Wysoki odsetek osób, które odchodzą z firmy może być bardzo poważnym problemem. To nie tylko utrata talentów i konieczność wznowienia kosztownego – zarówno pod względem czasu, jak i pieniędzy – procesu rekrutacji, ale także ryzyko, że specjaliści dołączą do Twojej konkurencji. Między innymi dlatego, dbanie o zadowolenie oraz zaangażowanie pracowników jest tak istotne. Przed Tobą kilka wskazówek, jakie działania możesz podjąć, by stworzyć taki zespół.
spójrz na satysfakcję szerzej
Wynagrodzenie może być głównym czynnikiem wpływającym na zmianę pracy, ale w samej motywacji oraz satysfakcji chodzi o coś więcej niż tylko o pieniądze. Jest wiele czynników, które pozytywnie wpływają na Twoich pracowników - od dobrej atmosfery, kultury organizacyjnej, po jasno zaplanowane ścieżki karier, które w większym stopniu wspierają rozwój pracowników, niż przypadkowe szkolenia.
Jim Link, szef HR Randstad Ameryce Północnej, zwraca uwagę na to, że oczekiwania dzisiejszych pracowników zmieniają się w szybkim tempie, co w połączeniu z bardzo wymagającym dla pracodawców rynkiem sprawia, że firmy powinni uważnie słuchać tego, co mówią pracownicy. „Podczas gdy wynagrodzenie i płatne urlopy zawsze uchodziły za atrakcyjne i ograniczały rotację, dziś coraz większe znaczenie mają czynniki niematerialne i codzienne doświadczenia pracowników w miejscu zatrudnienia” – dodał. Jego zdaniem, jeśli wartości emocjonalne czy te dotyczące trybu życia nie zostaną zaspokojone w jednej firmie, pracownicy są dziś w stanie z łatwością znaleźć innego pracodawcę, który wyjdzie im naprzeciw.
zadbaj o wizerunek pracodawcy
Silna marka pracodawcy to magnes na kandydatów. Pokazujesz swoją firmę od środka, kulturę organizacyjną i to, dlaczego warto pracować właśnie w Twojej organizacji. Marka pracodawcy nie ogranicza się jednak tylko do atmosfery w miejscu pracy czy warunków które oferujesz. Jednym z najważniejszych kroków jest przedstawienie wartości wyznawanych przez Twoją firmę i zaprezentowanie swojego stanowiska, np. w kwestiach etycznych czy społecznych. W ten sposób pokazujesz, że misja Twojego przedsiębiorstwa nie ogranicza się do generowania zysków.
To z kolei może ułatwić Ci budowanie pozytywnych relacji z młodszymi pracownikami - milenialsami oraz pokoleniem Z, którzy chcą by ich praca miała także pozytywny wpływ na społeczeństwo. Jak podkreśla Punit Renjen, CEO Deloitte, jeśli firmy chcą zdobyć zaufanie i lojalność najmłodszych grup pracowników, powinny określić to, w jaki sposób mogą wywierać pozytywny wpływ na społeczność.
bądź elastyczny
Elastyczność organizacji jeszcze nigdy nie miała tak wielkiego znaczenia. Mowa tu nie tylko o prowadzeniu działalności biznesowej, ale też tym, czy pozwalasz pracownikom uzyskać pewien poziom kontroli nad tym, w jaki sposób pracują. Mimo iż jest to szczególnie istotne dla najmłodszych pokoleń pracowników, którzy cenią sobie brak sztywno narzuconych godzin pracy i możliwość pracy zdalnej, to takie podejście może zapewnić korzyści także starszym grupom wiekowym, które mogą mieć inne zobowiązania, np. opieka nad dziećmi czy starszymi krewnymi.
udzielaj wartościowego feedbacku
Menedżerowie, którzy udzielają wartościowego feedbacku pracownikom mogą odegrać kluczową rolę w tworzeniu pozytywnych, wzajemnych relacji w miejscu pracy, wpływając na efektywność pracowników. Chwaląc za dobrze wykonaną pracę pokazujesz, że wysiłki pracowników są przez Ciebie zauważane i doceniane, a to przekłada się przecież na ich pracę. Co więcej, rolę informacji zwrotnej podkreślają sami pracownicy. Zgodnie z 35. edycją badania Monitor Rynku Pracy, dla 73% osób otrzymujących feedback jest to aspekt, który motywuje ich do dalszej pracy.
Feedback jest bardzo istotny także dla młodszych pokoleń. Mało tego, wielu milenialsów chciałoby otrzymywać informacje na temat swojej pracy każdego dnia. Warto więc zmienić podejście do feedbacku i dbają też o to, by nie był on monologiem menedżera, a rozmową z pracownikiem, w której znajdzie się również przestrzeń na wskazanie dróg rozwoju pracownika. Częste rozmowy z pracownikiem mają jeszcze jedną zaletę – pozwalają na bieżąco korygować potknięcia i uczyć się na błędach. Prosta rzecz – nieco więcej uwagi i indywidualnego podejścia do pracownika – może sprawić, że nawet przez myśl mu nie przejdzie opuszczenie Twojej firmy.