Technologia zmieniła sposób, w jaki prowadzimy działalność, a sama rzeczywistość zmienia się praktycznie z dnia na dzień, czego zresztą właśnie doświadczamy. Tak szybkie tempo sprawia, że zarówno pracownicy, jak i firmy potrzebują nowych umiejętności, zwłaszcza z zakresu technologii. Możliwość rozwoju nie jest już miłym dodatkiem – jest czymś, czego oczekują pracownicy. Warto upewnić się, że największe talenty są na bieżąco z branżowymi trendami, a także mają dostęp do możliwie najlepszej technologii.
Jako firma możesz pomóc rozwijać te umiejętności przez upskilling. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem, dlaczego warto zadbać o ten aspekt i w jaki sposób to robić?
czym jest upskilling?
Upskilling to proces uczenia pracowników nowych umiejętności, które pomogą im w pracy. To rozwój w ramach tego samego stanowiska, zdobywanie certyfikatów, umiejętności, które pozwalają budować eksperckość w dziedzinie, w której specjalizuje się dana osoba. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającym się otoczeniem, zmieniają się wymagania względem pracy. Upskilling pozwala wypełnić tę lukę. Pracownicy mogą być dzięki temu na bieżąco z nowinkami z branży, co sprawia, że firma pozostaje konkurencyjna na rynku.
dlaczego to istotne?
Upskilling stał się priorytetem dla wielu organizacji. Największe talenty, niezależnie od sytuacji ekonomicznej, zawsze będą rozchwytywane i szybko znajdą pracę. Pozyskanie takich osób w dalszym ciągu jest zatem wyzwaniem. Alternatywą jest wsparcie obecnych pracowników w zdobyciu nowych, potrzebnych umiejętności. Upskilling jest ważny z wielu powodów:
- zadania na poszczególnych stanowiskach zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek
- pracownicy oczekują możliwości rozwoju
- rozwój przekłada się na większe zadowolenie pracowników
- może zwiększyć wydajność, morale i motywację
- pomaga organizacji pozostać konkurencyjną
- spada rotacja pracowników
- maleje potrzeba rekrutacji poza organizacją
jak opracować skuteczną strategię?
Firmy mogą pomóc pracownikom w upskillingu na wiele sposobów. Oto kilka wskazówek, w jaki sposób opracować skuteczną strategię podnoszenia kwalifikacji.
określ luki wiedzy w organizacji
Każda firma ma mocne i słabe strony, także pod kątem wiedzy, którą dysponuje w organizacji. Pierwszym krokiem, by upskilling był skuteczny jest zidentyfikowanie braków konkretnych umiejętności. Upewnij się, że działania związane ze zdobywaniem wiedzy są zgodne z potrzebami pracowników. Jeśli to możliwe, to nagradzaj ich rozwój, np. awansem.
myśl krótko i długoterminowo
Mimo iż warto być na bieżąco z trendami i wykorzystywać nowe technologie, postaraj się nie koncentrować tylko na kompetencjach, które mogą być przydatne tylko w krótkim okresie. Kluczowe umiejętności powinny mieć wartość długoterminową. Znajdź równowagę między tym, czego potrzebujesz „tu i teraz”, a co przyniesie Twojej organizacji wartość w dłuższej perspektywie.
twórz programy szkoleniowe
Nie ma uniwersalnego sposobu na upskilling, który sprawdzi się w każdej firmie. Kluczowe jest dostosowanie szkoleń, planu rozwoju pracowników do możliwości organizacji. Część przedsiębiorstw pomaga zdobywać nowe umiejętności za pomocą spotkań z trenerami wewnętrznymi, inne współpracują z zewnętrznymi instytucjami edukacyjnymi, jedne szkolą indywidualnie, drugie preferują pracę w grupie. Dopasuj plan do zasobów, którymi dysponujesz.
poznaj cele pracowników
Upskilling polega na usuwaniu luk w umiejętnościach. Te luki, w zależności od osoby, mogą być różne. Potrzeby pracowników w zakresie podnoszenia kwalifikacji zależą od ich bieżących umiejętności, roli w organizacji, wymagań, także technologicznych, niezbędnych do odpowiedniego wykonywania obowiązków. Warto zaangażować kadrę kierowniczą w częste, indywidualne rozmowy z pracownikami, by lepiej zrozumieć ich potrzeby.