Skuteczne pozyskiwanie talentów jest priorytetem dla wielu przedsiębiorstw. Dzięki temu, że posiadasz w swojej organizacji wyjątkowych specjalistów Twoja firma może się rozwijać i jest przygotowana na kolejne wyzwania. Jeśli chcesz odnieść długofalowy sukces odpowiednia strategia pozyskiwania talentów może jednak nie wystarczyć. Na dzisiejszym, bardzo konkurencyjnym dla pracodawców rynku pracy, może być to wyzwaniem. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc Twojemu przedsiębiorstwu osiągnąć ten cel.
Ten przewodnik pomoże Ci opracować skuteczne strategie pozyskiwania talentów, zarówno tych aktywnie poszukujących pracy, jak i kandydatów pasywnych.
pobieramwyzwania w pozyskiwaniu talentów
Pozyskiwanie talentów to dla firm – a zwłaszcza działów HR - jedno z największych wyzwań, które dotyczy zwłaszcza branż, w których widoczny jest niedobór wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Korn Ferry, globalny niedostatek talentów może sprawić, że do 2030 roku kraje na całym świecie stracą niemal 8,5 biliona dolarów – to tyle, co łączne PKB Niemiec i Japonii. W samej branży technologii, mediów i telekomunikacji może do 2020 roku brakować ponad miliona wykwalifikowanych pracowników. Niedostatek talentów to aspekt, z którym czasami borykają się nawet największe przedsiębiorstwa w swoich branżach. Jak podkreśla Jennifer Candee, odpowiedzialna za światową/ globalną politykę pozyskiwania talentów oraz employer branding w Mondelez, ten aspekt zmienił się „tak drastycznie i szybko”, że organizacje nie zawsze były w stanie za nim nadążać. W rozmowie z Recruitem zwraca uwagę również na to, że w rekrutacji chodzi o trzy kwestie, które powinny pozostawać ze sobą w równowadze - koszt, jakość i prędkość. Jeśli najważniejsze staje się niski koszt i krótki czas pozyskania pracownika może cierpieć na tym jakość.
Istnieje jednak wiele przykładów globalnych marek, które odniosły sukces w pozyskiwaniu talentów. Dobrym przykładem może być tu MasterCard oraz Asos, które swój sukces zawdzięczają employee advocacy. Pracownicy stają się tu ambasadorami marki, dzieląc się swoimi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z pracą w firmie, jednocześnie zwiększając jej wiarygodność oraz budując swoją markę osobistą.
wznieś pozyskiwanie talentów na wyższy poziom
Jednym z najważniejszych czynników, który może zwiększyć efektywność pozyskiwania talentów jest silna marka pracodawcy, która przekłada się m.in. na większą liczbę aplikacji i mniejszą rotację wśród pracowników. Zgodnie z badaniem Randstad Employer Brand Research, atrakcyjne wynagrodzenia wraz z benefitami stabilność zatrudnienia oraz miła atmosfera w miejscu pracy, to trzy najważniejsze czynniki, których poszukują Polacy w miejscu pracy. Duże znaczenie mają także możliwość rozwoju zawodowego oraz równowaga między życiem zawodowym, a prywatnym. Jeśli Twoja firma jest w stanie zadbać o te aspekty i jest postrzegana jako atrakcyjny pracodawca posiadasz fundamenty do budowy zespołu składającego się z największych talentów.
kluczowa rola technologii
Jak w wielu obszarach, tak i w pozyskiwaniu talentów ogromną rolę odgrywać będzie ciągły rozwój technologii, z czego największy wpływ na pozyskiwanie talentów może mieć sztuczna inteligencja. Podkreślają to zresztą nawet sami specjaliści z działów HR - 96% rekruterów uważa, że sztuczna inteligencja może usprawnić pozyskiwanie pracowników i ułatwić utrzymywanie talentów.
Aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe czy automatyzacje mogą zwiększyć Twoje szanse na właściwą weryfikację kandydatów, pozwalając Ci odseparować osoby, które spełniają kryteria oferty, od tych, którzy nie wpisują się w profil kandydata. W Randstad w ramach utworzonego przez nas funduszu venture capital wspieramy innowacyjne rozwiązania, które mogą pomóc Ci w pozyskaniu talentów. Jednym z nich jest Checkster, czyli platforma, która pozwala zautomatyzować sprawdzanie referencji. Dzięki temu możesz podejmować trafniejsze decyzje podczas zatrudnienia pracowników.
Ten przewodnik pomoże Ci opracować skuteczne strategie pozyskiwania talentów, zarówno tych aktywnie poszukujących pracy, jak i kandydatów pasywnych.
pobieram