Blisko 2/3 polskich pracowników nie ma wątpliwości – rozwój zawodowy to sprawa zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Większość pracodawców wie już o tym doskonale, widzi też oczekiwania ze strony swojego zespołu, a świadczyć o tym może powszechność inicjatyw związanych z rozwojem zawodowym w polskich firmach. 64% uczestników realizowanego przez Randstad badania Monitor Rynku Pracy (33. edycja) deklaruje, że w pracy może skorzystać z różnych rodzajów wsparcia rozwoju.
pomysłów na wsparcie rozwoju zawodowego pracodawcom nie brakuje
Do tego momentu wszystko wygląda doskonale – pracownicy mogą m.in. uczestniczyć w szkoleniach doskonalących kompetencje potrzebne w ich pracy (35%), brać udział w branżowych konferencjach (22%), szkoleniach z umiejętności miękkich (20%) czy sięgać po dofinansowanie do kształcenia (20%). Jednak prawie co piąty z badanych, którzy mieli takie możliwości, w ogóle z nich nie skorzystał.
Można powiedzieć, że zawsze znajdą się tacy pracownicy, których ten temat po prostu nie interesuje, ale to także po stronie pracodawców jest dbanie o tworzenie szans na rozwój dla KAŻDEGO członka zespołu, inicjowanie działań odpowiadających ich potrzebom. Jednym tchem można wymieniać korzyści: pracownik bardziej zmotywowany, lojalny, a przede wszystkim lepiej przygotowany do pracy, efektywniejszy, korzystający z nowoczesnych narzędzi. I prawdopodobnie do tej grupy nie będą już należeć ci, których do inicjatyw rozwojowych nie przekonaliśmy. A pozostali?
Pozostali uczestniczą najczęściej w branżowych konferencjach i spotkaniach (81%), szkoleniach z umiejętności przydatnych w ich pracy (79%) lub umiejętności miękkich (78%), a tam, gdzie są takie programy, także z kompleksowych rozwiązań wspierających rozwój zawodowy pracowników (77%). Możemy być dumni? Przecież pracownicy korzystają…
firmy muszą rozmawiać z pracownikami o ich rozwoju zawodowym
Pytanie jednak, czy im się to przydaje. Jak się bowiem okazuje te najpopularniejsze inicjatywy są na ogół oceniane słabiej niż pozostałe. Jako najbardziej przydatne wymieniane są przez respondentów urlopy udzielane na czas szkoleń i dokształcania (66%), dofinansowania do samodzielnie wybieranych szkoleń (64%) oraz kursy językowe (54%). Na wewnętrzne szkolenia i branżowe konferencje z entuzjazmem patrzy nieco mniej niż połowa ankietowanych. Najmniej zadowolonych jest wśród uczestników programów rozwojowych w firmach.
Jaka jest diagnoza? Wiele jeszcze mają pracodawcy do zrobienia w kwestii dopasowania pomysłów na rozwój pracowników do ich oczekiwań. Tym bardziej, że 69% uczestników naszego badania ma już konkretny plan swojej kariery, wie, co chce robić za dwa lata. Mając na względzie aktualną sytuację na rynku pracy, aby ograniczać rotację pracowników, zmniejszać ryzyko niezapełnienia wakatów, lepiej jest poznać te plany i zastanowić się wspólnie z pracownikiem, co można zrobić, aby nasza firma w tych planach się przewijała.