W dobie rynku kandydata pozyskanie największych talentów jest jeszcze trudniejsze niż zazwyczaj. W obszarze tym Twoją firmę może wesprzeć agencja rekrutacyjna. Na takie działania decyduje się zresztą wiele przedsiębiorstw. Jednak korzyści współpracy z agencją rekrutacyjną wykraczają poza aspekty związane z pozyskaniem pracowników.
oszczędność czasu i pieniędzy
Gdy prowadzisz rekrutację własnymi zasobami, musisz liczyć się z tym, że będzie to proces długi i kosztowny. Może minąć nieco czasu zanim zaczniesz otrzymywać aplikacje, następnie musisz je przejrzeć i dokonać selekcji, umówić spotkania z kandydatami oraz przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne. To wszystko trwa. Dodatkowo wiele nadesłanych CV może być niezgodnych z profilem. Tymczasem współpracując z agencją bardzo szybko otrzymasz krótką listę kandydatów, którzy w największym stopniu wpisują się w Twoje oczekiwania. Jest to możliwe m.in. dzięki temu, że agencje dysponują bazami sprawdzonych kandydatów. Co więcej, sami kandydaci wzajemnie się polecają, przez co zewnętrzni rekruterzy mogą docierać do specjalistów, którzy nie poszukują aktywnie zatrudnienia, lecz mogą być otwarci na zmianę miejsca pracy.
gwarancja
Jeśli agencja pozyska dla Ciebie specjalistę, a ten po jakimś czasie odejdzie z Twojej firmy, agencja raz jeszcze przeprowadzi rekrutację na to stanowisko. Pracownik może odejść z różnych powodów, np. niedopasowania do kultury organizacyjnej czy kwestii osobistych. Niezależnie od przyczyny, w przypadku rekrutacji prowadzonej samodzielnie musisz zaczynać cały proces od nowa - wystawienie ogłoszenia, selekcja CV, umawianie spotkań, rozmowy kwalifikacyjne. Kolejna inwestycja czasu i pieniędzy. Tymczasem współpracując z zewnętrzną organizacją, to ona, bez dodatkowych kosztów i w krótkim czasie, pozyska nową osobę. Czas gwarancji zależy od Waszych ustaleń.
zgrany zespół
Agencja zna trendy panujące na rynku pracy, obserwuje go i analizuje, a także jest w stanie przewidywać, co może stać się w niedalekiej przyszłości. Jej eksperci rozmawiają z kandydatami i zbierają od nich informacje zwrotne. Poza działaniami rekrutacyjnymi organizacja ta może prowadzić badania dotyczące bieżącej sytuacji na rynku pracy (np. Monitor Rynku Pracy) czy aspektów, które wpływają na atrakcyjność pracodawcy w oczach kandydatów (Randstad Employer Bran Research). Eksperci agencji dzielą się swoją wiedzą i mogą pomóc Ci w stworzeniu profilu kandydata czy odpowiednim doborze stawek wynagrodzenia do zakresu obowiązków. Bardzo ważna jest jednak wzajemna transparentność. Jeśli nie przekażesz wszystkich informacji związanych z pracą na stanowisku, na które prowadzona jest rekrutacja, proces ten może się okazać nieefektywny. Jeśli otworzysz się na współpracę z zewnętrznym rekruterem i posłuchasz jego wskazówek, zwiększysz szanse na to, że zespoły, które wspólnie stworzycie będą zgrane i zadowolone.
Pobierz najnowsze wyniki badania Randstad Employer Brand Research i poznaj wskazówki, które pomogą Ci kształtować swój wizerunek pracodawcy »
lepsza reputacja firmy
Kandydaci często wychodzą z założenia, że jeśli firma współpracuje z agencją rekrutacyjną, to posiada odpowiednie zaplecze finansowe i bardzo poważnie podchodzi do pozyskania nowego pracownika. To swego rodzaju prestiż. Niezależnie od wyniku procesu - tego czy rozpoczniesz współpracę z daną osobą czy nie, zewnętrzny rekruter udzieli kandydatowi wartościowego feedbacku. Ten aspekt jest bardzo ważny i odgrywa podwójną rolę - agencja dba o swój wizerunek i nie zamyka sobie drogi do współpracy z tą osobą przy innych procesach, a po drugie buduje także pozytywny obraz Twojej organizacji. Najczęściej firmy kontaktują się przecież tylko z przyjętymi osobami. Udzielając feedbacku również tym, którym się nie powiodło, robisz coś więcej niż konkurenci, budujesz pozytywny candidate experience. W ten sposób zwiększasz swoje szanse na to, że taka osoba kiedyś do Ciebie wróci - jako klient, pracownik, a może partner biznesowy.
wiedza
Nawet jeśli w danym momencie nie planujesz żadnej rekrutacji, agencja może wesprzeć Cię także w innych obszarach, np. przejmując od Ciebie zarządzanie obszarem kadrowo-płacowym czy pomagając Ci w zakresie employer brandingu. Dziś największe organizacje w branży HR nie zajmują się tylko rekrutacją, ale także wsparciem merytorycznym. Agencje często organizują śniadania biznesowe, na których w nieformalnej atmosferze możesz porozmawiać z ich ekspertami na konkretne tematy związane z rynkiem pracy, np. o roli technologii w HR. Dla Twojego wewnętrznego działu human resources to szansa na poszerzenie swoich kompetencji i wykorzystanie zdobytej wiedzy w Twoim przedsiębiorstwie. Agencje dzielą się swoją wiedzą, znajomością trendów nie tylko w czasie śniadań biznesowych, lecz także dzieląc się wynikami realizowanych badań, takich jak wspomniany już Monitor Rynku Pracy czy Plany Pracodawców, ale także w trakcie organizowanych webinarów.
Autor: Agnieszka Skuczyńska