Wraz z tempem zmian w technologii sztucznej inteligencji specjaliści HR zdają sobie sprawę z potencjału generatywnej AI w rekrutacji. Narzędzia, które mogą generować oryginalne treści tekstowe, wideo i audio są potężne, niedrogie (wręcz często bezpłatne) i popularne wśród rekruterów i kandydatów.

W czasach, gdy globalny niedobór utalentowanych pracowników nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia, rekruterzy muszą skorzystać z każdego narzędzia, które pozwoli im osiągnąć więcej przy wykorzystaniu obecnych zasobów.

W miarę jak technologia będzie stawać się coraz bardziej zaawansowana, a użytkownicy coraz bardziej wykwalifikowani, wykorzystanie sztucznej inteligencji w HR stanie się jeszcze powszechniejsze.

Randstad_Masterbrand_Touch_Illustration_Data

pobierz: przykłady wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz

Sztuczna inteligencja już dziś zostawia wyraźne ślady. Badanie Gartner z 2023 roku na temat sztucznej inteligencji w rekrutacji i HR wykazało, że 81% liderów HR już wdrożyło lub bada rozwiązania rekrutacyjne generatywnej AI w pracy, a badanie przeprowadzone na 5000 osób poszukujących pracy przez Canva wykazało, że prawie połowa z nich wykorzystała tę technologię do ulepszenia swojego CV.

Jednak mimo że wielu liderów jest zainteresowanych wykorzystaniem sztucznej inteligencji w HR, nie wszyscy są pewni, jakie mogą to być zastosowania. W tym artykule podzielimy proces rekrutacji na najbardziej podstawowe etapy i podamy kilka przykładów zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji (albo sytuacji gdzie należy jej unikać) na każdym z nich.

praca ze sztuczną inteligencją w celu zidentyfikowania braków umiejętności i braków kadrowych w firmie

Pierwszym etapem udanej rekrutacji jest zrozumienie potrzeb firmy. Gdzie należy wprowadzić ulepszenia i jakich ważnych umiejętności brakuje obecnie pracownikom? Należy również rozważyć dostępne opcje – czy potrzebny jest nowy stały członek zespołu, czy też tymczasowy pracownik do pomocy w pojedynczym projekcie?

Na tym etapie prawidłowe odpowiedzi będą pochodzić z wewnątrz firmy. Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą być potężne, gdy otrzymają odpowiednie polecenia, ale nie są wyroczniami. Wiele z nich jest szkoli się na publicznie dostępnych informacjach, które dostępne są w sieci i nie ma dostępu do wewnętrznej wiedzy potrzebnej, aby dokładnie zdefiniować potrzeby Twojej firmy.

Mimo to publicznie dostępne duże modele językowe mogą być przydatne jako źródło inspiracji czy w roli testowego odbiorcy. Zawarcie w poleceniu dla chatbota generatywnej sztucznej inteligencji kilku podstawowych informacji na temat sytuacji firmy i poproszenie go o wymienienie potencjalnych niedoborów umiejętności może być dobrym punktem wyjścia do wewnętrznych dyskusji – ale nie należy polegać na wszystkim, co narzędzie ma do powiedzenia. Rozwiązania rekrutacyjne oparte na sztucznej inteligencji wciąż nie są w stanie całkowicie zastąpić eksperta ds. rekrutacji posiadającego dogłębną wiedzę na temat firmy.

Jednak niektóre platformy zaczynają umożliwiać połączenia z systemami firmowymi, co pozwala na poznanie kontekstu specyficznego dla firmy, wykraczającego poza dane zewnętrzne, na których modele zostały przeszkolone; dzięki temu ich wyniki są szczególnie istotne i wartościowe.

rm_051
rm_051

formułowanie opisu stanowiska

Przypominamy, że podstawowe elementy opisu stanowiska muszą pochodzić od wewnętrznych ekspertów w firmie. Tylko Ty i Twoi współpracownicy znacie szczegóły, takie jak wynagrodzenie na danym stanowisku, kluczowe obowiązki i wymagane kwalifikacje – chociaż korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji jako źródła interaktywnych informacji zwrotnych może być przydatne.

Sztuczna inteligencja naprawdę przydaje się, gdy trzeba opakować te podstawowe szczegóły w formie angażującego, atrakcyjnego opisu stanowiska, który przyciągnie najbardziej utalentowanych pracowników. Podaj szczegóły narzędziu czatu generatywnej sztucznej inteligencji i dodaj wskazówki dotyczące tonu wypowiedzi i innych wymagań, takich jak język inkluzywny, a narzędzie natychmiast wygeneruje opis stanowiska. Wynik będzie wymagał analizy i poprawek, ale wykorzystanie sztucznej inteligencji w rekrutacji w ten sposób może poprawić szybkość tworzenia i jakość opisów stanowisk.

Generatywna sztuczna inteligencja może być również wykorzystywana do przeprowadzania analizy stanowisk i identyfikowania umiejętności, wykształcenia i doświadczenia, które byłyby przydatne na danym stanowisku, co pozwala poszerzyć pulę talentów. Przydatne może być również wykorzystanie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia opisów stanowisk opartych na wynikach, które mogą podnieść jakość i liczbę kandydatów. W obu przypadkach narzędzia te mogą być używane przez rekruterów, zespół HR i managerów.

wyszukiwanie i dopasowywanie utalentowanych pracowników

Jest to etap, na którym rekruterzy rozpowszechniają ofertę pracy na stosownych platformach, docierają do swoich sieci kandydatów i zaczynają otrzymywać podania o pracę. Na tym etapie kuszące może być korzystanie z uniwersalnych, bezpłatnych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, ale ze względów ochrony prywatności i zgody użytkownika nie należy ich używać do weryfikacji CV. Jednak korzystanie z prywatnych, bezpiecznych narzędzi rekrutacyjnych AI do weryfikowania kandydatów może znacznie zmniejszyć wysiłki związane z ręcznym wyszukiwaniem.

Narzędzia, które pozwalają przeszukiwać profile pasywnych kandydatów i filtrować je w oparciu o wymagania, istnieją od lat. Jednak zaawansowane umiejętności językowe dzisiejszych narzędzi AI sprawiają, że są one znacznie lepsze w tworzeniu dokładnych dopasowań.

Duże modele językowe (LLM) rozumieją dane wejściowe w języku naturalnym, zarówno wpisywane, jak i mówione, co pozwala użytkownikom rozwiązań wyszukiwania i dopasowywania opartych na LLM wprowadzać zapytania w ich języku naturalnym. Ułatwia to wyszukiwanie logiczne i daje ekspertom kolejny sposób na wyrażenie swoich potrzeb w zakresie utalentowanych pracowników i uzyskanie większej liczby trafnych wyników.

Upewnij się tylko, że sztuczna inteligencja jest wykorzystywana jako uzupełnienie ręcznego wyszukiwania utalentowanych pracowników a nie całkowicie je zastępuje. Wielu deweloperów wciąż stara się z naprawić problem stronniczości algorytmów w swoich narzędziach opartych na sztucznej inteligencji, która może prowadzić użytkowników do niezamierzonej dyskryminacji niektórych kandydatów.

Ta obecnie poważna kwestia może jednak stanowić mniejszy problem w przyszłości. Na przykład, rozwiązanie dopasowywania oparte na LLM zbudowane przez globalną firmę świadczącą usługi finansowe przewyższyło 3 komercyjne rozwiązania dopasowywania (bez LLM) w testach dotyczących ukrytych uprzedzeń. Firma zadziałała mądrze, usuwając nazwiska i inne informacje demograficzne z podań przed przekazaniem danych kandydatów do LLM.

Badanie przeprowadzone przez firmę Anthropic zajmującą się rozwojem sztucznej inteligencji wykazało podobne wyniki. Po prostu mówiąc swojemu LLM, że dyskryminacja jest nielegalna i instruując go, by ignorował dane demograficzne, byli bliscy całkowitego wyeliminowania uprzedzeń.

pobierz: przykłady wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz: przykłady wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz

wstępna selekcja i weryfikacja najlepszych kandydatów

Praca ze sztuczną inteligencją może pomóc, gdy nadejdzie czas na odfiltrowanie niewykwalifikowanych kandydatów i zawężenie listy tylko do najlepszych kandydatów. Chatboty bez trudu radzą sobie z prostymi pytaniami przesiewowymi – na przykład pytając kandydatów, czy mają prawo jazdy lub czy mają niezbędne kwalifikacje akademickie do pełnienia danej roli. Jednak tradycyjne chatboty, które nie są oparte na technologii LLM, wydają się bezosobowe i niektórym kandydatom może być trudno się z nimi porozumieć.

Integracja generatywnej sztucznej inteligencji z istniejącymi chatbotami może znacznie zwiększyć ich responsywność, a wielu dostawców narzędzi rekrutacyjnych już nad tym pracuje. Zamiast rozumieć tylko odpowiedzi na pytania rozstrzygające, chatboty AI mogą teraz zrozumieć szeroki zakres odpowiedzi w wielu językach, udzielać bardziej „ludzkich” odpowiedzi i obsługiwać złożone zadania – nawet rezerwować rozmowy kwalifikacyjne w automatycznych rozmowach telefonicznych z kandydatami.  

prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych

Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą zapewnić wsparcie w całym procesie rekrutacji, ale większość liderów nadal chce przeprowadzenia bezpośredniej rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kogoś – mimo że sztuczna inteligencja może całkowicie zautomatyzować rozmowy kwalifikacyjne, praktyka ta jest krytykowana przez kandydatów oraz media.

Jednak wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas rozmów kwalifikacyjnych może zapewnić natychmiastową informację zwrotną i świeże pomysły podczas przygotowań do spotkania z kandydatami. Samodzielne opracowanie trafnych, prowokujących do myślenia pytań, które są istotne z punktu widzenia doświadczenia kandydata, może być trudne. Dzięki kilku prostym poleceniom możesz dostać długą listę pytań wygenerowanych przez AI, które możesz przerobić i dostosować do swoich potrzeb, a także zapewnić kandydatom możliwość przećwiczenia rozmów kwalifikacyjnych poprzez odgrywanie ról z AI.

wdrażanie nowych pracowników

Generatywna sztuczna inteligencja ma kilka interesujących zastosowań nawet po zakończeniu etapu rozmowy kwalifikacyjnej i rozpoczęciu pracy przez wybranego kandydata. Pierwsze wrażenie jest ważne, ale proces wdrażania może być czasochłonny i wymagający, szczególnie dla kandydatów pracujących zdalnie. Stworzenie wirtualnego asystenta generatywnej AI, który został przeszkolony, aby być ekspertem w zakresie wewnętrznych procesów, zasad i struktury firmy, daje nowym pracownikom niezawodnego i spersonalizowanego przewodnika, który może odpowiedzieć na każde pytanie, połączyć ich ze szkoleniem, które muszą ukończyć, pomóc im wypełnić niezbędne formularze, połączyć ich ze współpracownikami i umówić spotkania w pierwszych tygodniach pracy, aby pomóc im się zaaklimatyzować.

Tego rodzaju Agent wdrożeniowy AI może być doskonałym wsparciem dla nowych pracowników, służąc jako uzupełnienie ich wyznaczonego mentora, a nie zastępując go.

poznaj więcej przypadków użycia generatywnej sztucznej inteligencji

Jeśli szukasz więcej rozwiązań rekrutacyjnych korzystających ze sztucznej inteligencji i dodatkowych sposobów na zintegrowanie generatywnej sztucznej inteligencji z Twoim procesem, stworzyliśmy przewodnik po najbardziej atrakcyjnych przypadkach użycia AI w rekrutacji. Pobierz go klikając poniżej i dowiedz się, jak technologia ta może zwiększyć wydajność w Twojej organizacji. 

pobierz: przykłady wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz: przykłady wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się