Research odnośnie pracownika to coraz częstszy element procesu rekrutacji do pracy. Pozwala na zorientowanie się w jaki sposób kandydat odpowiada na potrzeby rynku pracy oraz Twojego przedsiębiorstwa.
Jeżeli jako spec od HR-u masz wątpliwości z określeniem, którzy kandydaci powinni zostać zatrudnieni w Twojej organizacji, zdobądź informacje wykraczające poza standardowe dokumenty aplikacyjne. CV pozostaje ważnym podsumowaniem doświadczenia zawodowego danej osoby, ale dzisiejsze cyfrowe środowisko pozwala na zdobycie o wiele więcej informacji. Oto kilka sposobów jak wykorzystać wiedzę znajdującą się online.
przekop Social Media w poszukiwaniu pracowników
Media społecznościowe mogą dostarczyć Ci wiedzy o kandydacie, której nie zdobędziesz analizując CV. Wiedza, wykształcenie czy doświadczenie zawodowe to oczywiście nadal główne aspekty pozwalające zakwalifikować kogoś do danej roli. Staraj się jednak wykraczać poza te kryteria, aby znaleźć najlepszych pracowników. Prawda jest taka, że dopasowanie osobowościowe do zespołu jest często ważnym czynnikiem pomyślnego zatrudnienia, a sporo wiedzy na ten temat możesz zdobyć z kont kandydata w serwisach społecznościowych.
Facebook i Twitter dadzą Ci pogląd na hobby, osobowość, a nawet umiejętności przywódcze kandydata. Profil na LinkedIn zawiera natomiast dodatkowo rekomendacje i komentarze poprzednich pracodawców. Jest to również forum dzielenia się kandydatów działaniami i wiedzą w ich specjalistycznych obszarach.
wujek Google wsparciem w procesie rekrutacji do pracy
Podobno w Google można znaleźć wszystko. Spróbuj więc z kandydatem, aby znaleźć informacje, których nie ma w mediach społecznościowych. W ten sposób prawdopodobnie natkniesz się na wiele sygnałów, o których nawet nie wiedziałeś, że mogą pomóc Ci w podjęciu decyzji o zatrudnieniu. Pamiętaj jednak, żeby upewnić się czy nie wystąpiła zbieżność nazwisk i znaleziono informacje dotyczące właściwej osoby – w końcu niemal każdy z nas ma na świecie swojego „odpowiednika” z imienia i nazwiska.
czy research pracownika jest legalny?
Jeśli zastanawiasz się nad prawnymi konsekwencjami takich działań – spokojnie. Publiczne dane i profile w mediach społecznościowych są… No właśnie, publiczne. Kiedy ktoś dobrowolnie udostępnia informacje w Internecie, niejako zrzeka się prywatności i praw do nich. Istnieją jednak inne względy, które trzeba mieć na uwadze. Odrzucenie kandydata na podstawie (przykładowo) wyznania czy orientacji seksualnej - informacji widocznych online – nie będzie interpretowane w ten sam sposób.
bezpieczny research – na czym polega
Skonsultuj z działem prawnym Twojej organizacji w celu ustalenia, które witryny są dopuszczalne, kto w firmie ma uprawnienia do prowadzenia tego typu poszukiwań i jakie dane możesz wziąć pod uwagę.
Dobrym pomysłem jest zaangażowanie dedykowanej osoby (badacza) czy to wewnętrznie, czy też zewnętrznie. To zapobiegnie dostarczeniu managerowi nieistotnych informacji, które mogłyby wypaczyć sposób jego postrzegania kandydata. Przed decyzją o zatrudnieniu warto mu natomiast dostarczyć informacje (jeżeli takie przypadki wystąpiły) np. o niewybrednych komentarzach na temat poprzedniego pracodawcy znalezionych w sieci czy dowody na publiczne skompromitowanie się kandydata pod wpływem alkoholu, gdyż tego typu sprawy mogą mieć wpływ na wizerunek Twojej organizacji.
W dzisiejszej dobie Internetu masz o wiele więcej opcji na zdobycie wiedzy o swoim kandydacie, niż tylko jego CV. Wykonując dodatkowy przegląd informacji w granicach obowiązującego prawa i norm możesz pomóc sobie w podjęciu dobrej decyzji dotyczącej przyjęcia do Twojej firmy nowych osób.
Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:
zapisz sięZnajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy.