Dziś liderzy HR i rekrutacji stoją przed długą listą wyzwań związanych z pozyskiwaniem i zatrudnianiem talentów. Nieustannie zmieniający się krajobraz biznesowy i technologiczny utrudnia długoterminowe planowanie, a nawet w perspektywie krótkoterminowej ciągły niedobór utalentowanych pracowników utrudnia znalezienie wykwalifikowanych kandydatów. 

Czynniki takie jak starzejąca się populacja zdolna do pracy, wzrost liczby miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji i rekordowo niski poziom bezrobocia w wielu krajach przyczyniają się do braku wykwalifikowanych kandydatów aktywnie poszukujących nowej pracy.

Firmy borykające się z niedoborem utalentowanych pracowników mają trudności z zaspokojeniem swoich bezpośrednich potrzeb i, w perspektywie, ryzykują stagnację.

pobierz

pobierz: szablon wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz

Sytuacja jest tak poważna dla niektórych firm, że 24% globalnych dyrektorów generalnych postrzega niedobór utalentowanych pracowników jako główny czynnik szkodzący ich perspektywom biznesowym, zgodnie z ankietą Gartner Survey 2024 przeprowadzonej wśród 500 liderów biznesu z 40 krajów.

W tym kontekście liderzy szukają sposobów na zwiększenie swojej wydajności – a generatywna sztuczna inteligencja może być jednym z nich.

Dzięki imponującej zdolności do analizowania danych wejściowych i generowania oryginalnych odpowiedzi, rozwiązań i sugestii, narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą potencjalnie uzupełnić istniejące umiejętności rekruterów i usprawnić ich codzienną pracę, pozwalając im zrobić więcej.

Pomimo potencjału generatywnej sztucznej inteligencji w rekrutacji, to samo badanie Gartner wykazało, że:

  • tylko 22% kierowników HR twierdzi, że są bardzo zaangażowani w dyskusje na temat generatywnej sztucznej inteligencji w całym przedsiębiorstwie
  • 76% kierowników HR obawia się, że pozostaną w tyle pod względem sukcesu organizacyjnego, jeśli nie przyjmą i nie wdrożą generatywnej sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych 12 do 24 miesięcy.


W artykule tym przyjrzymy się kluczowym korzyściom, jakich zespół rekrutacyjny może oczekiwać po zastosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji w pracy – i mamy nadzieję, że zainspirujemy Cię do rozpoczęcia testowania technologii we własnym procesie rekrutacji.

narzędzia AI mogą zwiększyć wydajność zespołu rekrutacyjnego

Bez względu na to, jak skuteczne są ich zespoły, większość kierowników HR szuka sposobów, aby osiągnąć więcej dzięki posiadanym zasobom. Odpowiedzią mogą być oszczędzające pracę narzędzia AI. Według badania przeprowadzonego w 2024 r. przez Indeed 68% decydentów HR uważa, że sztuczna inteligencja może przyspieszyć proces rekrutacji, a wielu jej użytkowników twierdzi, że mają rację.

Niezależnie od tego, czy używają generatywnych narzędzi czatu AI ogólnego przeznaczenia jako źródła inspiracji i wirtualnego testowego odbiorcy, czy też korzystają z funkcji opartych na sztucznej inteligencji wbudowanych w ich istniejące systemy ATS, sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność rekrutera, a nawet całkowicie wyręczyć go w prostych, powtarzalnych zadaniach.

Właśnie dlatego, zgodnie z raportem IBM 2024 Global AI Adoption Index, prawie jedna trzecia firm na całym świecie rozważa lub już korzysta z oprogramowania do rekrutacji wykorzystującego sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego w celu wsparcia swoich działań HR.

Niedobór pracowników z odpowiednimi umiejętnościami sprawia, że rekruterzy na całym świecie szukają rozwiązań, które mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu. Dotyka to jednak wszystkich branż i sprawia, że liderzy HR nie mają wystarczającej liczby rekruterów, aby zaspokoić swoje obecne i przyszłe potrzeby. Nic więc dziwnego, że ten sam raport IBM wykazał, że 41% globalnych przedsiębiorstw rozważa włączenie sztucznej inteligencji do swoich działań rekrutacyjnych i HR jako sposób na złagodzenie skutków niedoboru umiejętności.

Rekrutacja jest trudniejsza niż kiedykolwiek, więc każdy manager HR, który chce zwiększyć możliwości swojego zespołu i poprawić jego wydajność, powinien uważnie przeanalizować najskuteczniejsze sposoby wdrożenia sztucznej inteligencji.

Female sitting at a table with laptop talking to male with coffee mug at home
Female sitting at a table with laptop talking to male with coffee mug at home

narzędzia sztucznej inteligencji używane w sposób odpowiedzialny mogą podnieść jakość dopasowań

Rekruterzy od dawna wykorzystują technologię do pozyskiwania idealnych kandydatów. Technologia ta ma jednak pewne poważne ograniczenia. Przykładowo, narzędzia skanujące życiorysy pod kątem słów kluczowych mogą ocenić setki podań i zidentyfikować wykwalifikowanych kandydatów w ciągu kilku minut – ale co, jeśli idealna osoba na dane stanowisko po prostu nie używa tych słów kluczowych?

Imponujące zdolności językowe dzisiejszych narzędzi rekrutacyjnych opartych na sztucznej inteligencji mogą zapobiec pominięciu takich kandydatów. Z założenia lepiej intuicyjnie rozumieją subtelności CV lub listu motywacyjnego i zbliżają się do ich prawdziwego znaczenia. Potrafią również rozumieć i łączyć oddzielne informacje, oceniając całość umiejętności i doświadczenia kandydata w imponująco ludzki sposób. Po prawidłowym wdrożeniu, możliwości te mogą tworzyć znacznie dokładniejsze dopasowania – co, miejmy nadzieję, doprowadzi do bardziej udanych rekrutacji. Mogą one nawet zidentyfikować obiecujących kandydatów, których mogły odfiltrować prostsze systemy selekcji, potencjalnie pozyskując kandydatów z bardziej zróżnicowanych środowisk.

Nie oznacza to jednak, że narzędzia AI nie mają również swoich ograniczeń lub że wykorzystanie sztucznej inteligencji do rekrutacji nie wiąże się z poważnymi potencjalnymi kwestiami etycznymi. Jak pokazuje ten artykuł BBC rekruterzy, którzy zbytnio polegają na mądrości swoich narzędzi AI, ryzykują dyskryminację kandydatów z powodu stronniczości algorytmów.

Przy odpowiednim wykorzystaniu, sztuczna inteligencja może podnieść skuteczność rekruterów i zadowolenie kandydatów – ale chociaż narzędzia rekrutacyjne AI będą z czasem ulepszane, ścisły ludzki nadzór ze strony doświadczonych, odpowiedzialnych managerów HR zawsze będzie konieczny, aby uniknąć stronniczości tej technologii lub dyskryminacji przez nią.

pobierz

pobierz: szablon wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz

narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc wzmocnić markę pracodawcy i przyciągnąć nowych kandydatów

Istnieje jednak druga strona budowania marki pracodawcy gdzie AI może pomóc. Jak podkreślono w artykule Harvard Business Review reputacja firmy jest potencjalnie najważniejszą częścią marki pracodawcy. Popularność stron z recenzjami pracodawców i siła przekazu ustnego oznaczają, że jedno złe doświadczenie może poważnie zaszkodzić marce. 

Zdaniem kandydatów, jednym z najczęstszych złych doświadczeń jest tak zwane zjawisko „czarnej dziury” – kiedy kandydat spędza czas na tworzeniu świetnego podania lub nawet uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, tylko po to, by nie otrzymać żadnej odpowiedzi od pracodawcy. 

Sztuczna inteligencja nie jest uniwersalnym rozwiązaniem problemu zszargania reputacji, ale może przynajmniej wyeliminować czarne dziury. Po zintegrowaniu z odpowiednimi narzędziami, zautomatyzowane kontaktowanie się z kandydatami można znacznie poprawić dzięki sztucznej inteligencji. Rekruterzy od dawna używają chatbotów lub zautomatyzowanych wiadomości e-mail do wykonywania rutynowych zadań, takich jak rezerwowanie rozmów kwalifikacyjnych lub dostarczanie aktualnych informacji – ale wiadomości te są często ogólne i zautomatyzowane. Teraz nowoczesne modele językowe AI mogą tworzyć prawdziwie spersonalizowane wiadomości w odpowiednim tonie. 

Nawet jeśli kandydat spotka się z odrzuceniem, dobrze przygotowana odpowiedź z przydatną informacją zwrotną może złagodzić cios – a dzięki skutecznemu wykorzystaniu sztucznej inteligencji w rekrutacji zespoły rekrutacyjne mogą zapewnić, że każdy kandydat ją otrzyma. To prosty sposób na wzmocnienie marki pracodawcy bez angażowania już i tak ograniczonych zasobów rekrutacyjnych.

zacznij odpowiedzialnie integrować generatywną sztuczną inteligencję z procesem rekrutacji

Aby ułatwić wykorzystanie niektórych z tych korzyści w procesie rekrutacji, opracowaliśmy szablon użycia sztucznej generatywnej inteligencji. 

Jeśli planujesz wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję do naprawienia bolączek w procesie rekrutacji, zapoznaj się z szablonem i wypełnij go wspólnie ze współpracownikami. Zachęci Cię do zadawania właściwych pytań dotyczących generatywnego przypadku użycia sztucznej inteligencji i pomoże zidentyfikować jego konkretną wartość biznesową, potencjalne ryzyko i kluczowe wskaźniki, których użyjesz do zmierzenia jego sukcesu.

Pobierz go za pomocą poniższego linku i upewnij się, że skutecznie wykorzystujesz generatywną sztuczną inteligencję w procesie rekrutacji.

pobierz

pobierz: szablon wykorzystania AI w rekrutacji

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się