W dzisiejszym szybko ewoluującym technologicznym świecie jest jedna stała: zmiana. Dotyczy to również oczekiwań, gdyż konsumenci i pracownicy dostosowują się do nowych sposobów wchodzenia w interakcje z przedsiębiorstwami i pracodawcami. W miarę jak sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w procesie wyszukiwania i zatrudniania talentów, pracodawcy dostosowują swoje oczekiwania w zakresie pozyskiwania utalentowanych pracowników.
Inteligentne narzędzia zmieniają branżę HR na wiele sposobów, ale w żadnym obszarze zmiana ta nie jest bardziej przełomowa niż w rekrutacji, w której AI tworzy wiele możliwości dla dynamicznie działających firm. Dzisiejsze innowacje mogą pomóc w inteligentny sposób pozyskiwać wykwalifikowanych kandydatów, angażować ich za pośrednictwem różnych kanałów społecznościowych, powiadamiać pracowników o możliwościach rozwoju kariery, planować i przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne, rekomendować najlepszych kandydatów i wdrażać nowo zatrudnionych pracowników. Lista zadań związanych z zatrudnianiem, które może wykonywać AI, wydaje się nieograniczona, a w przyszłości prawdopodobnie będzie jeszcze dłuższa.
Chociaż obecnie te narzędzia wykorzystuje niewiele firm, to wydaje się, że są one wdrażane coraz szerzej, ponieważ liderzy HR spodziewają się więcej po tych inwestycjach. Według badania Randstad Sourcerights Talent Trends z 2018 r. już teraz 51% rekruterów woli używać narzędzi automatycznych opartych na AI do pozyskiwania i wstępnej weryfikacji kandydatów. Jest to wskaźnik, który dowodzi, że firmy w coraz większym stopniu wykorzystują technologie do zadań, które obecnie są wykonywane przez ludzi. W miarę wzrostu możliwości i spadku kosztów AI firmy przodujące w branży HR prawdopodobnie będą przekazywać AI większy zakres obowiązków.
przyspieszanie dostępu do utalentowanych pracowników
Jednym z najkorzystniejszych skutków płynących z roli AI w pozyskiwaniu utalentowanych pracowników jest możliwość szybszego nawiązywania relacji pomiędzy pracodawcami i pracownikami, co sprawia, że zatrudnianie zajmuje mniej czasu i występuje w nim mniej przestojów. Zgodnie z tradycyjnym podejściem do rekrutacji zazwyczaj specjalista pozyskujący pracowników wyszukuje wykwalifikowanych kandydatów, a rekruter analizuje CV, przeprowadza weryfikację i ocenia zainteresowanie. Proces ten bywa niezwykle czasochłonny i powolny.
Do innowacyjnych rozwiązań należy m.in. Wade & Wendy – czatbot oparty na AI, który automatycznie pozyskuje wiele baz danych kandydatów, aby zidentyfikować wykwalifikowanych pracowników, a następnie wykorzystuje narzędzia do wzbogacania danych do tworzenia spersonalizowanych komunikatów. Jego algorytm analizuje setki punktów danych na temat określonej osoby i dostosowuje wiadomości, aby zapewnić jak najwyższy wskaźnik odpowiedzi. W czasie, jaki człowiekowi zajmuje pozyskanie i weryfikacja garstki potencjalnych kandydatów oraz skontaktowanie się z nimi, technologia potrafi przeprowadzić analizę i nawiązać kontakt z setkami potencjalnych pracowników.
Po uzyskaniu zaangażowania kandydatów system zaprasza ich do rozmowy z botem rekrutacyjnym o imieniu Wendy. Bot zadaje pytania o kwalifikacje danej osoby, jej zainteresowanie wolnym stanowiskiem i chęć do aplikowania na nie. Ten etap może zadziać się w dowolnym czasie, co oznacza, że aplikanci mogą wejść w interakcję z wirtualnym rekruterem o dogodnej dla siebie porze przez całą dobę.
Najważniejszą kwestią dotyczącą tego rodzaju innowacji jest to, że dzięki uczeniu maszynowemu platforma z czasem ewoluuje. System rozpoznaje, jakiego rodzaju komunikaty są najbardziej skuteczne i zmienia swoją strategię na podstawie danych historycznych. Jest ona również zdolna do adaptacji i może oferować inne stanowiska, jeżeli pożądany kandydat nie będzie zainteresowany początkową pozycją.
W miarę upowszechniania się tego rodzaju technologii jej wpływ na oczekiwania będzie ogromny. Po pierwsze: pracodawcy będą coraz częściej oczekiwać niemal natychmiastowego wyszukania wykwalifikowanych kandydatów. Przewiduje się, że pozyskiwanie kandydatów stanie się czystą transakcją – jak szukanie produktów na Amazonie. Wystarczy podać kilka kluczowych terminów i określić parametry takie jak lokalizacja i wysokość wynagrodzenia, a AI szybko przedstawi długą listę nazwisk. Pozbawieni konieczności zmagania się z pozyskiwaniem talentów, rekruterzy mogą spodziewać się, że większość czasu będą spędzać na angażowaniu potencjalnych pracowników i „sprzedawaniu” im wakatów.
Poza szybszym uzyskiwaniem zaangażowania AI zapewnia również bardziej spójne i interaktywne doświadczenia kandydatów. Jak to możliwe przy ograniczeniu interakcji międzyludzkich? Jako konsumenci, pracownicy zaczęli oczekiwać, że większa część świata wokół nich działa na żądanie. Weźmy za przykład Netflix, Spotify, Uber i całe mnóstwo firm zajmujących się handlem elektronicznym. To naturalne, że kandydaci mają takie same oczekiwania w kwestii poszukiwania zatrudnienia. Oczekują bezproblemowego procesu składania aplikacji za pomocą urządzeń mobilnych z wykorzystaniem profili LinkedIn. Oczekują, że uzyskają odpowiedzi na swoje pytania niezależnie od pory dnia. Przede wszystkim chcą przejrzystości na każdym etapie procesu. Otrzymują to jako konsumenci i będą oczekiwać tego samego jako kandydaci do pracy.
Tego rodzaju wygodę oferują osobom szukającym pracy technologie takie jak Modern Hire. Platforma ta pozwala pracodawcom tworzyć spersonalizowane schematy procesu zatrudniania najlepiej dopasowane do rodzaju stanowiska, które chcą obsadzić. Na przykład kandydaci mogą być powiadamiani i zapraszani do składania aplikacji za pomocą wiadomości tekstowych. Następnie wstępną weryfikację i ocenę w miarę potrzeby może przeprowadzać czatbot. W dalszej kolejności aplikant może zostać zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną wideo z wykorzystaniem nagranego wcześniej materiału, której wyniki mogą zostać poddane transkrypcji i przekazane kierownikom zatrudniającym. Czatbot pozwala również zautomatyzować tworzenie i planowanie bezpośrednich rozmów kwalifikacyjnych. Funkcje te przynoszą ogromne korzyści.
Dzięki wykorzystaniu AI do wstępnej weryfikacji i oceny kandydatów można bardzo szybko sporządzić wykaz kandydatów, którzy przeszli pierwszy etap procesu. Następnie system dokonuje transkrypcji nagranych odpowiedzi udzielonych podczas rozmowy wideo, aby przedstawić je kierownikom zatrudniającym. Proces ten eliminuje nieświadome uprzedzenia na tym etapie. Ponadto poprzez automatyczne planowanie rozmów na podstawie kalendarza kierownika technologia ta zapewnia niezwykłą oszczędność czasu zarówno rekruterom, jak i kierownikom.
Technologia Montage została z powodzeniem wdrożona w szeregu przedsiębiorstw. Niedawno klient Randstad z branży produkcyjnej, który potrzebował nagle zwiększyć zatrudnienie, był w stanie wykorzystać tę technologię do szybkiego obsadzenia stanowisk bez zatrudniania dodatkowych rekruterów w swoim zespole. Korzystając z funkcji czatbota, za pomocą wiadomości tekstowych skontaktował się z grupą ponad 100 potencjalnych kandydatów i niemal wszyscy odpowiedzieli w ciągu 48 godzin. Taki wskaźnik odpowiedzi w tak krótkim czasie jest niemal niespotykany w tradycyjnych modelach rekrutacji.
Historie sukcesów podobne do tej są przekonującym powodem, dla którego oczekiwania pracodawców i osób szukających pracy będą nadal ewoluować w najbliższej przyszłości. Rosnąca moc AI będzie zwiększać prędkość rekrutacji, wskaźniki odpowiedzi, przejrzystość i ostatecznie satysfakcję utalentowanych pracowników.