Jeśli oderwiesz się od stereotypowego postrzegania rekrutacji wyłącznie jako formy pozyskiwania pracowników – zobaczysz, że nie jest to krótkoterminowe działanie, a raczej stałe budowanie pozytywnych doświadczeń kandydata z Twoją firmą.
» wykaż się empatią: obserwuj i adekwatnie reaguj na potrzeby swoich kandydatów. To pomoże Ci zwiększyć frekwencję na spotkaniach rekrutacyjnych.
» bądź dostępny: pozwól odkryć swoim potencjalnym pracownikom miejsce pracy. To zmniejszy niepokój związany z wejściem w nowe środowisko.
» dbaj o komunikację zewnętrzną: bądź na bieżąco ze zmieniającymi się oczekiwaniami swoich pracowników. Udostępniaj im wachlarz możliwości, ale nie zapomnij komunikować tego na zewnątrz osobom, które mogłyby potencjalnie ubiegać się o zatrudnienie u Ciebie. Daj się poznać.
Jak to przekuć na konkretne działania? Poznaj 3 inspirujące działania z obszaru zatrudnienia.
1. salki zabaw dla najmłodszych, czyli wsparcie dla kandydatów - rodziców
Organizując spotkanie rekrutacyjne wykaż się empatią. Poznaj bariery, które uniemożliwiają Twoim kandydatom dotarcie na rozmowę kwalifikacyjną. Dobrym przykładem odpowiadania na potrzeby wybranych grup społecznych jest tworzenie przez pracodawców salek zabaw. Takie przestrzenie dla najmłodszych coraz częściej powstają w sąsiedztwie biur rekrutacyjnych. Kandydat – rodzic może w pełni skoncentrować się na rozmowie z rekruterem, kiedy wie, że jego dziecko błogo bawi się za ścianą, a cała skomplikowana akcja logistyczna z zapewnieniem mu na ten czas opieki jest daleko poza nim. To inicjatywa, która z punktu widzenia pracodawcy nie stanowi wyraźnego obciążenia finansowego, a z perspektywy kandydata zaoszczędza sporo energii na sprawne zorganizowanie sobie tego dnia.
Zobacz: wskazówki na temat opracowania skutecznego pakietu wynagrodzeń pracowników.
2. wirtualna wycieczka po miejscu pracy
Zmiana lub podjęcie pracy wiąże się ze stresem. Bodźcem, który wywołuje niepokój może być już sam budynek czy bezpośrednio zajmowane stanowisko pracy. Przyzwyczajenie się do pracy w całkowicie nowym miejscu wymaga czasu i wykształcenia pewnych nawyków. Zaawansowane technologie mogą okazać się jednym ze sposobów na przełamanie tej psychologicznej bariery (wirtualne wycieczki po przestrzeniach czy zabytkach, znane są chociażby z internetowych stron muzeów). Idąc dalej, Urząd Miasta w Kielcach pozwala na przykład obserwować jak wygląda kielecki rynek w czasie rzeczywistym. To sprawia, że niezależnie od położenia możemy poznać i poczuć się częścią pewnej społeczności lub terytorium. Wykorzystywanie tego typu aplikacji przeniesiono również na grunt rynku pracy. Wirtualna wycieczka po wnętrzu - przykładowo - magazynu produkcyjnego, daje kandydatom poczucie znajomości tego obiektu. Jeśli pracownik produkcyjny będzie miał okazję do zapoznania się z halą jeszcze przed podjęciem zatrudnienia, poczuje się pewniej i bardziej „swojo” pierwszego dnia pracy. Z kolei wygląd biur to też spora dawka wiedzy na temat kultury organizacji, jaka panuje w danej firmie. Dla pracownika, który wchodzi do nowego środowiska to podpowiedź, czy panuje tam bardziej lub mniej formalna atmosfera.
3. komunikowanie na zewnątrz pełnego wachlarza możliwości
Zachowanie równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym jest jednym z priorytetów dla osób poszukujących zatrudnienia. Jednocześnie rozwój technologii i możliwość pracy z różnych miejsc przyczynia się do zatarcia granicy między tym, co jest jeszcze w czasie pracy, a co już poza nią. Kandydaci coraz częściej poszukują takiej pracy, która pomoże im się spełniać. Są gotowi, aby całkowicie poświęcić się projektowi - pracować dzień i noc. Za to chwilę później wyjechać na miesięczny urlop. W takim rozumieniu balans między życiem osobistym i zawodowym nie zostanie zachwiany. Zmienia się oczekiwania względem organizacji i stylu pracy. Nie twórz jednego schematu, który będzie idealny dla Twojej firmy. Stale monitoruj oczekiwania swojego zespołu i odpowiednio na nie reaguj. Komunikuj kandydatom, na co mogą liczyć pracując dla Ciebie. Pokaż im, jaki mają wachlarz możliwości.
buduj silną markę pracodawcy
Więcej o tym jakie czynniki decydują o wyborze pracodawcy, jakie cechy miejsca pracy są istotne dla pracowników czy w których branżach i dlaczego najchętniej pracowaliby Polacy dowiesz się z raportu Randstad Employer Brand Research, najbardziej reprezentatywnego badania kompleksowo analizującego obszar marki pracodawcy na świecie. Raport do bezpłatnego pobrania poniżej:
Budując silną markę pracodawcy zadbaj o rekrutację. Nie zamykaj jej w ramach sztywnego procesu. Bądź bardziej elastyczny – obserwuj zmiany i adekwatnie na nie reaguj. Patrz na człowieka i jego potrzeby z szerszej perspektywy. Twórz przestrzeń komunikacyjną ze swoim potencjalnym pracownikiem, którą będzie cechowała dwustronna komunikacja i współdziałanie. Proces rekrutacyjny nie powinien ograniczyć się zatem do rozmowy z rekruterem, ale stanowić niejako punkt komunikacji między pracodawcą, a jego potencjalnym pracownikiem.
Autor: Agnieszka Brzezińska