Większości z nas e-mobilność może kojarzyć się wyłącznie z elektrycznymi hulajnogami i rowerami oraz coraz bardziej popularnymi w Polsce autami elektrycznymi. Jednak elektromobilność to znacznie więcej niż branża zajmująca się produkcją pojazdów elektrycznych. To także sektor zajmujący się m.in. produkcją akumulatorów do tego rodzaju pojazdów, wydobyciem surowców, rozwojem infrastruktury ładowania czy recyklingiem.

W 2023 roku wartość globalnego rynku e-mobility szacowano na ok. 259 miliardów dolarów, a prognozy wskazują, że do 2032 roku będzie on wart 1,3 biliona dolarów. Szczególnie szybki wzrost sektora obserwujemy w Europie – m.in. za sprawą ambitnych celów redukcji emisji CO2, które stawiają przed sobą kraje Unii Europejskiej. Pojawianie się sprzyjających regulacji prawnych, coraz większe zainteresowanie konsumentów tego rodzaju rozwiązaniami oraz rozwój infrastruktury ładowania i technologii akumulatorowych sprawiają, że firmy z branży elektromobilności rosną coraz szybciej. I chętnie lokują zakłady produkcyjne baterii litowo-jonowych i części do e-pojazdów oraz stacje ładowania właśnie w Polsce.

Touch Illustration Robotics

zielona energia - raport rynku pracy

pobierz raport

dlaczego Polska przyciąga firmy z sektora e-mobility?

Jest kilka powodów, które sprawiają, że Polska jest atrakcyjnym krajem dla inwestorów z branży elektromobilności. To przede wszystkim:

dostęp do dobrych fachowców

Polska może poszczycić się dobrze wykształconą i wykwalifikowaną kadrą inżynierską. Polskie uczelnie techniczne regularnie dostarczają na rynek absolwentów o wysokich kompetencjach w dziedzinach związanych z produkcją baterii litowo-jonowych i elektromobilnością. A stały dostęp do wykwalifikowanej kadry inżynierskiej jest niezwykle ważny dla tak technologicznie zaawansowanej branży, jaką jest produkcja pojazdów elektrycznych i ich komponentów.

duży wewnętrzny rynek zbytu

Polska to jeden z największych rynków motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rynek z szybko rosnącym popytem na pojazdy elektryczne. Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, liczne zachęty (np. podatkowe) do korzystania z „elektryków” oraz rosnąca oferta tego typu pojazdów sprawiają, że popyt na ekologiczny transport stale rośnie. To zachęca wiele firm zajmujących się e-mobility do umieszczania swoich inwestycji właśnie w naszym kraju.

strategiczna lokalizacja i dobra infrastruktura

Centralne położenie geograficzne Polski w Europie ułatwia logistykę i dystrybucję, co jest szczególnie ważne w przypadku produkcji i transportu komponentów oraz surowców. Ważnym ułatwieniem dla producentów jest także dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa i elektryczna.

Smiling male sitting in driver's seat of a logistics truck
Smiling male sitting in driver's seat of a logistics truck

jakich fachowców potrzebuje polska branża e-mobility?

Jak podaje najnowszy raport Randstad Zielona Energia, popyt na produkty i usługi związane z branżą e-mobility, w tym akumulatory i infrastrukturę ładowania, będzie w przyszłości sprzyjać tworzeniu wielu nowych miejsc pracy. Szacuje się, że w najbliższych latach liczba stanowisk w sektorze elektromobilności może zwiększyć się nawet o ok. 6 tysięcy. Przeszkolenie lub przekwalifikowanie obejmie nawet około 170 tys. pracowników. Branża będzie potrzebować różnorodnych specjalistów, co otwiera szerokie możliwości zatrudnienia w Polsce. Wśród nich najbardziej poszukiwani będą m.in.:

  • inżynierowie i technicy – szczególnie poszukiwani będą specjaliści w dziedzinach takich jak elektromobilność, elektrotechnika, mechanika, informatyka i inżynieria produkcji. Ich zadaniem będzie projektowanie, rozwój i produkcja pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
  • specjaliści ds. produkcji akumulatorów litowo-jonowych – produkcja i recykling baterii to ważny element elektromobilności. A jak podaje nowy raport Randstad, Polska jest obecnie europejskim liderem produkcji baterii – odpowiada za wytwarzanie aż 30% wszystkich baterii litowo-jonowych w Europie. To w Polsce znajduje się największa na naszym kontynencie fabryka baterii, należąca do koncernu LG. W związku z tym największe zapotrzebowanie rekrutacyjne będzie dotyczyć specjalistów z tego obszaru – m.in. kadry zarządzającej, projektantów i konstruktorów akumulatorów.
  • specjaliści IT – współczesne pojazdy elektryczne nie mogą obyć się bez zaawansowanych systemów IT. Właśnie dlatego w sektorze e-mobility zatrudnienie znajdą m.in. programiści, specjaliści AI, w tym programiści embedded odpowiedzialni za niezawodność i wydajność oprogramowania pojazdów elektrycznych. Potrzebni też będą specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa i analitycy danych, którzy będą optymalizować działanie pojazdów i infrastruktury ładowania.
  • logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw – zwiększająca się produkcja pojazdów elektrycznych wymaga efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, w tym dostaw materiałów potrzebnych do produkcji baterii i komponentów elektronicznych.

Jednocześnie już dziś przewiduje się, że przyszłe zapotrzebowanie kadrowe firm e-mobility będzie rosło znacznie szybciej niż liczba możliwych do pozyskania pracowników. Dlatego by zadbać o przyszłe potrzeby kompetencyjne sektora elektromobilności trzeba działać teraz. W jaki sposób? Jedną z odpowiedzi jest współpraca biznesu i sektora edukacji.

O co pytają inwestorzy z sektora zielonej energii, którzy chcą ruszyć ze swoją działalnością w Polsce? Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę, szczególnie w kontekście rynku pracy? Odpowiada Paulina Dziecielska, senior consultant w specjalizacji engineering.

jak biznes i sektor edukacji mogą wspólnie zapewnić pracownikom kompetencje niezbędne w sektorze e-mobility?

Skuteczna współpraca pomiędzy biznesem a instytucjami edukacyjnymi jest niezbędna do zwiększenia liczby specjalistów e-mobility na polskim rynku pracy. Takie partnerstwo może przyjąć różne formy – na przykład programów praktyk i staży kierowanych do studentów kierunków technicznych. Pomocne może okazać się także otwieranie klas patronackich w szkołach średnich, które przygotują kandydatów do pracy w konkretnej firmie czy tworzenie programów nauczania o konkretnych technologiach. Jednym z przykładów tego rodzaju partnerstwa jest opisana szerzej w najnowszym raporcie Randstad Zielona Energia współpraca firmy Umicore z lokalnymi placówkami edukacyjnymi w Nysie, dzięki której powstał autorski pakiet edukacyjny „Baterie doładowują naszą codzienność".

Inną odsłoną współpracy na styku biznesu i edukacji jest tworzenie kierunków studiów odpowiadających potrzebom sektora e-mobility. Już dziś na wielu polskich uczelniach można wybrać takie możliwości kształcenia – wśród nich jest m.in. kierunek Elektromobilność oferowany przez politechniki, studia MBA poświęcone e-mobilności oraz różnego rodzaju kursy doszkalające i studia podyplomowe. Te ostatnie są ogromnym ułatwieniem w zdobyciu nowych umiejętności zwłaszcza przez pracowników z innych sektorów, którzy mają za sobą studia wyższe i chcą przebranżowić się, a następnie rozwijać w obszarze e-mobilności.

Touch Illustration Robotics

zielona energia - raport rynku pracy

pobierz raport
o autorze
Paulina Dziecielska
Paulina Dziecielska

paulina dziecielska

senior consultant w specjalizacji engineering

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się