Gospodarka się rozwija, a ilość zamówień w większości firm w Polsce ciągle wzrasta. By wywiązywać się ze zobowiązań i osiągać stawiane przed sobą cele potrzebni są odpowiedni pracownicy. Ich pozyskanie nie jest dziś jednak zadaniem łatwym. Sytuacja na rynku pracy nie rozpieszcza przedsiębiorców, a emocje w działach HR sięgają zenitu. W obecnych czasach firmy, zwłaszcza produkcyjne, muszą coraz częściej wykazywać się większą elastycznością i kreatywnością w pozyskiwaniu pracowników. Pytanie: „co możemy zrobić, by zapełnić etaty we wzmożonym okresie lub sezonie”, zaczyna zamieniać się w obawę o utratę możliwości realizacji zamówień, co może przełożyć się przecież na utratę klientów. W tych ciężkich czasach cennym wsparciem okazuje się praca tymczasowa, która bardzo często pozwala uzupełnić braki kadrowe - zwłaszcza w okresie wzmożonego zapotrzebowania na usługi firmy. Nie oznacza to jednak, że Twoja relacja z pracownikiem tymczasowym powinna skończyć się wraz z końcem sezonu. Warto zadbać o jego dobre wrażenia związane z podróżą z Twoją marką pracodawcy. W ten sposób zwiększasz swoje szanse na to, że taka osoba wróci do Ciebie, gdy zapotrzebowanie na pracowników w Twojej firmie ponownie się zwiększy. Poniżej znajdziesz kilka ciekawy rozwiązań stosowanych przez firmy, które podzieliłem na trzy etap: gdy pracownik jest w organizacji, gdy ją opuszcza oraz gdy spodziewasz się wzrostu zapotrzebowania na pracowników.
Jak swoją sytuację na rynku pracy postrzegają pracownicy w Twoim regionie? Dowiedz się tego z najnowszego raportu Monitor Rynku Pracy:
pobierz raportkomunikat dobrany do grupy
Jakie działania podejmują firmy, gdy pracownik tymczasowy jest w organizacji? Warto zastanowić się przede wszystkim, kto jest naszą grupą docelową, zbadać kto najczęściej, podczas wzrostu zapotrzebowania na pracowników u nas pracuje i kto się w tym sprawdza, a dopiero wówczas rozpocząć odpowiednich działań. Świetnym przykładem jest jeden z naszych klientów zajmujący się dystrybucją części samochodowych, który daje zniżki na swoje produkty dla pracowników. Gdy do firmy trafia więcej zamówień, zatrudnia studentów. Są oni często właścicielami swoich pierwszych i nierzadko leciwych samochodów. Możliwość zarobienia w wakacje i przy okazji wyremontowania swojego, jakże ważnego, pierwszego pojazdu, który otwiera drogę do wolności, jest realną wartością dodaną. Dla takiej młodej osoby to także spora oszczędność pieniędzy. W ten sposób firma buduje swój pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach grupy, która wpisuje się w profil kandydata. Jednocześnie zwiększa swoje szanse na to, że podczas kolejnych wakacji wrócą one do organizacji, a w przyszłości w dalszym ciągu będą korzystać z jej usług jako klienci.
gdy sezon się kończy
Co możesz zrobić, by pożegnać się z pracownikiem tymczasowym w taki sposób, by zwiększyć swoje szanse na to, że do Ciebie wróci? Jednym z rozwiązań jest udzielenie referencji, w których podsumujesz wyniki pracy, ale możesz też zapytać wprost: czy praca spełniła jego oczekiwania. Czy był doceniany? Czy mógł się rozwinąć, czy praca była dla niego satysfakcjonująca? Czy jest coś, co powinieneś zmienić? Czy poleciłby nasze miejsce pracy? Pytać zawsze warto. Ważne też, by z tych pytań wyciągać wnioski, a następnie podejmować odpowiednie kroki. Lepiej, gdy pracownik dzieli się swoimi wrażeniami związanymi z pracą w organizacji, niż poza nią, na przykład na forach internetowych, z których młode pokolenia czerpią opinie. Ankiety dla odchodzących pracownikówsą już stosowane w większości firm, a zadanie odpowiednich pytań pracownikowi tymczasowemu, podziękowanie mu za pracę, wręczenie kosza z upominkami to działania, które nie generują wielkiego kosztu. Z kolei zysk w postaci promowania marki, a także potencjalny powrót wykwalifikowanej osoby okażą się bezcenne.
działania przed sezonem
Gdy współpracujesz z agencją pracy tymczasowej i spodziewasz się większego zapotrzebowania na pracowników tymczasowych, agencja podejmie szereg działań, by szybko pozyskać odpowiednie osoby. Równolegle jednak Ty także możesz przypomnieć się pracownikom tymczasowym, pracującym niegdyś w Twojej organizacji. Świetnym przykładem takich niestandardowych czynności są działania podejmowane przez jednego z naszych klientów - firmę produkującą słodycze. Przed każdym sezonem organizacja wysyła słodkie upominki do byłych pracowników tymczasowych z zaproszeniem do kolejnej współpracy.
Jak widać, nieco kreatywności może pomóc wznowić współpracę ze sprawdzonymi pracownikami tymczasowymi, a jednocześnie budować wizerunek marki pracodawcy. Nie zawsze potrzebny jest do tego wielki budżet. Czasami wystarczą produkty firmy i odpowiednia analiza potrzeb pracowników. Podobno ludzie mogą zapomnieć, co powiedzieliśmy, mogą zapomnieć, co zrobiliśmy, ale nigdy nie zapomną tego, jak się dzięki nam poczuli. Niech czują się docenieni.