Kiedy kilkanaście lat temu obszar Shared Service Centers zaczął swój dynamiczny rozwój w Polsce, firmy te były kojarzone głównie z bardzo dużymi, międzynarodowymi strukturami, które zdecydowanie zaczęły zmieniać dotychczas znany nam rynek pracy. Jednak, czy rzeczywiście każde SSC musi być dużą organizacją? Czy tylko takie firmy postrzegane są, jako atrakcyjne miejsce pracy? 

people.png

jak zoptymalizować proces rekrutacji i budować bazy kandydatów w sektorze ssc/bpo?

pobierz przewodnik

Wśród organizacji obecnych na polskim rynku obserwujemy bardzo dużą różnorodność, zarówno pod kątem aktualnej liczby pracowników, jak i dalszych planów dotyczących ewentualnego jej wzrostu. To, co wydaje się wspólnym mianownikiem, to najczęściej początkowe fazy tworzenia nowego SSC.

Międzynarodowe firmy, które podejmują decyzję o przeniesieniu procesów do Polski, zazwyczaj stawiają na stopniową rozbudowę swoich struktur, co wiąże się z rozwojem firmy zaplanowanym na kilka lat do przodu. Pierwsze zespoły, które powstają liczą po kilka, kilkanaście, rzadko po kilkadziesiąt osób. Kolejne zatrudnienia rozkładają się w czasie, co sprawia, że mało jest na rynku firm, które decydują się w perspektywie kilku miesięcy zatrudnić setki pracowników. Chociaż oczywiście tworzenie z sukcesem bardzo dużych centrów usług wspólnych w krótkim czasie również ma miejsce.

Mimo wielu „nowych graczy” na rynku, nie możemy oczywiście zapominać o organizacjach, które są w Polsce od kilku lat. Czy ich wieloletnia obecność zawsze oznacza kilkaset, czy nawet tysiące pracowników? Wbrew pozorom i ciągłemu rozwojowi sektora SSC, nadal obserwujemy na rynku firmy, które decydują się pozostać mniejszymi, aby utrzymać kameralność swoich struktur.

employee meeting
employee meeting

Co więcej, warto wspomnieć, że nie każdy Shared Service decyduje się na centralizację wszystkich swoich procesów w Polsce. Zdarza się, że firmy postanawiają otworzyć struktury w innych krajach, pozostawić część z nich na lokalnych rynkach, czy też  nawiązać współpracę z firmami z sektora Business Process Outsourcing.

Zastanawiając się nad otworzeniem lub rozwojem SSC, poza aspektem biznesowym związanym z możliwą optymalizacją i standaryzacją procesów, czy też oszczędnościami idącymi za ich centralizacją, warto mieć na uwadze słynne powiedzenie, czyli „mierz siły na zamiary”.

Konkurencja jest duża, zmienność rynku jeszcze większa, a firmy często zaczynają tworzenie swoich SSC od bardzo podobnych procesów biznesowych. Planując rozwój organizacji warto jest przygotować długoterminowe, czasem i wieloletnie hiring plans, również w konsultacji z zewnętrznymi ekspertami.

Nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy z nowo tworzonymi, jak i rozwijającymi się strukturami pokazuje, że przemyślane i dokładnie rozplanowane cele są ważne, jednak zawsze warto pamiętać o pewnej dozie elastyczności, aby móc skutecznie dopasować się do dynamiki rynku.

people.png

jak zoptymalizować proces rekrutacji i budować bazy kandydatów w sektorze ssc/bpo?

pobierz przewodnik

employee meeting

jak wygląda perspektywa kandydata, czyli ewentualnego przyszłego pracownika?

Można śmiało powiedzieć, że błędem jest zakładanie, że jednym atrakcyjnym miejscem pracy są w dzisiejszych czasach tylko dynamicznie rozwijające się firmy i duże międzynarodowe korporacje. Chociaż możliwość bycia częścią nowych struktur, czy rozpoznawalny i światowy brand często pozostają atutem, coraz częściej wśród naszych kandydatów obserwujemy chęć stabilizacji. Również możliwość pracy w bardziej kameralnym i spokojnym środowisku wydaje się mieć duże znaczenie.

Badanie Randstad Employer Brand Research 2023 wyraźnie wskazuje przyjazną atmosferę w pracy, jako drugi po wynagrodzeniu i benefitach, najbardziej pożądany aspekt zatrudnienia. Według wyników 51. edycji badania Monitoru Rynku Pracy Instytutu Badawczego Randstad, przeprowadzonego w marcu 2023 roku, przyjazna atmosfera pracy oznacza dla większości badanych życzliwy i wspierający zespół współpracowników. Duża grupa respondentów zwraca z kolei uwagę na to, że istotną rolę w tym aspekcie zatrudnienia odgrywa docenienie przez przełożonych. Pytanie zatem czy nie jest stosunkowo łatwiej zadbać o te aspekty w kameralnych strukturach? 

Wszystkie organizacje, które myślą o swoim rozwoju w jakimkolwiek aspekcie biznesowym, zdecydowanie powinny pamiętać o regularnym weryfikowaniu swoich celów i założeń. Umiejętność bieżącego odpowiadania, na to, czego oczekuje i co oferuje rynek, może być kluczem do sukcesu.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy. Dowiedz się więcej.

people.png

jak zoptymalizować proces rekrutacji i budować bazy kandydatów w sektorze ssc/bpo?

pobierz przewodnik
o autorze
Klaudia Bryl
Klaudia Bryl

Klaudia Bryl

delivery team leader w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się