Kandydaci na stanowisko w Twojej firmie są przekonani, że wiedzą dokładnie, jak będzie przebiegać proces rekrutacji. Wszystkim znany schemat, który rozpoczyna przesłanie CV, składa się jeszcze z kilku elementów – rozmowy telefonicznej z kandydatami, selekcji, zaproszenia wybranych osób na rozmowę kwalifikacyjną i wyboru tego najlepszego. Jak bardzo będzie zaskoczony kandydat, kiedy tym razem będzie musiał przejść inną drogę? Czy stosujesz nietypowe i nieoczywiste metody rekrutacji i narzędzia ją wspierające? Zaskakujesz kandydatów już na początku współpracy?
CV weryfikujące kreatywność
Potrzebujesz ludzi o twórczych umysłach, którzy myślą nieschematycznie, są otwarci na to, co nowe, poszukują oryginalnych pomysłów i rozwiązań. Możesz to zweryfikować już na etapie rekrutacji, aby dokonać bardziej precyzyjnej i skuteczniejszej selekcji. Tradycyjną formę CV zastąp video filmem, prezentacją multimedialną lub infografiką. W ten sposób otrzymasz nie tylko niezbędne informacje o kandydatach dotyczące ich wykształcenia, doświadczenia zawodowego, umiejętności, talentów i kompetencji, ale również niektóre z nich będziesz mógł zweryfikować jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną (np. kreatywność, otwartość, nieszablonowe myślenie i zaangażowanie). Stworzenie takiego CV będzie od kandydatów wymagało pracy i poświęcenia więcej czasu niż tylko 3 minuty na przesłanie po raz kolejny tego samego CV. Otrzymasz więc zgłoszenia tylko tych, którym naprawdę zależy na pracy w Twojej firmie.
grywalizacja – wirtualny sprawdzian umiejętności
Już wiele firm wykorzystało gry w swoim procesie rekrutacji. Dzięki nim możesz zweryfikować konkretne umiejętności u swoich przyszłych pracowników, ale też pozostawić po sobie dobre wrażenie. Oferując im pewnego rodzaju rozrywkę, kreujesz swój wizerunek marki pracodawcy. Prezentujesz się jako osoba innowacyjna, myśląca nieszablonowo, oferująca inne niż konkurencja warunki pracy. W rekrutacji wykorzystaj takie gry, które sprawdzają konkretne umiejętności i wiedzę. Mogą być to quizy, testy na inteligencję, gry zręcznościowe, logiczne i strategiczne. Grywalizację w procesie rekrutacji wykorzystała m.in. firma Marriott International, czyli sieć hoteli znanych na całym świecie. Zaproponowała „My Marriott Hotel” („Mój Hotel Marriot”), która polegała na zarządzaniu hotelem i restauracją w wirtualnym świecie. Najlepszych „managerów” zaproszono na rozmowę kwalifikacyjną. Ty nie musisz tworzyć własnej gry, skorzystaj z tych już dostępnych, na pewno wybierzesz coś, co pasuje do profilu Twojej firmy i skutecznie zweryfikuje kluczowe dla Ciebie umiejętności, kompetencje i wiedzę kandydatów.
upoluj pracownika
A co powiesz na nieco więcej pracy w terenie? Najlepiej o postawach, umiejętnościach i sposobie zachowania innych osób przekonać się w praktyce, podczas codziennych czynności. Stworzyłeś profil pracownika idealnego, wiesz, jaki powinien być, a więc również wiesz, gdzie go szukać. Opuść swoje biuro i poszukaj pracowników do swojej firmy w terenie. Może być to centrum handlowe, ekskluzywna restauracja, a nawet stacja benzynowa lub bar szybkiej obsługi. Bądź incognito, obserwuj zachowania swoich potencjalnych kandydatów, przekonaj się, jak radzą sobie w konkretnych, ale codziennych sytuacjach, być może będziesz świadkiem sytuacji, w której potrzebna będzie umiejętność radzenia sobie ze stresem, praca w grupie, łatwość nawiązywania kontaktów, a także kreatywne myślenie. Tym, którzy wpadną Ci w oko, zaproponuj spotkanie w Twojej firmie.
szkolenie, prezentacja firmy i rekrutacja
A gdyby tak je połączyć? Jedną z nowszych metod rekrutacji jest event recruiting, czyli rekrutacja odbywająca się podczas szkolenia, warsztatu lub eventu organizowanego przez Twoją firmę, oczywiście musi być to wydarzenie darmowe. W wydarzeniu może uczestniczyć każdy, jednak z pewnością zainteresują się nim Ci, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę z tej konkretnej dziedziny, kształcić się i doskonalić swoje umiejętności. Ty rozpoczniesz etap szkolenia nowego pracownika już na etapie rekrutacji, będziesz miał okazję bliżej poznać tych, nie masz takiej możliwości w typowym procesie rekrutacji. To sprawdzian dla przyszłych pracowników, czy są gotowi się rozwijać i kształcić, natomiast dla Ciebie możliwość zaprezentowania swojej firmy, dobry początek niezapomnianych doświadczeń Twojego przyszłego pracownika i okazja, aby pozostawić po sobie trwały ślad w świadomości innych kandydatów.
Rekrutacja w Twojej firmie nie musi wyglądać tak, jak wszędzie indziej. Możesz połączyć przyjemne z pożytecznym, zaskoczyć kandydatów, zweryfikować ich wiedzę oraz umiejętności, nie musisz czekać, aż sami się do Ciebie zgłoszą, przejmij inicjatywę!
Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów:
zapisz sięZnajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy.