O rynku pracownika mówi się coraz więcej. Tylko co to oznacza w praktyce? Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się standardy rekrutacji, na co wpływ mają przede wszystkim zwiększona konkurencja między pracodawcami, a także rosnące wymagania kandydatów. Pozyskanie wartościowego pracownika o konkretnych kwalifikacjach nigdy wcześniej nie było tak trudne jak teraz. Prawdopodobnie dostrzegasz to także w prowadzonych przez Ciebie rekrutacjach, analizując ich wyniki. Warto przyjrzeć się czynnikom, które warunkują proces pozyskiwania pracowników.
pracownik spełniający Twoje wymagania
W ciągu najbliższych 6 miesięcy 1/3 firm planuje zwiększenie zatrudnienia, a jeszcze więcej – bo aż 44% – deklaruje podwyżki – tak wynika z 38. edycji badania Plany Pracodawców realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad. Zapowiadany wzrost wynagrodzeń spowodowany jest rosnącą konkurencją i deficytem kandydatów odpowiadających zapotrzebowaniu firm.
duża liczba kanałów komunikacyjnych
Pozyskując pracowników do swojej firmy wykorzystujesz wiele kanałów komunikacji. Wiesz, że powinieneś być aktywniejszy niż pracodawcy jeszcze kilka lat temu. Ogłoszenie w prasie to tylko jedna z form komunikacji z potencjalnymi kandydatami. Nie wystarczy już również zamieszczenie ogłoszenia w Internecie wśród tysiąca innych propozycji dla poszukujących zatrudnienia. Portale społecznościowe, newsletter, targi pracy…na tym lista kanałów komunikacyjnych się nie kończy. To znacznie utrudnia dotarcie do kandydatów spełniających konkretne wymagania.
kandydat klientem, pracodawca sprzedawcą
„Praca szuka człowieka” – faktem jest, iż coraz częściej to pracodawcy podejmują działania, które mają przyciągnąć najlepszych – posiadających odpowiednie kwalifikacje – kandydatów. Jak wynika z ankiety CareerBuilders z 2015 roku, aż 60% respondentów przerywa proces rekrutacji, ponieważ jest on zbyt długi. Uproszczona komunikacja, dzięki urządzeniom mobilnym i dostępowi do Internetu, to dla Ciebie ogromne możliwości, pozwalające skrócić proces rekrutacji i poświęcić więcej czasu budowaniu relacji. Odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych kanałów komunikacji przyniesie Ci więc wiele korzyści.
(nie)zawodna intuicja
Kandydata oraz jego kwalifikacje można ocenić kierując się ludzką intuicją. Wielu rekruterów wciąż uważa, że jest to skuteczne. Nie ograniczaj się tylko do niej. Z naszego doświadczenia wynika, że warto sięgać po narzędzia i metody szyte na miarę nowoczesnej rekrutacji. Analizy przypadków, testy umiejętności i kompetencji, zadania symulacyjne, dyskusje grupowe - to tylko kilka aspektów wspierających ludzką intuicję.
O tym, czy wybrałeś właściwego kandydata dowiesz się później, obserwując pracę nowej osoby, jej wyniki i zaangażowanie. O sukcesie lub braku satysfakcji możesz mówić dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Rekrutacja to dla Ciebie jedna z największych inwestycji. Analizuj zmieniające się trendy, dostosowując do nich plan pozyskiwania talentów do swojej firmy.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co jeszcze możesz zrobić, by zwiększyć swoje szanse na skuteczną rekrutację, pobierz nasz poradnik: