Handlowcy to jedni z najbardziej poszukiwanych specjalistów na rynku. Niezależnie od branży, w której działa firma, dobry specjalista ułatwia zdobywanie rynku. Olbrzymia liczba ofert pracy sprawia jednak, że mogą oni dość swobodnie przebierać w propozycjach zatrudnienia. Tym samym rekrutacja handlowców stanowi dla wielu firm spore wyzwanie. Aby mu sprostać warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.
pokaż, jaka jest Twoja przewaga nad konkurencją
W pracy handlowca ogromną rolę odgrywa sprzedawany produkt czy usługa. Jeśli zapotrzebowanie jest duże, a dodatkowo wyróżnia się spośród konkurencji, sprzedaż staje się dużo prostsza. Jeśli zatem chcesz zwiększyć swoje szanse na skuteczną rekrutację handlowca już podczas kontaktu z kandydatem przedstaw atuty produktu. Równie istotne może się okazać pokazanie udziałów firmy w rynku. Gdy produkt nie jest powszechnie znany może ułatwić to dotarcie do handlowców spoza obszaru Twojej działalności.
odpowiedni zakres poszukiwań
Wpływ na powodzenie procesu rekrutacji będzie miało również to, dla jakiego segmentu klientów produkt jest przeznaczony. Za atrakcyjniejszą uchodzi praca z klientem biznesowym. Tym samym, nawet jeśli oferujesz nieco niższe wynagrodzenie, możesz skutecznie docierać do kandydatów pracujących dotychczas w segmencie B2C. Warto być otwartym na osoby posiadające doświadczenie w sprzedaży w innych sektorach niż Twój.
W dotarciu do kandydatów może pomóc Ci również uczestnictwo w targach pracy i aktywizacja młodych ludzi. Nawet jeśli jesteś firmą zatrudniającą niewielu pracowników, to sponsoring okolicznych wydarzeń czy miejscowych drużyn sportowych ułatwi Ci budowanie rozpoznawalności Twojej marki na poziomie lokalnym. Identyfikacja z regionem natomiast może przełożyć się na większą liczbę aplikacji.
stawiaj realne oczekiwania
Bardzo istotna zasada, niezależnie od stanowiska, na które poszukujesz pracownika – stawiaj realne oczekiwania wobec kandydatów. Pomyśl, jakich ludzi masz już w zespole i jakie cechy powinna mieć osoba wchodząca do firmy, by się w niej odnaleźć. Zastanów się nad tym, co jest najistotniejsze w pracy na tym stanowisku i skonfrontuj tę wizję z wymaganiami, które stawiasz w ofercie.
W przypadku handlowców, warto pamiętać, że jest to stanowisko charakteryzujące się relatywnie dużą rotacją. Nie zamykaj się zatem na kandydatów, którzy co 2 lata zmieniają zatrudnienie. Takie osoby mają ciekawe doświadczenia z wielu miejsc pracy. Dzięki temu mogą wnieść sporo energii i świeże spojrzenie na procesy zachodzące w firmie. Pozyskanie osoby z wieloletnim doświadczeniem w jednej organizacji może zająć sporo czasu, czasami nawet pół roku – pamiętaj o tym, planując rekrutację. Skąd tak długi czas? Przede wszystkim dlatego, że tacy specjaliści mają dłuższy, 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na tak długi czas oczekiwania, zmień swoje oczekiwania i skup się na kandydatach z krótszym okresem wypowiedzenia.
sprawny proces decyzyjny
Nie zwlekaj. Jeśli uważasz, że kandydat posiada kompetencje niezbędne do pracy na stanowisku, wiesz, że odnajdzie się w zespole, zaproponuj mu pracę. Kolejny tydzień na upewnienie się i porównanie z innymi kandydatami może sprawić, że ubiegnie Cię konkurencja. Szybki proces decyzyjny może pozwolić Ci pozyskać specjalistę, zanim zrobią to inni. Co więcej, sprawne działanie na tym polu może świadczyć o tym, że także w innych aspektach, np. na linii firma-klient, decyzje podejmowane są bez zbędnej zwłoki. Tym samym, finalizacja sprzedaży nie będzie się przeciągać, a umowy i inne dokumenty nie ugrzęzną na kilka dni u przełożonych. To sprawi, że handlowiec pozyska dla firmy kolejnego klienta.
60% kandydatów przerywa proces ubiegania się o pracę, gdy uznaje go za zbyt uciążliwy. Pobierz nasz poradnik i dowiedz się, o czym jeszcze warto pamiętać, by prowadzona rekrutacja okazała się skuteczna?
jasna ścieżka kariery
Istnieje przekonanie, że w pracy handlowca najważniejszą motywacją są pieniądze. Nie zawsze jest to jednak prawdą. Choć kwestia finansowa jest oczywiście ważna, to jest to jednak tylko jedna strona medalu. Druga to odpowiednio zaplanowana ścieżka kariery. Już na etapie rozmów, przedstaw kandydatowi możliwości awansu w firmie. Podaj w przybliżeniu czas, jaki może to zająć i konkretne działania, które powinny mieć miejsce. Z pewnością warto przybliżyć historie konkretnych osób z organizacji, które przeszły przez kilka szczebli w sprzedażowej drabinie.
wynagrodzenie też jest istotne
Skoro jednak wywołałam temat pieniędzy, to wrócę do niego na chwilę. Staraj się jasno komunikować oczekiwania i co powinno nastąpić, by otrzymać konkretne pieniądze. Sposób premiowania może zależeć od wielu czynników. Przybliż więc kandydatowi politykę wynagradzania. Ponownie odnieś się do ludzi z firmy z różnym stażem pracy. Powiedz jak kształtuje się wynagrodzenie osób dopiero wchodzących do organizacji oraz tych, którzy są w niej dłużej. Zdarza się, że stawki nowych pracowników są niższe, bo oni dopiero poznają firmę. Rzadko od razu wskakują na półkę starych wyjadaczy. Z racji tego, że początek pracy to zaznajomienie się z produktem czy usługą, dobrym pomysłem jest system premii gwarantowanej dla nowych osób. Dzięki temu bez obaw o finanse mogą wdrożyć się w pracę.