Jak pokazują wyniki 45. edycji badania “Monitor Rynku Pracy” przeprowadzonej przez Instytut Badawczy Randstad i Instytut Badań Pollster, wciąż słabnie rotacja pracowników na rynku pracy. Oznacza to, że pracodawcy będą musieli dotrzeć do pasywnych kandydatów, żeby uzupełnić braki kadrowe. Pomóc w tym mogą media społecznościowe.
sposób dotarcia do pasywnych kandydatów
Z raportu wykonanego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że jedynie 9 proc. pracowników aktywnie szuka nowej pracy, 46 proc. respondentów w ogóle nie szuka pracy, 45 proc. nie jest zbyt aktywna, ale rozgląda się za ofertami. Większość respondentów jest usatysfakcjonowana z obecnego miejsca zatrudnienia i nie czuje potrzeby zmiany. Dla pracodawców nie jest to najlepsza informacja, zwłaszcza w kontekście ambitnych planów rekrutacyjnych, które ujawniły wyniki ostatniej edycji badania “Plany Pracodawców”. Utrzymanie się trendu stagnacji powoduje, że pracodawcy muszą konkurować o kandydatów i konieczność zachęcenia tych, którzy aktualnie nowego miejsca pracy nie szukają. Dobrym sposobem dotarcia do grupy odbiorców nieszukających nowych możliwości rozwoju kariery zawodowej są media społecznościowe.
W 2019 roku 53 proc. osób w wieku 16-74 lata korzystało z serwisów społecznościowych, zaś w 2020 już 54,8 proc. badanych. Jest to wzrost o 1,8 punkt proc. Tak wynika z przeprowadzonych badań Jak korzystamy z Internetu? w 2020 roku przez Główny Urząd Statystyczny. Na podstawie danych możemy zaobserwować trend wzrostowy. Liczba ludzi z nich korzystających jest dowodem na to, że wykorzystanie portali w celu dotarcia do potencjalnych pracowników jest skutecznym rozwiązaniem.
Poprzez social media przedsiębiorstwo może pozyskać kandydatów aktywnych, jak i pasywnych. Dotarcie do kandydatów pasywnych wymaga większego zaangażowania. Trudniej jest zwrócić ich uwagę na ofertę pracy, ponieważ nawet jeśli są otwarci na nowe możliwości, to wysiłek związany z zainteresowaniem potencjalnych pracowników leży po stronie pracodawcy. Zamiast publikować ofertę i czekać na odpowiedź aplikanta, warto zachęcić ich do aktywności. Najskuteczniejszymi i najczęściej wykorzystywanymi technikami przez firmy są kampanie skierowane do określonej grupy docelowej na Facebooku i Instagramie, konkursy organizowane przez korporacje oraz branżowe grupy na portalach społecznościowych, które zrzeszają specjalistów danej dziedziny. Dzięki takim działaniom kandydaci są na bieżąco z informacjami w branży, która ich interesuje.
media społecznościowe wsparciem podczas rekrutacji
Kolejnym rozwiązaniem jest rekrutacja bezpośrednia polegająca na zainicjowaniu kontaktu z odbiorcą aplikującym na stanowisko pracy na social mediach np. na LinkedIn. Coraz częściej pracodawcy stawiają na znalezienie profili pasywnych kandydatów na własną rękę dzięki direct searchom. Wyszukują konta ze szczegółowym opisem umiejętności oraz doświadczeń i nawiązują z nim relację, co przyspiesza cały proces rekrutacyjny. W tym typie metody najczęściej wykorzystywany jest LinkedIn. Według raportu 45. edycji badania “Monitor Rynku Pracy” aż 28 proc. respondentów twierdzi, że miała kontakt z rekruterem poprzez serwisy społecznościowe.
Media społecznościowe są wsparciem podczas procesu rekrutacji, a nawet pierwszym łącznikiem z kandydatem. Jest to szansa na pozyskanie pracowników o wysokich kwalifikacjach. Jak wynika z przeprowadzonego raportu 45. edycji badania “Monitor Rynku Pracy”, 44 proc. ludzi sprawdza profile pracodawców w serwisach społecznościowych, a już co czwarta osoba aplikuje do pracy poprzez platformę. 53 proc. ankietowanych spotkało się z kampanią rekrutacyjną w social media, przy czym 46 proc. badanych na Facebooku, 13 proc. na LinkedIn, 8 proc. na Instagramie, a tylko 3 proc. na TikToku.
Facebook cały czas najpopularniejszy
Najbardziej popularną i najczęściej wykorzystywaną platformą do pozyskiwania kandydatów nie jest biznesowy LinkedIn, a Facebook. W raporcie krajowym wykonanym przez Instytut Badawczy Randstad employer brand research 2019 wynika, że 27 proc respondentów poszukiwało zatrudnienia na Facebooku, zaś na LinkedIn 18 proc. Badanie 45. edycji badania “Monitor Rynku Pracy” pokazuje nam, że 38 proc. ankietowanych znajduje ciekawe możliwości na portalu Facebook, a 11 proc. na LinkedIn. Jest to wzrost o 11 punktów proc. w przypadku Facebooka, zaś jeśli chodzi o LinkedIn to jest to spadek o 7 punktów proc. Na podstawie zmiany zauważamy, że coraz więcej osób ufa Facebookowi w momencie poszukiwania nowej pracy.
Na samym wyszukiwaniu ofert się nie kończy, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na składanie aplikacji przez portale społecznościowe. 26 proc. ankietowanych aplikowało na ofertę pracy w social mediach, przy czym 20 proc. na Facebooku, a 7 proc. na LinkedIn. Na serwisie Facebook została stworzona zakładka umożliwiająca publikowanie ofert pracodawców. Przyspiesza to proces nawiązania relacji oraz zatrudnienia nowego aplikanta. Spółka również oferuje platformę Facebook Jobs. Jest ona łatwa w obsłudze i daje spore możliwości targetowania do odpowiednich grup docelowych. Według badań Digital 2020 przeprowadzonych przez agencję We are social oraz przez platformę do obsługi social mediów Hootsuite można zauważyć, że Facebook angażuje osoby powyżej 35 roku życia. Jest to informacja dla rekruterów, że przez to medium pozyskiwać będą osoby o wyższych kwalifikacjach. Na drugim miejscu uplasował się LinkedIn, który tworzy sieć wysoko wykwalifikowanych ekspertów. Znalezienie przyszłych pracowników w tym serwisie społecznościowym wiąże się z wysokim prawdopodobieństwem trafienia na kandydata spełniającego oczekiwania na określone stanowisko. Najbardziej kreatywnym medium jest TikTok. Jest to miejsce do promocji nieformalnego wizerunku marki. Najczęściej to pracownicy przedsiębiorstwa jako jego ambasadorzy tworzą profil swojego zleceniodawcy. Firma, która promuje zabawne treści, zachęca nowe osoby do zainteresowania się jej działalnością. Instagram jest miejscem popularnym wśród młodych osób, na którym propozycje pracy pojawiają się w postaci reklam oraz postów sponsorowanych.
Badania pokazują, że z mediów społecznościowych korzystają osoby z wszystkich grup wiekowych, jest to zatem dobre narzędzie dotarcia w procesach rekrutacyjnych. Warunkiem skuteczności jest jednak kreatywność i zrozumienie specyfiki z każdej z platform. Jest to zarazem wyzwanie i otwarcie nowych możliwości, ponieważ taką metodą skuteczniej pozyskają kandydatów pasywnych, którzy nie poszukują aktywnie pracy, ale są otwarci na nowe możliwości – a co za tym idzie, łatwiej uzupełnić braki kadrowe.
Zapoznaj się z pełnym raportem z badania Monitor Rynku Pracy.
pobierz raport