Pracownicy czują się komfortowo ze sztuczną inteligencją (AI). Tak wynika z raportu Oracle, w którym stwierdzono, że chociaż pracownicy chętnie przyjmują polecenia od robotów w miejscu pracy, to działy HR nie robią wystarczająco wiele, aby wdrażać takie rozwiązania.
Wcześniej spółka Deloitte przeprowadziła badanie, w którym stwierdzono, że chociaż 72 procent ankietowanych liderów biznesowych postrzega AI w miejscu pracy jako ważny temat, tylko 31 procent z nich uważa, że są gotowi go podjąć.
Co zatem mogą zrobić te zespoły, aby pomóc wdrożyć AI w przedsiębiorstwach?
chęć i gotowość pracowników
W badaniu Oracle – zatytułowanym „AI at Work” (AI w pracy) – stwierdzono, że chociaż specjaliści zdają sobie już sprawę z tego, że korzyści związane z AI wykraczają poza automatyzację procesów ręcznych, przedsiębiorstwa nie robią wystarczająco wiele, aby pomóc w wykorzystaniu tej technologii. Według autorów badania przyniesie to nieuchronne skutki w postaci zmniejszenia produktywności, przestarzałości zestawu umiejętności i utraty pracy.
Badanie wykazało, że chociaż 70 procent ludzi korzysta z jakiejś formy AI w życiu osobistym, a 93 procent ufałoby poleceniom wydawanym przez robota, tylko sześć procent specjalistów ds. HR aktywnie korzysta z AI i tylko 24 procent pracowników korzysta obecnie z jakiejś formy AI w swojej pracy.
Dla przedsiębiorstw oznacza to, że pracownicy chcą wykorzystywać nowe metody zwiększania produktywności i poprawiania ich własnych wyników, ale im się tego nie umożliwia.
liderzy HR chcą AI
Liderzy HR dostrzegają korzyści, jakie AI może przynieść ich przedsiębiorstwom, przy czym spółka Oracle ustaliła, że 27 procent z nich sądzi, iż technologia ta pozytywnie wpłynęłaby na uczenie się i rozwój, a 26 procent uważa, że wspomogłaby zarządzanie wynikami pracy. Natomiast 18 procent myśli, że może ona wpłynąć pozytywnie na wynagrodzenia, a zdaniem 13 procent tak samo może być w przypadku rekrutacji i świadczeń dodatkowych dla pracowników.
Jednak przedsiębiorstwa te wciąż nie wdrażają tej technologii w celu osiągania lepszych wyników. Oracle zwraca uwagę na to, że 90 procent liderów ds. HR wyraziło obawy, iż nie będzie w stanie dostosować się do gwałtownego wdrażania AI w swojej pracy, a także że nie ma obecnie możliwości, aby zająć się brakiem umiejętności związanych z AI w swoich przedsiębiorstwach.
jakie działania mogą podjąć działy HR?
Emily He, starsza wiceprezes ds. zarządzania kapitałem ludzkim w grupie biznesowej ds. rozwiązań chmurowych w Oracle, powiedziała: „Aby pomóc pracownikom wykorzystywać AI, przedsiębiorstwa powinny we współpracy ze swoimi liderami HR uporać się z brakami umiejętności i skoncentrować swoją strategię IT na wdrożeniu prostych i skutecznych innowacji opartych na AI w istniejących procesach biznesowych”.
Tymczasem Dan Schawbel, dyrektor ds. badań w Future Workplace, wyjaśnił, że jeżeli przedsiębiorstwa chcą wykorzystać rewolucję AI, a jednocześnie uzupełnić braki kompetencji, będą musiały zainwestować w programy szkoleniowe z zakresu AI.
Jednym z najbardziej przydatnych działań, jakie liderzy HR mogą podjąć, aby wdrożyć AI w swoich przedsiębiorstwach, jest większe wykorzystanie tej technologii we własnych działach. Możliwości integracji AI w procesach i praktykach działów HR są olbrzymie. Kiedy już zapoznają się one bliżej z tą technologią, niewątpliwie będą czuć się bardziej komfortowo, pomagając innym zespołom w jej wykorzystaniu.
Uczestnicy Funduszu Innowacyjności Randstad Allyo i Wade & Wendy stanowią przykłady tego, jak technologia może pomóc przedsiębiorstwu w osiągnięciu lepszych wskaźników konwersji w rekrutacji, poprawieniu wrażeń kandydatów i zmniejszeniu liczby zadań administracyjnych, które muszą wykonywać liderzy HR.