Plan rekrutacji wydawał się doskonały, jednak nie przyniósł pożądanych efektów. Kandydaci, którzy się zgłosili, nie spełniają Twoich oczekiwań, nie odpowiadają modelowi pracownika idealnego na to konkretnego stanowisko. Gdzie popełniłeś błąd? Może ogłoszenie o pracę nie było wystarczająco przekonujące, zabrakło w nim szczegółowego opisu stanowiska, oczekiwania nie były przedstawione w sposób przejrzysty oraz zrozumiały. Wiesz, że bez ogłoszenia o pracę zamieszczonego na portalach ogłoszeniowych, stronie www Twojej firmy i w social media, trudno znaleźć nie tylko dobrego pracownika, ale pracownika w ogóle.
Stworzenie ogłoszenia o pracę wydaje się zadaniem tak łatwym, iż nie poświęcasz mu za dużej uwagi. Czy nie jest tak, że powstaje ono 5 minut przed przerwą kawową lub też na chwilę przed zakończeniem procesu przygotowawczego do rekrutacji? Nietrudno wtedy o błędy, które nie umkną kandydatom.
bez szczegółowych wymagań
Programista z doświadczeniem, znajomością technologii webowych, wyższym wykształceniu o specjalności technicznej i posługujący się dobrze językiem obcym…to bardzo ogólne wymagania. Tak jednak wygląda większość ogłoszeń o pracę. Zamiast posługiwać się ogólnikami, postaw na konkrety – 3-letnie doświadczenie, znajomość HTML, CSS i JS, znajomość języka angielskiego i niemieckiego na poziomie komunikatywnym (B2), wykształcenie wyższe o specjalności informatycznej. Czy widzisz różnicę między tymi dwoma modelami opisu wymagań? Bądź bardziej precyzyjny, a otrzymasz CV tylko od tych pracowników, którzy spełniają Twoje oczekiwania i odpowiadają stworzonemu przez Ciebie modelowi dobrego pracownika.
więcej obowiązków niż wymagań
Co będzie należało do przyszłego pracownika? Jaki będzie jego zakres pracy? Poświęcasz temu 70-80% treści ogłoszenia o pracę, a o wymaganiach informujesz w 1-2 zdaniach. To wprowadza potencjalnych kandydatów w błąd, którzy mogą być zaskoczeni swoimi obowiązkami. Proces rekrutacji się wydłuża, ponieważ rozmowy prowadzone są z osobami, które dopiero na tym etapie dowiadują się, że jako przyszli doradcy biznesowi muszą dysponować umiejętnością skutecznej motywacji zespołu.
w niewłaściwym języku
…czyli niedopasowanym do grupy docelowej. Pisząc ogłoszenie o pracę, znasz już grupę docelową, do której jest ono skierowane. Wiesz również, czy poszukujesz młodego, ambitnego człowieka, po studiach, niekoniecznie z dużym doświadczeniem czy też managera, który będzie zarządzał zespołem, pracował już na podobnym stanowisku i oczekujesz od niego konkretnego zaangażowania, umiejętności i kompetencji. Ogłoszenie pisz, pamiętając cały czas o tym, do kogo jest skierowane. Poważny dyrektor zarządzający nie zwróci uwagę na informację o darmowych owocach w środy i wspólnych wyjściach do kina w piątki, ale już junior programista na pewno będzie zainteresuje się tymi dodatkowymi benefitami.
ogólnie i bez konkretów
W ten sposób najczęściej powstają ogłoszenia o pracę pisane na kolanie. Praca w młodym zespole, pakiet szkoleniowy, możliwości rozwoju, elastyczne warunki pracy, atrakcyjne wynagrodzenie… O tym przeczytasz też w innych ogłoszeniach, często w ogóle nie z Twojej branży. Wiele ogłoszeń pisanych jest zgodnie z jednym schematem, odbiorca szuka czegoś, co go zaskoczy, co wzbudzi w nim zainteresowanie i pozwoli stwierdzić – oni mają mi do zaoferowania więcej. Ogłoszenie bez konkretów sprawia wrażenie, jak gdyby pracodawca sam nie wiedział, co może swojemu przyszłemu pracownikowi zaoferować. Ile liczy zespół, jakie otrzymuje pracownik benefity, jak często odbywają się szkolenia… Nie obawiaj się konkretów, liczb czy statystyk. Nie tylko oddziałują one na wyobraźnię, ale są konkretną informacją dla kandydata.
firma incognito
Proces rekrutacji jest ściśle sprzężony z budowaniem wizerunku marki i pracodawcy, natomiast traktowany jest nierzadko jak odseparowane od życia firmy postępowanie. Nawet jeżeli Twoja firma to międzynarodowa korporacja, to nie rezygnuj w ogłoszeniu z kilku zdań o tym, czym się zajmuje i czym się wyróżnia w branży. Ten krótki tekst O NAS jest szczególnie ważny w przypadku małych firm, nieznanych jeszcze szerszemu gronu. Wspomnij w ogłoszeniu o swoich celach, misji firmy, przedstaw ją tak, jak chcesz, aby była odbierana. Wystarczą 2-3 zdania, aby potencjalny kandydat dowiedział się, gdzie ma szansę pracować.
To błędy najczęściej popełniane przy tworzeniu ogłoszenia o pracę. Czy je popełniasz? Jeżeli nie, a proces rekrutacji nie przynosi pożądanych efektów, to przyczyny poszukaj np. w kanałach dystrybucji treści ogłoszenia lub też jakości komunikacji z kandydatami. A jeżeli dostrzegasz podobne błędy w swoich ogłoszeniach, teraz jest dobry moment, aby to zmienić.
Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:
zapisz sięZnajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy.