Stwarzanie możliwości rozwoju to jeden z najważniejszych aspektów, o które powinien zadbać pracodawca, by stworzyć atrakcyjne miejsce pracy. Jednocześnie tylko 49% pracowników przyznaje, że w obecnej pracy stwarzane są im ku temu odpowiednie warunki. Na rozwój pracowników należy patrzeć szerzej, nie ograniczając się tylko do oferowania szkoleń. Jednym z aspektów, na które warto zwrócić uwagę jest planowanie ścieżek kariery. Twój zespół powinien mieć przestrzeń do tego, by odkryć swój potencjał na nowo lub rozwinąć już posiadane umiejętności. Tworząc wraz z pracownikiem jego indywidualną ścieżkę rozwoju w Twojej firmie pomagasz nie tylko jemu, ale także sobie – utrzymując utalentowane i doświadczone osoby w swoim przedsiębiorstwie.

dopasuj rolę do kompetencji 

Jedną z największych zalet planowania ścieżek kariery jest ich elastyczność oraz indywidualne dopasowanie do predyspozycji pracownika. Pamiętaj, że nie wszystko jest widoczne na pierwszy rzut oka. Świetny sprzedawca nie zawsze będzie dobrym liderem zespołu, za to dużo lepiej może się czuć w roli eksperta, który służy swoim wsparciem merytorycznym, wykorzystuje swoją wiedzę związaną z danym rynkiem czy produktem, lecz nie zarządza grupą.

Aby przekonać się, która droga jest odpowiednia dla danego pracownika wykorzystaj development center, czyli badanie kompetencji pracownika. Narzędzia psychometryczne, testy czy kwestionariusze osobowe mogą pokazać, że zadatki na dobrego lidera ma osoba, której byś o to nie podejrzewał. Pozwalając pracownikom rozwijać się w ten sposób zwiększasz ich motywację do pracy i przybliżasz ich do osiągnięcia przez nich spełnienia zawodowego.

Dowiedz się więcej na temat rozwijania, doskonalenia umiejętności i przekwalifikowania pracowników oraz w jaki sposób te kluczowe procesy mogą pomóc firmom odnieść sukces. Zapoznaj się z naszym przewodnikiem, który opracowano w oparciu o najnowsze dane statystyczne i badania w tym obszarze.

people

zdobywanie, przekwalifikowanie i rozwijanie posiadanych umiejętności: niezbędne składniki przyszłego sukcesu.

pobierz

zadbaj o przepływ pracowników

Ścieżki kariery można także wykorzystać w organizacjach, których struktura jest płaska. Pracownicy pozostają wówczas na tym samym szczeblu w strukturze firmy, lecz szukają sobie miejsca na innych stanowiskach, w innych działach. Planując narzędzie zwróć uwagę na sposób, w który udrożnisz przepływ pracowników. Postaraj się zadbać o to, by dział, który oddaje cennego specjalistę innej komórce był na to przygotowany.

3 elementy, o których warto pamiętać 

sprecyzuj kryteria awansu

Już na etapie przygotowywania ścieżek kariery powinieneś jasno sprecyzować kryteria awansu - czy decydujący będzie staż czy przede wszystkim osiągnięcia - wzięcia dodatkowej roli lub zmiany działu. Wiele firm popełnia błąd i poprzestaje na ustaleniu kryteriów, zapominając, że niezbędne jest także monitorowanie działań. Tym samym po jakimś czasie okazuje się, że narzędzie po prostu nie działa.

co powinieneś wiedzieć planując ścieżki karier pracowników?
co powinieneś wiedzieć planując ścieżki karier pracowników?

poinformuj pracowników

Komplikacje mogą pojawić się także na etapie wdrożenia. Nawet najlepiej zaprojektowane ścieżki karier przepadną, jeśli Twój zespół nie będzie o nich wiedzieć. Zadbaj więc o odpowiedni przepływ informacji i upewnij się, że Twoi pracownicy zdają sobie sprawę z tego, co powinni zrobić, by wykonać kolejny krok na swojej ścieżce kariery. Równie ważne od tego co przygotujesz jest więc to, w jaki sposób to przedstawisz.

people

zdobywanie, przekwalifikowanie i rozwijanie posiadanych umiejętności: niezbędne składniki przyszłego sukcesu.

pobierz
o autorze
Monika Hryniszyn
Monika Hryniszyn

Monika Hryniszyn

dyrektor hr

Monika jest z nami od marca 2015 roku. Przed Randstad zdobywała doświadczenie w consultingu, m.in. w międzynarodowej części firmy consultingowej Accenture, realizując projekty z obszaru HR dla klientów z całej Europy. Na ostatnim roku studiów postawiła pierwsze kroki na ścieżce zawodowej, dołączając do Statoil, gdzie pracowała przez 13 lat. Przez pierwsze 2 lata zdobywała doświadczenia w dziale operacyjnym, zarządzającym siecią stacji. Przygodę z HR rozpoczęła od stanowiska rekrutera. Pracując na różnych stanowiskach konsekwentnie poznawała kolejne obszary tego działu. Od ponad dziesięciu lat spełnia się jako Dyrektor HR.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się