Rynek pracy podlega ciągłym zmianom. Dziś, niezwykle istotną rolę odgrywają nie tylko kompetencje pracownika, ale także jego dopasowanie do firmy, jej kultury organizacyjnej. Świadomi są tego zarówno przedsiębiorcy, jak i personel. Aż 96% pracowników zgadza się ze stwierdzeniem, że zgodność osobistych przekonań z wartościami i kulturą przedsiębiorstwa to kluczowy czynniki wpływający na odczuwanie satysfakcji z pracy.

Żeby zwiększyć skuteczność procesu rekrutacyjnego i sprawdzić, czy dany kandydat odnajdzie się w organizacji, w prowadzone działania warto zaangażować już zatrudnione osoby. Jeśli nie masz pewności, czy strategia ta przyniesie Twojej firmie pożądane rezultaty, nie musisz wdrażać jej od razu w całym przedsiębiorstwie, lecz sprawdzić w wybranym zespole. Jaką dokładnie rolę może pełnić zespół w rekrutacji?

w jaki sposób twój zespół może pomóc przeprowadzić skuteczną rekrutację
w jaki sposób twój zespół może pomóc przeprowadzić skuteczną rekrutację

rozmowa rekrutacyjna z… pracownikami

Zaangażowanie pracowników w rozmowę z kandydatem to jeden z bardzo skutecznych, w dalszym ciągu niestandardowych, sposobów na ‘wykorzystanie’ personelu podczas rekrutacji. Nikt przecież lepiej nie odda atmosfery w miejscu pracy i charakteru zadań niż załoga organizacji, która niejednokrotnie zauważa więcej od rekruterów czy menedżerów, czyli osób zazwyczaj przeprowadzających rekrutację.

Bezpośrednie spotkanie i swobodna rozmowa kandydata z zespołem pozwala od razu zweryfikować, czy kandydat odnajdzie się w tej grupie, pasuje do niej pod względem charakteru. Jeśli tak, rośnie prawdopodobieństwo, że zwiąże się z firmą na dłużej. Tym samym nie będziesz musiał wznawiać rekrutacji zaraz po zatrudnieniu pracownika z powodu niedopasowania nowej osoby do zespołu - a to zdarza się dość często.

Ponadto podczas rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem zespół ma szansę oddać prawdziwą specyfikę pracy, w tym związane z nią wyzwania, skalę trudności obowiązków, zalety oraz to, co czeka potencjalnego pracownika i na co powinien się przygotować.

Co ważne, nie należy skupiać się tylko na pozytywnych stronach oferty. Kandydaci cenią sobie szczerych pracodawców, którzy nie mają nic do ukrycia. Potencjalne wady i tak ujrzą światło dzienne, gdy osoba dołączy do zespołu. Zapraszając kandydata na krótkie, np. godzinne spotkanie z zespołem, pozwalasz mu podjąć bardziej świadomą decyzję, czy chce rozpocząć pracę w Twojej firmie.

Rozmowa kwalifikacyjna z zespołem jest świetnym rozwiązaniem, gdy rekrutacja się przeciąga – kandydaci początkowo wykazują zainteresowanie pracą w Twojej firmie, jednak w ostateczności nie kończy się to zatrudnieniem. W tej sytuacji zespół może być czynnikiem, który przyciągnie kandydata. A nawet jeśli nie, w luźnej rozmowie z pracownikami może być on bardziej skory do wyznania, dlaczego nie chce dołączyć do organizacji.

Jeżeli podobny argument będzie się pojawiał u innych kandydatów, zdiagnozujesz w ten sposób przyczynę, dzięki czemu będziesz mógł podjąć odpowiednie działania naprawcze. Zwiększa to szansę na skuteczną rekrutację.

Rozmowa kwalifikacyjna z zespołem to także idealne rozwiązanie, by pokazać pracownikom, że mają realny wpływ na organizację i decyzję, kto do nich dołączy. To świetny sposób na budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy – doświadczenia kandydata z tak przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego będą dużo lepsze niż ze zwykłej rozmowy. Dzięki temu robisz coś, czego większość firm unika – nie boisz się pokazać swojej marki jeszcze przed zatrudnieniem pracownika.

Rekrutacja właściwych pracowników nigdy nie była ważniejsza – a jednocześnie nigdy tak trudna, jak obecnie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie czynniki decydują o sukcesie w rekrutacji, pobierz nasz poradnik:

 

pobieram

kiedy podjąć takie działania? 

Nie musisz zapraszać kandydata na bezpośrednie spotkanie z zespołem już na pierwszym etapie rekrutacji. Jeśli oferta pracy cieszyły się sporym zainteresowaniem potencjalnych pracowników, nieustanny udział w rozmowach kwalifikacyjnych może sparaliżować pracę zespołu. Tak naprawdę wiele zależy od tego, jak złożony jest proces rekrutacyjny.

  1. Jeśli planujesz kilka etapów, rozmowa z zespołem powinna być jednym z ostatnich. Powinna się odbywać, gdy już wiesz, że kandydat ma potrzebne kompetencje oraz umiejętności i chcesz sprawdzić, czy odnajdzie się w zespole.
  2. Jeśli rekrutacja jest jednoetapowa, nie warto zwlekać - od razu zaproś kandydata na pogawędkę z potencjalnymi kolegami.

Niezależnie od złożoności procesu rekrutacyjnego należy uprzedzić obie strony o planowanej rozmowie, w tym zwłaszcza kandydata. Zabranie go na spotkanie z zespołem z zaskoczenia może przynieść więcej szkody niż pożytku. W ten sposób możesz go do siebie zniechęcić.

Jeśli kandydat ma kilka podobnych ofert, spotkanie z zespołem może być tym, co przeważy o wyborze Twojej propozycji. Gdy jednak nie zdecyduje się na współpracę z Tobą, tak przeprowadzana rekrutacja na pewno przyniesie wymierne rezultaty. Po pierwsze, kandydat zapamięta Twoją firmę. Po drugie, opowie o swoich niezwykłych doznaniach innym. Taka promocja jest na wagę złota i przyciągnie specjalistów jak magnes.

inne działania

Przeprowadzanie rozmów z kandydatami to niejedyny aspekt procesu rekrutacyjnego, w jakim może pomóc Ci Twój zespół. Pracownicy mogą wesprzeć Cię w opracowaniu testów sprawdzających kompetencje, dzięki czemu lepiej zweryfikujesz umiejętności kandydatów.

Ciekawą opcją jest również przygotowywanie przez zespół materiałów wideo, które będą stanowić część promocji oferty. Mogą w nich np. opowiedzieć, co ich przyciągnęło do Twojej firmy i dlaczego dalej w niej pracują. To skuteczniejsza forma reklamy ogłoszenia niż suchy tekst. Już od samego początku pokazujesz kandydatowi z kim będzie pracował.

Nawet jeśli nie zdecydujesz się na tworzenie materiałów wideo i tak warto zaangażować zespół w tworzenie oferty pracy. Menedżer może doskonale wiedzieć, jakiego pracownika potrzebuje i jaka będzie jego rola w zespole, jednak pracownicy wzbogacą to o dodatkowe kompetencje, których posiadanie pozwoli zwiększyć efektywność pracy całego zespołu. Jeśli zespół pracuje na konkretnym oprogramowaniu i trafi do niego osoba jeszcze lepiej je znająca, usprawni to działania wszystkich pracowników.

Dodatkowo zespół może wskazać, które aspekty warto komunikować w kontakcie z kandydatem. Często bywa tak, że firma mówi o świetnych benefitach, po czym okazuje się, iż dla pracowników nie jest to tak istotny aspekt. Żeby dowiedzieć się, co wyróżnia Cię na tle innych pracodawców, warto przeprowadzić badanie satysfakcji i opinii pracowników.

Zaangażowanie zespołu w proces rekrutacyjny to źródło wymiernych rezultatów. Pozwala na wybór kandydata, który jest najlepiej dopasowany do kultury organizacyjnej firmy i wyznawanych przez nią wartości. To również świetna reklama dla pracodawcy i skuteczne narzędzie employer brandingowe, które kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Dzięki niemu pracownicy zyskują również poczucie sprawczości. Mają bowiem realny wpływ na to, z kim będą pracować.

o autorze
Małgorzata Antoniak
Małgorzata Antoniak

Małgorzata Antoniak

finance, hr & administration consultant w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się