Rozwój potężnych, przyjaznych dla użytkownika narzędzi sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich kilku lat miał ogromny wpływ na życie osobiste i zawodowe ludzi. Rekruterzy używają narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, aby dopracować swoje oferty pracy, kandydaci używają ich do dopracowania swoich podań o pracę, a firmy badają, jak wykorzystać tę technologię do usprawnienia i zautomatyzowania istniejących procesów.
W przeszłości, gdy pojawiały się nowe, potężne narzędzia, takie jak nowoczesna sztuczna inteligencja, ludzie obawiali się, że zostaną zastąpieni przez technologię. Co więc myślą dzisiejsi pracownicy?
Zgodnie z wynikami naszej ankiety Workmonitor 2024 ekscytuje ich potencjał sztucznej inteligencji. Na podstawie odpowiedzi 27 000 pracowników, których odpowiedzi zebraliśmy z całego świata, pracownicy są entuzjastycznie nastawieni i ciekawi pracy ze sztuczną inteligencją. Wygląda na to, że dla pracodawców głównym priorytetem nie jest przekonanie pracowników o korzyściach płynących ze sztucznej inteligencji, ale zadbanie, by otrzymali oni potrzebną wiedzę na jej temat.
W najnowszym badaniu 72% respondentów stwierdziło, że szkolenia i rozwój są ważne dla ich kariery; korzystanie ze sztucznej inteligencji zajęło pierwsze miejsce jako najczęstsza umiejętność, którą chcieli rozwijać, a 29% uznało ją za swój najwyższy priorytet. Rok wcześniej korzystanie ze sztucznej inteligencji było trzecią najczęściej poszukiwaną umiejętnością, co pokazuje znaczną zmianę priorytetów w krótkim czasie.
Badanie Workmonitor 2023 dostarczyło więcej dowodów na to pozytywne nastawienie – gdy większość respondentów (52%) stwierdziła, że wierzy, że sztuczna inteligencja przyczyni się do rozwoju ich własnej kariery i możliwości awansu, a nie zastąpi ich w pracy.
Jednak rozdźwięk między preferencjami pracowników a ich rzeczywistością jest oczywisty. Mimo że prawie trzy czwarte respondentów w badaniu 2024 twierdzi, że szkolenia są dla nich ważne, a 36% nie przyjęłoby nawet pracy, która ich nie oferuje, tylko 52% stwierdziło, że ich pracodawca faktycznie pomaga im rozwijać przyszłe umiejętności zawodowe. A szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji wciąż wydają się rzadkością – w ankiecie 2023 tylko 13% badanych otrzymało ofertę szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji w ciągu ostatniego roku.
Obawy przed masowym bezrobociem są powszechne, gdy na rynek wchodzą nowe technologie. Jak podkreślono w tym artykule MIT Technology Review wszystkim postępom technologicznym XX wieku towarzyszyły obawy o to, że pracownicy przestaną być potrzebni. To prawda, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na obecne procesy biznesowe – z raportu z 2023 r. ze Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że większość firm planuje przyspieszyć automatyzację w najbliższej przyszłości. Jednak planują one również przenosić swoich pracowników ze stanowisk tracących na znaczeniu na te, których znaczenie rośnie.
Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji nie sprawią, że ludzie przestaną być potrzebni. Ważne jest jednak, aby pracodawcy przygotowali się na przejście na sztuczną inteligencję – szkolenia, zarządzanie i eksperymenty są niezbędne do wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji.
jaki jest potencjał sztucznej inteligencji w rekrutacji?
Prawdopodobnie głównym czynnikiem przyczyniającym się do pozytywnego nastawienia do sztucznej inteligencji są jej zastosowania zwiększające wydajność. Wielu profesjonalistów rozumie, że sztuczna inteligencja, zamiast ich wypierać, może pomóc im usprawnić powtarzalne zadania i rozwijać kreatywne pomysły. W rekrutacji ma ona następujące zastosowania:
- Automatyzacja rutynowych interakcji z kandydatami – takich jak selekcja, umawianie rozmów kwalifikacyjnych i inne narzędzia angażowania kandydatów. Dzięki wydajności dzisiejszych narzędzi sztucznej inteligencji, chatboty te są znacznie bardziej wydajne niż wcześniej wykorzystywane, pełne błędów i zbyt sztywne chatboty, które irytowały kandydatów i generowały negatywne nagłówki.
- Tworzenie atrakcyjnych opisów stanowisk – narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą pobierać podstawowe informacje o stanowisku i przekształcać je w atrakcyjne opisy stanowisk dostosowane do każdego odbiorcy. Zastosowanie sztucznej inteligencji może naprawdę ulepszyć poszukiwanie utalentowanych pracowników – według badania według ankiety przeprowadzonego przez platformę The Muse, 55% kandydatów uważa opis stanowiska pracy za przydatny wskaźnik tego, czy dana praca będzie dla nich odpowiednia.
- Interpretacja podań o pracę – Nowoczesne narzędzia sztucznej inteligencji oparte na dużych modelach językowych (LLM) mogą odkryć prawdziwe znaczenie tekstu znacznie lepiej niż standardowe narzędzia, zapewniając dokładniejszy wybór kandydatów i tworząc lepsze dopasowania. W ten sposób narzędzia do zatrudniania oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc uniknąć problemów z typowym wyszukiwaniem słów kluczowych, co grozi odrzuceniem atrakcyjnych kandydatów, którzy po prostu nie użyli odpowiednich słów kluczowych w swoich podaniach.
Rekrutacja to biznes skoncentrowany na ludziach, a kontakt z ludźmi zawsze będzie niezbędny. Współpraca człowieka ze sztuczną inteligencją może jednak zwiększyć wydajność rekruterów i pomóc im w podejmowaniu lepszych decyzji.
jaki następny krok powinni podjąć pracodawcy?
Nasze badania wykazały, że pracownicy są chętni do rozpoczęcia integracji narzędzi sztucznej inteligencji w swojej codziennej pracy. Teraz to pracodawcy muszą się dostosować. Mamy trzy główne zalecenia dla firm, które chcą zacząć czerpać korzyści ze sztucznej inteligencji:
- Pracuj nad pełnym zrozumieniem korzyści płynących ze sztucznej inteligencji – ale także zapoznaj się z potencjalnymi wadami, takimi jak stronniczość algorytmów i dyskryminacja ze strony sztucznej inteligencji.
- Opracowanie wewnętrznych wytycznych i polityk dotyczących sztucznej inteligencji które kierują wykorzystaniem etycznej sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie i umożliwiają pracownikom odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji.
- Zapewnienie ludzkiego nadzoru za każdym razem, gdy sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do celów biznesowych.
Firmy, które zastosują się do tych zaleceń, otworzą się na kreatywne i produktywne korzyści płynące z narzędzi sztucznej inteligencji i zbudują kulturę odpowiedzialnego, etycznego korzystania ze sztucznej inteligencji.
dowiedz się więcej o potencjale sztucznej inteligencji w rekrutacji
Aby uzyskać więcej informacji na temat potencjalnego wpływu sztucznej inteligencji na rekrutację, podejścia pracowników do tej technologii oraz naszych wskazówek, kliknij poniżej, aby pobrać naszą prezentację „Rynek pracy i sztuczna inteligencja: to coś, czego należy się obawiać?”