Rotacja pracowników to codzienne wyzwanie w wielu branżach. Konieczność stałego poszukiwania kandydatów, otwieranie wciąż tych samych procesów rekrutacyjnych i nieskuteczne próby zatrzymywania już zatrudnionych w firmie mogą skutecznie obniżać morale członków zespołów HR, czy managerów rekrutujących do swoich zespołów. Zamiast zająć się realizacją celów biznesowych, które mają realny wpływ na wynik finansowy firmy, poświęcają czas na poszukiwanie pracowników, którzy rotują ze stanowisk. Bardzo trudno mówić też o skutecznym zarządzaniu zespołem, który ciągle zmienia skład.
Konsekwencją rotacji może być istotny spadek produktywności, wyższe koszty i niedotrzymywanie terminów ustalonych z klientami. Zadania muszą zostać przejęte przez innych pracowników, a to przekłada się na ich obłożenie pracą, satysfakcję i zadowolenie. Jeżeli obserwujesz negatywne skutki nadmiernej rotacji w Twojej firmie, to znak, że należy zmienić sposób działania. W niniejszym artykule przyjrzymy się niektórym rozwiązaniom i strategiom, które mogą pomóc ograniczyć skutki rotacji w pracy dla Twojej firmy.
Pobierz przewodnik: jak radzić sobie z absencją pracowników?
lepiej zapobiegać niż narażać się na rotację
Rotacja pracowników nie jest niczym zaskakującym; jeśli jej procent jest niewielki, nie można uznać tego zjawiska za niepokojące. Ludzie odchodzą, bo zmieniają pracę, przechodzą na emeryturę. Na ich miejsce przychodzą nowi, którzy wnoszą do zespołu i firmy nowe doświadczenia i pomysły, co jest zjawiskiem pożądanym. Jest jednak taki moment, kiedy należy zahamować machinę rotacji, która nabiera zawrotnego tempa. Jeśli rotację w zespole wymykają się spod kontroli, w pierwszej kolejności należy zastanowić się, jaka jest tego przyczyna. Jednym z najprostszych rozwiązań w takim przypadku jest wprowadzenie ankiety exit interview z pracownikami, którzy decydują się na pożegnanie z pracodawcą.
Częstymi powodami rotacji jest niezadowolenie z wynagrodzenia oraz chęć rozwoju, którą nie może zapewnić obecny pracodawca. Z badania Randstad Employer Brand 2021 wynika, że największy rozdźwięk między tym, czego oczekują kandydaci, a tym, co deklarują, że oferuje im ich obecny pracodawca dotyczy właśnie rozwoju zawodowego.
Innymi słowy, Polacy nie mają poczucia, że ich aktualny pracodawca wspiera ich w rozwoju zawodowym lub być może - robi to z ich perspektywy w niewłaściwy sposób. Skupienie się zatem na programach szkoleń rozwijających umiejętności pracowników i podnoszących ich kompetencje, może przynieść pozytywne skutki w postrzeganiu firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, a w konsekwencji przynieść zmniejszone wskaźniki rotacji.
zacznij od podstaw - udoskonalenie procesu rekrutacji
Jeżeli starasz się zabiegać zjawisku nadmiernej rotacji w Twojej firmie, warto zacząć od zupełnych podstaw. Czy procesy rekrutacyjne w organizacji realizowane są prawidłowo? Przyczyną rotacji może być niedopasowanie kandydata do zespołu, bezpośredniego przełożonego lub kultury organizacyjnej firmy. Jeżeli to, co było kandydatowi przedstawione na rozmowie kwalifikacyjnej, jeżeli chodzi o zakres obowiązków, rodzaj wykonywanych zadań rozmija się z tym, czym faktycznie zajmuje się jako zatrudniony pracownik, może także prowadzić do rozglądania się za nową pracą. Dlatego tak ważne jest to, by prezentowana oferta pracy była jak najbardziej spójna z rzeczywistością.
zlikwiduj mikrozarządzanie
Jeżeli pracownicy mają wrażenie, że stosuje się wobec nich mikrozarządzanie, mogą odbierać to jako brak zaufania. Wyznaczanie pracownikom jasnych obowiązków, ustalanie oczekiwań i śledzenie ich postępów jest ważne, jednak należy również pozwolić na pewien poziom swobody i autonomii. Brak zaufania i ciągła kontrola nie zapewni Ci lojalności pracowników. Być może liderzy, którzy chcąc sprawdzić postępy i wnikają bardzo szczegółowo w realizację zadań, mają dobre intencje, jednak często może to zabijać produktywność i pewność siebie. Jeżeli utalentowani pracownicy odchodzą z powodu nadmiernej kontroli ze strony managera, zdecydowanie warto się temu przyjrzeć i podjąć stosowne kroki, by naprawić tę sytuacji.
Aby upewnić się, czy mikrozarządzanie i bezpośredni managerowie nie są powodem obniżonej produktywności i zwiększonej rotacji, warto przeprowadzić anonimową ankietę wśród wszystkich pracowników, albo w zespołach, w których występuje największy procent rotacji.
postaw na transparentną komunikację
Jasna, transparentna komunikacja z pracownikami pozytywnie wpłynie na poprawę efektywności ich pracy, zaangażowanie w wykonywane obowiązki oraz chęć pozostania dłużej w firmie. Jeżeli pracownicy znają swoje cele, cele przedsiębiorstwa i wiedzą czego oczekuje od nich przełożony, znają swoje miejsce w organizacji i czują się pewnie, jest mniejsza szansa, że zaczną rozglądać się za nowym pracodawcą. Chaos komunikacyjny męczy pracowników i nie wpływa pozytywnie na realizację celów biznesowych firmy.
Przykład powinien iść z góry. To przełożeni powinni nadać ton komunikacji i stać się dla podwładnych pozytywnym przykładem jawnej, transparentnej komunikacji. Warto pamiętać także, że kanały komunikacji należy dostosować do preferencji pracowników. Dla jednych najwygodniej będzie pracować z pocztą elektroniczną i tą drogą otrzymywać wszelkie komunikaty, inni bardziej cenić będą krótką bądź dłuższą rozmowę, podczas której wyjaśnią wątpliwości dotyczące ich zadań.
rozważ współpracę z zewnętrznym partnerem
Firmy muszą być przygotowane na zmiany rynkowe, które skutkować mogą okresami nagłego wzrostu bądź spadku zapotrzebowania na ich produkty bądź usługi. Elastyczność, która pomaga odnaleźć się w niepewnych czasach jest znacznie łatwiejsza, gdy współpracujesz z doświadczonym partnerem HR.
Jeśli Twoja firma znajduje się w fazie rozwoju, zewnętrzny partner HR może pomóc Ci znaleźć wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają cenne doświadczenie w konkretnym obszarze i sektorze. Zewnętrzny partner HR może pomóc także w identyfikacji lub i przewidywania przyszłych potrzeb kadrowych oraz w zaplanowaniu zatrudnienia, które będzie najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Jeżeli obserwujesz skutki rotacji i nieobecności pracowników w postaci obniżonej produktywności, opóźnień w dostarczaniu produktów czy świadczeniu usług klientom oraz wzrost kosztów nadgodzin bądź zwolnień lekarskich, to znak, że najwyższy czas zacząć działać. Pobierz nasz przewodnik i dowiedz się, jak radzić sobie z nieobecnościami pracowników i zapewnić płynne funkcjonowanie firmy.
pobieram