people.png

jak tworzyć atrakcyjne oferty pracy w branży produkcyjnej?

pobierz

oczekiwania pracowników w sektorze produkcyjnym

Do 2020 roku pierwsze osoby z pokolenia powojennego wyżu demograficznego zaczęły przechodzić na emerytury, tym samym zwalniając miejsca pracy w sektorze produkcyjnym. Jednocześnie pracodawcy zaczęli rozumieć, jak poważnym problemem jest wizerunek ich branży wśród młodszych pracowników.

Wielu z nich postrzega sektor produkcyjny jako zastałą technologicznie i oferującą niskie wynagrodzenia branżę, w której często dochodzi do niebezpiecznych sytuacji i wypadków przy pracy.

Aby zacząć zmianę w postrzeganiu wizerunku całej branży należy zacząć od podstawowych kroków. Opis oferty pracy ma kluczowe znaczenie, ponieważ to z nim zapoznaje się kandydat i na jego postawie ocenia, czy jest zainteresowany pracą czy nie. Opis oferty pracy musi także przyciągać odpowiednich kandydatów na dane stanowisko, bez względu na wizerunek branży.

Czego zatem poszukują w pracy i czego oczekują od pracodawcy przyszli pracownicy sektora produkcyjnego? Zrozumienie tych aspektów odgrywa kluczową rolę w pozyskaniu do pracy, także tych osób, które wcześniej nie szukały pracy w tej branży, jak chociażby kobiety, czy osoby bardzo młode, które właśnie zakończyły edukację. Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowo trzy priorytety, które najczęściej wskazują pracownicy:

  • oferowanie konkurencyjnych benefitów pozapłacowych. W sektorze produkcyjnym wynagrodzenie i świadczenia dodatkowe odgrywają ważniejszą rolę niż w innych branżach, ponieważ płaca jest zazwyczaj niska, a benefity mniej powszechne. Oferowanie chociaż trochę bardziej atrakcyjnego wynagrodzenia i świadczeń dodatkowych niż konkurencja może mieć istotne znaczenie.
  • nacisk na stabilność zatrudnienia. Pracownicy, których dochód jest niski, dużo częściej żyją od wypłaty do wypłaty, dlatego utrata pracy jest dla nich szczególnie dotkliwa. Mogą również mieć wrażenie, że mają mniej możliwości niż pracownicy z wyższym wykształceniem. W rezultacie pracownicy sektora produkcyjnego nadają większy priorytet długoterminowym relacjom z pracodawcami i poszukują zatrudnienia, które gwarantuje im stabilność zatrudnienia.
  • określenie jasnej drogi rozwoju zawodowego. Pracownicy sektora produkcyjnego z większym prawdopodobieństwem nadadzą priorytet możliwościom rozwoju kariery niż inni pracownicy – 33% wybrało „rozwój kariery” jako najważniejszy czynnik brany pod uwagę podczas poszukiwania pracy w porównaniu do innych opcji. Należy zadbać o to, aby już na etapie ubiegania się kandydata o pracę przekazywać mu jasne informacje na temat możliwych ścieżek rozwoju.
jak przyciagac pracownikow produkcji
jak przyciagac pracownikow produkcji

dlaczego w sektorze produkcyjnym tak istotne jest udoskonalanie opisów ofert pracy?

Mimo, że opis oferty pracy jest istotną kwestią, bardzo wielu specjalistów HR z sektora produkcyjnego nie zwraca właściwej uwagi na tworzenie zachęcających opisów ofert pracy. 

Stworzyliśmy przewodnik zawierający praktyczne wskazówki, które mogą pomóc w tworzeniu lepszych ofert pracy, które przyczynią się do pozyskania odpowiednich kandydatów w sektorze produkcyjnym.

people.png

jak tworzyć atrakcyjne oferty pracy w branży produkcyjnej?

pobierz
o autorze
Wioleta Rudzińska
Wioleta Rudzińska

Wioleta Rudzińska

process manager w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się