Bardzo często w przypadku pracowników powyżej 50. roku życia możemy spotkać się z różnymi, nie zawsze prawdziwymi opiniami. Najczęściej dotyczą one np. rzekomej niskiej efektywności, barier związanych z nowymi technologiami czy trudnością w dopasowaniu się do zespołu. Tymczasem prawda jest taka, że każdy z tych aspektów jest kwestią indywidualną. Tak jak w przypadku każdego pokolenia zdarzają się kandydaci, którzy spełniają wszystkie bądź zdecydowaną większość kryteriów zatrudnienia, a są też tacy, którzy okazują się nie pasować do stanowiska. Często spotykam się z głosami, że rozpoczynając współpracę z pracownikami powyżej 50. roku życia trzeba być przygotowanym na pewien kompromis - zyskuje się pewne rzeczy kosztem innych, np. większa lojalność, ale mniejsza sprawność fizyczna. Takie postrzeganie jest często błędne i krzywdzące, a osoby z pokolenia X (ich najstarsi przedstawiciele) i Baby Boomers nierzadko mają w sobie więcej energii niż młodsi koledzy i koleżanki. Jednak stereotypów związanych z pracownikami 50+ jest więcej i dziś chciałabym się z nimi rozprawić!
dlaczego firmy boją się zatrudniać pracowników 50+?
Na co dzień wspieram firmy z branży odzieżowej i spożywczej, pomagając im w rekrutacji pracowników tymczasowych. Najczęściej mowa o kilkudniowych zleceniach podczas inwentaryzacji, archiwizacji czy wsparciu sprzedaży. Bardzo często, gdy pytam o profil kandydata, słyszę, że powinny to być osoby młode, studenci. W tych opisach niestety brakuje miejsca dla osób powyżej 50. roku życia. Tymczasem z doświadczenia wiem, że tacy kandydaci bardzo dobrze odnajdują się w takich pracach, a sceptyczne nastawienie firm wynika w dużej mierze z kierowania się stereotypami. Współpracuję jednak także z klientami, którzy zdecydowali się zaufać moim rekomendacjom i dali szansę osobom powyżej 50. roku życia. Oto, jakie korzyści dzięki temu odnieśli.
duża sieć handlowa
Pierwszym klientem, o którym chcę wspomnieć jest duża sieć handlowa, która mierzyła się z wysoką rotacją pracowników podczas inwentaryzacji. Młodsi pracownicy relatywnie często spóźniali się do pracy, a nawet rezygnowali z zatrudnienia w ostatniej chwili, bo np. nie chcieli pracować w nocy.
To sprawiało, że firma nie była w stanie realizować swoich celów i musiała prowadzić ciągłą rekrutację. Zaproponowałam zatrudnienie osób powyżej 50. roku życia, a klient przystał na tę propozycję. Bardzo szybko okazało się, że rotacja spadła, a pracownicy zawsze pojawiali się na czas. Co jednak równie istotne, różnica w efektywności osób ze starszych i młodszych pokoleń była niedostrzegalna.
Dziś organizacja regularnie korzysta ze wsparcia pracowników powyżej 50. roku życia, podkreślając, że są to osoby sprawdzone, rzetelne i wydajne. Zmiana podejścia nie przyszła z dnia na dzień. Jednak dzięki temu, że klient zaufał mojemu doświadczeniu i przede wszystkim zaufał pracownikom ze starszych pokoleń, teraz wszystkie strony czerpią korzyści z takiej współpracy.
obsługa klienta
Firmy, zwłaszcza zwłaszcza zajmujące się obsługą klienta, dążą do tego, aby ekspedientami były osoby młode. Taką strategię zatrudnienia przyjął także nasz klient, który sprzedawał artykuły spożywcze. W tej pracy jednak nie potrzebna była wiedza na temat najnowszych trendów z technologii czy innych nowinek, które potencjalnie mogłyby stanowić barierę wejścia dla części kandydatów powyżej 50. roku życia. Poza obsługą klientów do obowiązków pracowników należało dbanie o porządek w sklepie. Zarekomendowałam kilku kandydatów w różnym wieku, a firma zatrudniła zarówno osoby młode, jak i te ze starszych pokoleń. Po wykonanym zleceniu wróciła do mnie z pozytywną informacją zwrotną i poprosiła, abym podczas kolejnych projektów rekrutowała w pierwszej kolejności osoby powyżej 50. roku życia. Tę decyzję uzasadniła tym, iż okazało się, że tacy pracownicy świetnie dogadują się z klientami, są życzliwe i przykładają dużą wagę do porządku w sklepie - spełniają zatem najistotniejsze dla firmy aspekty zatrudnienia.
kim są nasi pracownicy 50+?
Jako Randstad od wielu lat pomagamy osobom powyżej 50. roku życia. Zauważyliśmy jednak, że wiele firm z rezerwą podchodzi do zatrudnienia kandydatów ze starszych pokoleń. To, co my możemy zrobić, poza rekomendowaniem takich osób do pracy, to edukacja pracodawców i pokazywanie korzyści, płynących z takiej współpracy. Mimo iż Randstad, jak każda organizacja, zmienia się, to wielu wyjątkowych kandydatów powyżej 50. roku życia pozostaje z nami.
Taką wyjątkową kandydatką jest Pani Zofia, która chętnie bierze udział w kilkudniowych inwentaryzacjach, zarówno w dzień, jak i w nocy. Wpada do naszego biura podpisać umowę między jogą (tak, jogą!), a zajęciami na uniwersytecie trzeciego wieku. Niejedna z nas zazdrości jej energii. Pani Zofia ma równie żywiołowe koleżanki - Helenę i Ewę. Każda z nich zawsze ochoczo reaguje na telefon z pytaniem o dostępność do pracy. Klienci, którzy współpracują z naszymi kandydatkami podkreślają, że są punktualne i zawsze pojawiają się w pracy, a jakość ich pracy jest nierzadko wyższa niż młodszych i - w teorii - sprawniejszych pracowników. Jednocześnie charakteryzują się bardzo wysoką kulturą osobistą, traktują klientów z szacunkiem i są przykładem dla mniej doświadczonych pracowników.
Jednak takie podejście do pracy dotyczy zdecydowanie szerszego grona kandydatów powyżej 50. roku życia. Jako pracodawcy pamiętajmy, że w każdym pokoleniu możemy znaleźć zarówno wyjątkowe perełki, jak i osoby, które nie spełniają naszych kryteriów zatrudnienia. Każdego kandydata powinniśmy traktować indywidualnie, a nie kierować się stereotypami.
jeżeli chcesz:
- poznać unikalne wartości i cechy pracowników z grupy wiekowej 50+
- poznać możliwości wsparcia prawnego i finansowego dla pracodawców zatrudniających pracowników 50
- przyjrzeć się perspektywie biznesowej zatrudniania osób 50+,
- dowiedzieć się więcej o outplacemencie, reskillingu i upskiilingu w kontekście szansy dla pracowników 50+
to weź udział w bezpłatnym webinarze, na którym przyjrzymy się szansom i wyzwaniom związanym z zatrudnianiem pracowników z grupy wiekowej 50+:
zapisuję się na webinar