COVID-19 wywrócił do góry nogami sytuację w wielu sektorach. Firmy poszukują oszczędności, które z jednej strony sprawią, że nie będą musiały redukować etatów, ale przede wszystkim będą mogły utrzymać swoją pozycję na rynku. Do przedsiębiorców coraz częściej dociera to, ile kosztów występuje w organizacji. Pojawia się pytanie, z których z nich można zrezygnować na chwilę, a które nie będą potrzebne także w dłuższym okresie. Pracodawcy mając w pamięci dotychczasowe doświadczenia, szukają rozwiązań które nawet przy ograniczeniu kosztów nie wpłyną negatywnie na motywację pracowników i ich satysfakcję z pracy.
Obecna sytuacja pokazuje, że z wyzwaniami lepiej radzą sobie firmy, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmian. Ta elastyczność dotyczy także zatrudnienia pracowników i zarządzania procesami wewnątrz firmy.
jeżeli obecna sytuacja wpłynęła także na Twoją działalność i szukasz rozwiązań, które ułatwią Ci funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, porozmawiaj z naszymi ekspertami:
porozmawiaj z naszymi ekspertamipraca tymczasowa = elastyczność
Niepewność biznesowa, która dotyczy wielu firm sprawia, że nie zawsze możliwe jest precyzyjne oszacowanie zapotrzebowania na produkty, zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie. W takiej sytuacji trudno określić, ilu pracowników w danym momencie będzie potrzebować firma. Czy pierwsze duże zamówienia oznaczają, że rynek zaczyna wracać do normy, a może jest to jednorazowa sytuacja, a nie prognoza trendu wzrostowego?
Elastyczność zatrudnienia, którą firmie daje w takich momentach praca tymczasowa, pozwala dostosować liczbę pracowników do bieżących potrzeb. W praktyce oznacza to, że jeśli przewidujesz wzmożoną pracę przez 2 tygodnie, ale nie jesteś pewien, co nastąpi potem, to właśnie na taki okres możesz zawrzeć umowę z pracownikami tymczasowymi. Firmy coraz częściej dostrzegają elastyczność pracy tymczasowej nie tylko ze względu na możliwość dostosowania długości umów, ale także krótszy okres wypowiedzenia, który wynosi maksymalnie tydzień. W przypadku umów kodeksowych należy pamiętać także o obostrzeniach prawnych związanych z ich wypowiedzeniem, a w niektórych przypadkach również o konieczności konsultacji ze związkami zawodowymi.
Praca tymczasowa pozwala dostosować nie tylko długość zatrudnienia, ale także wymiar etatów. W każdej chwili jednak zaproponować pracownikowi zwiększenie wymiaru pracy. Tym samym zapewniasz sobie jeszcze większą elastyczność w regulowaniu godzin pracy, co może okazać się kluczowe, gdy niezbędne staje się szybkie uzupełnienie kadr, np. w dziale produkcji.
Ta potrzeba może być spowodowana nie tylko otrzymaniem dużego zamówienia, ale także chociażby urlopów pracowników wewnętrznych. Skoro poruszyłam już tę kwestię, to warto wspomnieć, że pracownik tymczasowy nie jest zobligowany do wykorzystania urlopu u konkretnego pracodawcy użytkownika, jednak jest on wypłacany w postaci ekwiwalentu.
outsourcing procesów
Być może to dobry czas, by zastanowić się, czy pewne procesy nie powinny zostać wykonywane przez agencję w ramach usługi outsourcingu. Firma może delegować na zewnątrz praktycznie każdy proces pomocniczy - opieka nad recepcją, czynności związane z pakowaniem, końcowe etapy związane z kontrolą jakości, prace magazynowe a nawet wydzielenie całej linii produkcyjnej. Z perspektywy przedsiębiorstwa korzystającego z tej usługi bardzo istotne jest to, że rozliczenie następuje w oparciu o efekt, a nie liczbę przepracowanych godzin czy osób wykonujących pracę. Określenie zasobów potrzebnych do realizacji procesu zgodnie z normami obowiązującymi w firmie leży już po stronie outsourcera.
Warto wspomnieć, że zarówno dzięki pracy tymczasowej, jak i outsourcingowi, firma zyskuje oszczędności w ramach etatów wewnętrznych. Wszystkie aspekty związane z rekrutacją pracowników tymczasowych czy wykonawców usługi, kwestie administracyjne, rozliczenie czasu pracy, znajdują się po stronie dostawcy usługi.
Ta sytuacja pokazała, że bliska współpraca z agencjami pracy tymczasowej pozwala także zadbać o pracowników wychodzących z organizacji. Nawet jeśli musisz pożegnać się z nimi, to agencja może elastycznie rekomendować ich do innych swoich klientów, którzy w danym momencie mają czasowe zwiększone zapotrzebowanie. Gdy natomiast firma odnotowuje ponowne wzrosty może szybko wrócić do sprawdzonych pracowników. Wszystko to sprawia, że powrót do nowej normalności jest łatwiejszy.