Czy wiesz, że ponad 70% kandydatów chce bliżej poznać swojego rekrutera? Poszukuje o nim informacji w Sieci z nadzieją, iż znajdzie je m.in. w mediach społecznościowych. W Polsce nadal marka osobista rekrutera nie odgrywa w procesie rekrutacyjnym wystarczająco ważnej roli, a więc nie spełnia się wszystkich oczekiwań potencjalnych pracowników. Jak Ty budujesz swoją markę osobistą w Sieci? Czy troszczysz się o relację z kandydatami, jesteś na nich otwarty i mogą Cię lepiej poznać?
dlaczego kandydaci chcą o Tobie wiedzieć więcej?
Jesteś pierwszą osobą, z którą ma kontakt kandydat ubiegający się o stanowisko w Twojej firmie. Traktuje Cię nie tylko jako źródło informacji o nowej pracy, ale również przez pryzmat Twojej osoby postrzega organizację. To, jak Ty się prezentujesz, tak prezentuje się również firma, której jesteś członkiem. Poznanie bliżej Twojej osoby jest szansą na jednoczesne poznanie kultury marki. Kandydaci są coraz bardziej świadomi konieczności przystosowania się do nowych warunków pracy, jednak również coraz częściej przy wyborze nowej pracy kierują się własnymi preferencjami, a więc chcą, aby wizerunek marki był zgodny z ich oczekiwaniami, chcą w pracy czuć się dobrze.
Informacje o rekruterze można też wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydaci lepiej zaznajomieni z Twoją osobą, mają szansę wpłynąć na to, jak będzie ona przebiegać. Z pewnością zapamiętasz osobę, która wykorzysta wiedzę na Twój temat podczas swojej prezentacji. Będzie to też dla Ciebie sygnał, że poważnie traktuje pracę już na etapie rekrutacyjnym.
Jeżeli jednak zaniedbasz budowanie swojej marki osobistej, być może zawiedziesz ponad 70% kandydatów. Istnieje także duże ryzyko, że Ci, którzy nie dostali pracy w Twojej firmie, podzielą się na forach i mediach społecznościowych swoją nie najlepszą opinią o Tobie i firmie. Inaczej będzie, jeżeli mimo to procesowi rekrutacyjnemu będą towarzyszyć przyjemne wspomnienia.
marka osobista rekrutera w Sieci
Nie bez powodu markę osobistą budujemy w Sieci. Tak naprawdę to tutaj rozpoczyna się droga kandydatów, którą muszą pokonać w procesie rekrutacyjnym. Czy jesteś aktywny w mediach społecznościowych? Na stronie internetowej firmy jest opis Twojej osoby? Czy klienci i inni kandydaci dzielą się opinią na Twój temat? To wszystko jest istotne dla Twojej marki osobistej.
Twój wizerunek w sieci składa się z bardzo wielu elementów. Kreujesz go często nawet całkowicie nieświadomie. Są to wszystkie aktywności, jakie podejmujesz online, przede wszystkim te w mediach społecznościowych. Zwróć uwagę na swój profil i na:
- swoje zdjęcie profilowe, jak również inne w galerii, jeżeli jest ona publicznie dostępna
- dostępność Twoich profili, czy łatwo Cię znaleźć i jakie informacje o Tobie są widoczne dla wszystkich, nie tylko dla Twoich znajomych
- udostępniane przez Ciebie treści, czy dotyczą Twojego życia prywatnego, zainteresowań, hobby oraz zawodowej kariery
- rekomendacje, opinie i polecenia innych kandydatów, ale też pracowników firmy i kontrahentów
- prywatne wiadomości, które wysyłasz do kandydatów, jeżeli oczywiście praktykujesz taką formę kontaktu
Analizując swój profil na Facebooku czy Linkedin można się o sobie wiele dowiedzieć. Czy coś powinno być poprawione lub zmienione?
Twoja osoba w Internecie
POZWÓL SIĘ ZNALEŹĆ
Rekruterzy są bardzo dokładnie „prześwietlani” przez kandydatów i trzeba mieć tego świadomość, aby kontrolować cały proces budowania marki osobistej w Sieci. Uzupełnij swój profil w social media i zadbaj o to, aby był dostępny dla kandydatów. Wszelkiego rodzaju blokady, ukrywanie informacji oraz danych nie wpłynie dobrze na Twój wizerunek. Twój profil powinien każdy łatwo znaleźć zarówno za pomocą wyszukiwarki Google, jak też w serwisach społecznościowych.
JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CIĘ PISZĄ
Na Twoim profilu nie może zabraknąć zdjęcia. Chętniej i częściej kandydaci odwiedzają profile z fotografią. Znaczy ono dla nich tyle, ile dla Ciebie ich zdjęcie w CV. Napisz kilka słów o sobie w bio. To, co interesuje kandydatów, to na pewno, gdzie pracował(a/e)ś, jakie jest Twoje doświadczenie zawodowe, w jakich projektach uczestniczył(a/e)ś, ale też, czym się interesujesz i jak realizujesz się jako człowiek. Twój profil jest pierwszym, który odwiedza potencjalny przyszły pracownik Twojej firmy. To Ty przecierasz mu szlaki do innych członków zespołu. Na portalu Linkedin warto zwrócić też uwagę na sekcję Summary. To tutaj podzielisz się z innymi realizowanymi aktualnie projektami oraz prowadzonymi rekrutacjami.
SPECJALISTA W SWOIM FACHU
Niezależnie, co udostępniasz na swoim profilu, wszystko to świadczy o Tobie i buduje Twoją markę osobistą. Dobrym sposobem na zaprezentowanie swojej osoby jako specjalisty w swojej dziedzinie i rekrutera będącego jednocześnie partnerem kandydatów jest generowanie treści dla nich wartościowych. Porady, wskazówki, artykuły i infografiki jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej, jak szybko znaleźć pracę swoich marzeń, jak zaprezentować swoje największe zalety.
CO O TOBIE MÓWIĄ
Rekomendacje, opinie oraz polecenia – zbieraj je i udostępniaj na swoim profilu. Jeżeli zadbasz o swój wizerunek w Sieci, zbudujesz markę osobistą, która będzie podobała się kandydatom, na pewno tych pozytywnych będzie coraz więcej. To one są dowodem dla potencjalnych pracowników, że jesteś osobą, z którą po prostu bardzo dobrze się współpracuje.
Wartość Twojej marki osobistej stanowi wszystko co robisz i czego unikasz, o czym mówisz i w jakich kwestiach milczysz, jak się prezentujesz i co chcesz ukryć. Kandydaci wykonują „rentgen” Twojej osoby w Sieci. To, czego nie znajdą, sami kreują w swojej świadomości lub zapominają o tym, że firma, w której pracujesz, w ogóle istnieje…
Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy.