Branża nowoczesnych usług dla biznesu coraz mocniej zaznacza swoją obecność na polskim rynku pracy. Zapotrzebowanie na rynku pracy w branży BSS sprawia, że nie jest łatwe znalezienie kandydata, który będzie wspierał Twój biznes.
Dynamika rozwoju sektora już teraz przybiera charakter wyzwania dla pracodawców. Jakie podjąć działania, aby dotrzeć do pracowników, którzy zostaną w firmie na dłużej?
usługi dla biznesu i branża BSS oczami pracowników
Właściwe dopasowanie komunikacji już na etapie samego wejścia do branży może zwiększyć szanse na zatrudnienie do Twojej firmy właściwej osoby, która za chwilę zwiąże się z nią na dłużej. Wygrywa ten pracodawca, który dokładnie zna oczekiwania swojego zespołu, otwarcie o nich mówi i finalnie adekwatnie reaguje na zidentyfikowane wcześniej potrzeby pracowników.
Z najnowszego badania Randstad wynika, że osoby, które mogłyby uzyskać zatrudnienie w branży BSS często borykają się z poczuciem niezaspokojenia ważnych dla siebie aspektów zatrudnienia. Mowa tu o otrzymywaniu adekwatnego do włożonego wysiłku wynagrodzenia, realnej możliwości awansu, poczuciu stałości zatrudnienia oraz przyjaznej atmosferze w miejscu pracy. Wszystkie z czterech wymienionych wartości postrzegane są jako mocne strony zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Jak jednak upatrywać swoich szans na rozwój zawodowy w sektorze, którego się nie zna?
pozytywny wizerunek pracodawcy przyciąga talenty
Branża BSS jest nisko rozpoznawalna na polskim rynku pracy. To stanowi jedną z głównych barier, aby starać się w niej o zatrudnienie. Z najnowszego badania Randstad wynika, że ludzie mają trudność z wyjaśnieniem, na czym polega sama specyfika pracy w sektorze BSS. Ich skojarzenia głównie powiązane są z outsourcingiem usług, oferowaniem kompleksowych rozwiązań dla biznesu oraz technologiami.
To pokazuje, że rozszerzenie kręgu poszukiwań kandydatów o osoby spoza środowiska biznesowego shared services nie jest wystarczające. Równolegle niezbędne staje się stworzenie długofalowej strategii marki, jak kształtować swój wizerunek na zewnątrz. Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród potencjalnych pracowników warunkuje napływanie talentów do firm.
stereotypy na temat usług dla biznesu
Na polskim rynku pracy utarło się przekonanie, że typowy pracownik sektora BSS to najczęściej przedstawiciel młodego pokolenia, który właśnie rozpoczyna swoją karierę zawodową. Obraz ten nie do końca odzwierciedla faktyczne zatrudnienie w branży nowoczesnych usług dla biznesu. Z jednej strony pracodawcy z sektora otwarci są na zatrudnianie młodych osób. Oferują im rozbudowane programy wdrożeniowe i szkolenia, co pomaga im szybko odnaleźć się w nowych obowiązkach zawodowych. Z drugiej strony, firmy z tego sektora mają w swoich szeregach rzesze pracowników dojrzalszych, posiadających rozległe doświadczenie zawodowe m.in. w obszarze: księgowości, IT, zarządzania zamówieniami, HR, analizy danych czy obsługi klienta.
Wnikliwie zaplanowana kampania informacyjna może pomóc ukrócić stereotypowe myślenie i otworzyć się na dużą pulę osób, które dotąd bezpośrednio nie łączyły swojej przyszłości zawodowej z pracą w branży nowoczesnych usług dla biznesu. 78% osób aktualnie zatrudnionych w centrach usług wspólnych jest skłonna polecić pracę w tym sektorze swoim bliskim. To stanowi idealny argument na to, aby rozważyć możliwość zawodowego związania się z branżą BSS.
raport randstad: sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy
Pobierz raportBadanie „Sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy” zostało zrealizowane przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie Randstad pod koniec 2016 roku. Przeprowadzono pogłębione wywiady grupowe (miniFGI, N = 4), a otrzymane informacje zweryfikowano analizami z badania ilościowego (CAWI z pracownikami sektora BSS, N = 150 oraz CATI z kandydatami, N = 100).
Autor: Agnieszka Brzezińska