Obecnie wiele firm na całym świecie koncentruje się na kwestiach bezpośrednio związanym z wpływem COVID-19 na bieżącą działalność.
Managerowie HR skupiają się na najpilniejszych wyzwaniach związanych z obecną sytuacją, na ułatwianiu bezpiecznego powrotu pracowników do miejsc pracy i uzupełnianiu chwilowych braków kadrowych.
Warto jednak zastanowić się, jak pandemia wpłynie na metody rekrutacji i inne działania w obszarze HR. Jakich trwałych zmian możemy się spodziewać w miarę sukcesywnego wychodzenia pracodawców i całego świata z kryzysu?
więcej zdalnych rekrutacji
Konieczność stosowania dystansu społecznego i inne ograniczenia, będące konsekwencją pandemii COVID-19, doprowadziły do przeniesienia wielu działań związanych z rekrutacją do środowiska online. Choć prowadzenie zdalnych rekrutacji zostało na pracodawcach niejako wymuszone, to wielu z nich mogło się przekonać, że skuteczność procesu na tym nie ucierpiała.
Nowoczesne technologie oferują szeroki zakres możliwości zdalnego dotarcia do kandydatów, oceny ich dopasowania do danego stanowiska i przeprowadzenia ich sprawnie przez proces zatrudnienia.
Przykładowo, wideorozmowa kwalifikacyjna może być szybsza, prostsza i bardziej przystępna niż jej tradycyjny odpowiednik, zarówno dla pracodawcy, jak i kandydata. Zapewnia także dodatkowe korzyści, takie jak funkcja rejestracji, dzięki której zarówno rekruter, jak i kandydat, mogą w dowolnym momencie wrócić do nagrania i je przejrzeć. Takie rozwiązania umożliwiają również kandydatom udzielanie odpowiedzi w dogodnym dla nich formacie – w formie nagrania wideo czy zapisu audio.
Na znaczeniu zyskują obecnie również inne nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak wirtualne targi pracy czy narzędzia wspierające rekrutacje i weryfikację umiejętności kandydatów.
Osobiste interakcje i bezpośredni kontakt wciąż będą stanowić kluczowe elementy procesu rekrutacyjnego, ale firmy, które dostrzegają zalety wykorzystania innowacyjnych technologii w procesie zatrudnienia, będą nadal używać ich w przyszłości.
więcej pracy zdalnej
Praca zdalna zyskiwała na znaczeniu jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19. Według badań przeprowadzonych przez portal FlexJobs i firmę doradczą Global Workplace Analytics, między rokiem 2005 a 2017 w Stanach Zjednoczonych odnotowano 159% wzrost stosowania tego trybu pracy.
Inne badanie przeprowadzone przez firmę International Workplace Group, międzynarodową grupę zajmującą się wynajmem przestrzeni biurowych, wskazało, że dla ponad połowy (53%) respondentów możliwość wyboru miejsca pracy była ważniejsza od pracy w prestiżowej firmie.
Opinie na temat pracy zdalnej zmieniają się nie tylko po stronie kandydatów. Według wyników ankiety przygotowanej przez firmę doradczą PwC, COVID-19 CFO Pulse, skierowanej do dyrektorów finansowych, w czerwcu tylko 26% uczestników badania oczekiwało spadku efektywności w związku z przejściem na pracę zdalną; dwa miesiące wcześniej odsetek ten wynosił 45%.
Ponad połowa (52%) respondentów uznała, że podejmie działania w celu zwiększenia satysfakcji z pracy zdalnej i uwzględni ją na stałe jako opcja dostępna dla pracowników.
Wraz z powolnym otwieraniem się wielu gospodarek, coraz bardziej jasne staje się, że przedsiębiorstwa mają do odegrania kluczową rolę w nauczeniu się, jak prowadzić działalność operacyjną w obliczu zagrożenia, jakim pozostaje wirus. Firmy będą musiały wdrożyć odpowiednie działania, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom, i poszukać nowych sposobów pracy, aby przetrwać i dalej rozwijać się z powodzeniem – twierdzi Melanie Butler, partner w PwC UK.
W przypadku rekrutacji, organizacje, które uczynią z pracy zdalnej główny element oferty dla pracowników (employee value proposition, EVP), mogą zyskać dużo więcej zainteresowania ze strony kandydatów o wartościowych kompetencjach.
oparcie w wykwalifikowanych pracownikach tymczasowych
Kryzys związany z COVID-19 unaocznił jedną z głównych korzyści elastycznego zatrudnienia: natychmiastowy dostęp do doświadczonych i sprawdzonych pracowników wtedy, gdy są najbardziej potrzebni. W czasach zmiennego zapotrzebowania na produkty i usługi, ale też wtedy, gdy potrzebujemy zastępstwa dla naszych pracowników, nieobecnych na przykład z powodu krótkotrwałej choroby lub konieczności izolacji, rozwiązaniem może okazać się zatrudnienie pracowników tymczasowych.
Sprawdzony partner z branży HR, dzięki znajomości lokalnego rynku pracy i dostępowi do stale aktualizowanej bazy kandydatów, pomoże Ci w krótkim czasie znaleźć pracowników, których potrzebujesz.
Możesz również skorzystać z narzędzi do tworzenia harmonogramów pracy, które ułatwiają zatrudnienie i organizację pracy pracowników tymczasowych i osób, zatrudnionych do realizacji konkretnego projektu. Takie rozwiązania ułatwiają zabezpieczenie odpowiedniej liczebności personelu, zapewniając jednocześnie efektywność kosztową.
Narzędzia wspierające planowanie pracy i tworzenie harmonogramów okazały się przydatne w szczególności w okresie pandemii COVID-19, ale po ustąpieniu kryzysu będą nadal służyć wielu pracodawcom w sprawnej realizacji istotnych celów organizacji.
więcej troski i komunikacji
Pandemia nie tylko wpływa na zdrowie fizyczne nas wszystkich. Stres, obawy, izolacja, stany lękowe, depresja – to zjawiska dotyczące zdrowia psychicznego, które oddziałują w różnym stopniu na członków naszego społeczeństwa. Mają też duże znaczenie dla pracodawców, którzy chcą troszczyć się o swój personel i pomagać pracownikom zadbać o zdrowie w dłuższej perspektywie.
Badania przeprowadzone przez Otwarty Uniwersytet Katalonii wykazały, że dwie trzecie mieszkańców Hiszpanii (67%) i niemal sześciu na dziesięciu obywateli Wielkiej Brytanii (57%) i Włoch (59%) w pewnym momencie tego kryzysu odczuwało przygnębienie, depresję lub rozpacz, myśląc o przyszłości.
Istnieje wiele działań, jakie pracodawcy mogą podjąć, aby wspierać dobrostan psychiczny swoich pracowników: mogą zaoferować im dostęp do prywatnej służby zdrowia, także w zakresie konsultacji z psychologami, lub tworzyć przestrzeń dla pracowników, w której ramach będą mogli rozładować swoje emocje, swobodnie porozmawiać z kolegami z zespołu czy szefem.
Podobnie, jak w przypadku pracy zdalnej, pokazanie tych możliwości w ramach EVP (employee value proposition) na etapie rekrutacji pomoże Ci przyciągnąć wykwalifikowanych kandydatów i zwiększyć atrakcyjność employer brand.