Sposób funkcjonowania firm uległ w ostatnim czasie zmianie. Niestety, nie każde przedsiębiorstwo jest w stanie poradzić sobie z powrotem do nowej normalności. To zrozumiałe. Na szczęście pracodawcy, poza wsparciem w ramach tarczy antykryzysowej, mogą liczyć również na pomoc agencji pracy tymczasowej. Oto 5 aspektów, w których jej wsparcie okaże się na wagę złota.
elastyczność zatrudnienia
Nieprzewidywalność zamówień i konieczność planowania produkcji z dnia na dzień sprawiają, że firmy poszukują elastyczności w obszarze zatrudnienia. Taką możliwość daje praca tymczasowa, która pozwala ściągnąć odpowiednią liczbę pracowników w odpowiednim czasie. Jeśli firma przewiduje, że przykładowo w najbliższym tygodniu będzie miała wzrost zamówień, ale nie wie, czy sytuacja ta utrzyma się w przyszłości, to agencja pracy tymczasowej może zawierać z pracownikami tymczasowymi krótkoterminowe umowy – jeżeli zajdzie taka potrzeba, nawet jednodniowe. Nie wiąże się to, co ważne, ani z żadnymi odprawami, ani długimi okresami wypowiedzenia.
Zdarza się, że firmy nie mogą zatrudnić pracownika bezpośrednio u siebie, gdyż nie wiedzą, co przyniesie jutro, a dodatkowo mają odgórny zakaz tworzenia nowych etatów. W takiej sytuacji przedsiębiorstwa, szukając innych sposobów rozważają współpracę w ramach umów cywilnoprawnych. Najczęściej jednak to rozwiązanie okazuje się nietrafione. Gdy stanowisko ma znamiona umowy o pracę, takie działanie jest niezgodne z prawem i może przynieść firmie wiele nieprzyjemności. Co równie istotne, nie zabezpiecza we właściwy sposób pracowników i pracodawców. Nawet w obecnych czasach, dbałość o utrzymanie pracowników jest kluczowa. W takich przypadkach optymalnym rozwiązaniem jest praca tymczasowa. Zabezpiecza ona wszystkie aspekty prawne i gwarantuje zarówno bezpieczeństwo pracy, jak i elastyczność zatrudnienia.
dzielenie się najlepszymi praktykami
Przedsiębiorstwa z branży HR współpracują z klientami z różnych branż na całym świecie. To sprawia, że mają dostęp do najlepszych praktyk na tematy związane z chociażby środkami bezpieczeństwa i higieną miejsca pracy. Tą wiedzą chcą dzielić się z innymi organizacjami. Firmy zaczynają wracać do normalności, mają coraz mniejsze opory przed bezpośrednimi spotkaniami z interesantami, częściej zwiększają także zatrudnienie. Konieczne jest jednak zachowanie odpowiednich środków ostrożności. Wsparcie agencji może pomóc w tworzeniu lub uzupełnianiu protokołów specyficznych dla lokalnych uwarunkowań w Polsce.
w jednym miejscu zebraliśmy najważniejsze materiały, które mogą pomóc polskim firmom w bezpiecznym powrocie do działalności:
wsparcie w zarządzaniu procesami
Czołowe agencje pracy tymczasowej dysponują zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dzięki którym mogą służyć pomocą firmom począwszy od procesu rekrutacji, również w całości online, przez zatrudnienie (w którym pomocne są wszelkie elektroniczne formy nawiązania współpracy), ale też ewidencjonowaniu i zarządzaniu czasem pracy pracowników tymczasowych czy przeprowadzaniem wstępnych szkoleń BHP.
Agencja pracy tymczasowej odpowiada za wszystkie czynności administracyjne związane z zatrudnieniem. Bardzo często przejmuje także pewne procesy klienta, jak np. wyposażenie pracowników w odzież roboczą. Takie wsparcie ze strony agencji jest dla firm bardzo istotne, chociażby ze względu na olbrzymią oszczędność czasu, ale również zapewnienie ciągłości procesów. W czasach, w których przedsiębiorstwa mierzą się z wieloma zmianami, przy jednocześnie ograniczonych zasobach personalnych, wydaje się to szczególnie istotne, bo pracy przybywa mimo mniejszej ilości zamówień.
Przedsiębiorstwa oswajają się z nową rzeczywistością, wprowadzając m.in. przepisy i rozwiązania umożliwiające powrót do pracy i zatrudnienie w nowych warunkach. Mimo iż coraz częściej obserwujemy wznowienie produkcji, to firmy w dalszym ciągu kierują pracowników na urlopy czy nie przedłużają umów długoterminowych. W efekcie nie zawsze dysponują odpowiednią ilością osób w sytuacji nagle zwiększonych zamówień.
Wszystko to sprawia, że od personelu wymaga się bardzo dużego zaangażowania, a czasu na zrealizowanie wszystkich zadań może brakować. Współpraca z agencją pracy tymczasowej pozwala go zaoszczędzić. W efekcie pracownicy wewnętrzni mogą się skupić na kluczowych aspektach rozwoju przedsiębiorstwa.
opieka nad pracownikami, także wychodzącymi z organizacji
Wspomniana niepewność dotyka nie tylko firm, ale i pracowników. To oczywiste, że zanim rozpoczną pracę, chcą wiedzieć, w jaki sposób organizacja podchodzi do kwestii bezpieczeństwa, warunków pracy i perspektyw, które stoją przed nią w dłuższym okresie. Współpracując z przedsiębiorstwem agencja pracy tymczasowej poznaje je od kuchni – pozyskuje wszystkie informacje, o których na podstawie swoich doświadczeń wie, że będą istotne dla pracownika.
Jest również w stanie wesprzeć przedsiębiorstwo w onboardingu. Dodatkowo pracownik tymczasowy wie, że oprócz tego, że ma kierownika w miejscu pracy, może liczyć także na pomoc agencji. Z perspektywy firmy oznacza to mniejsze prawdopodobieństwo rotacji personelu – pracownicy czują się bowiem zaopiekowani.
Wsparcie w opiece nad pracownikami może dotyczyć także personelu wychodzącego z organizacji. W ramach outplacementu agencja pracy tymczasowej może zaopiekować się osobami, z którymi z różnych powodów musi się rozstać. Zwłaszcza w przypadku osób z wieloletnim stażem w jednej firmie powrót na rynek pracy może być wyzwaniem.
Niezależnie jednak od stażu pracy zawsze warto zakończyć współpracę w dobrych relacjach, a w ramach outplacementu pomagasz odchodzącej osobie przygotować się do powrotu na rynek. Outplacementem możesz objąć zarówno pojedynczych pracowników, jak i większe grupy.
zadbanie o markę pracodawcy
Troska o pracowników przekłada się na pozytywny wizerunek pracodawcy na rynku pracy. Dzisiaj wieści bardzo szybko się rozchodzą. Warto pamiętać, że nawet jeśli obecnie liczba kandydatów chcących podjąć zatrudnienie jest duża, nie oznacza to, że taka sytuacja będzie się utrzymywać w nieskończoność. Dlatego firma nadal powinna przyciągać specjalistów i dbać o talenty.
Już teraz czymś powszechnym jest, że organizacje, które w związku z COVID-19 zwalniały pracowników, obecnie znowu poszukują rąk do pracy, a jednocześnie zależy im na zachowaniu elastyczności zatrudnienia. Agencja pracy tymczasowej może zadbać o employer branding przedsiębiorstwa. Dostarczy również użytecznych informacji dotyczących m.in. tego, jak na tle konkurencji wygląda oferta danej firmy, rozpoznawalność marki i jej atuty. Wskaże również aspekty, które wymagają poprawy.
Warto też pamiętać, że pracownicy tymczasowi nie zawsze mają odwagę, by opowiedzieć pracodawcy użytkownikowi o negatywnych aspektach pracy, ale mówią to agencji pracy tymczasowej. Podmiot może więc zaalarmować pracodawcę użytkownika, że warto zwrócić uwagę na pewne kwestie. Jeżeli przedsiębiorstwo zdecyduje się na ich poprawę, satysfakcja personelu wzrośnie, co przełoży się na pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy.
Autor: Marta Łukasik